جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارنامه بد برای ایرانیان


کارنامه بد برای ایرانیان
برخلاف المپیک های قبلی که کاروان ایران هر بار توانسته بود نتایج درخشانی را به دست بیاورد اما این بار این گونه نشد و ورزشکاران ایرانی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند به طوری که حتی نتایج گذشته هم تکرار نشد.
هفدهمین دوره بازیهای المپیک از چهارم تا بیستم شهریور به میزبانی رم برگزار شد. کاروان ورزشی ایران با حضور ۲۵ ورزشکار و ۲۰ همراه در رشته های مشتزنی، وزنه برداری، تیراندازی و دو و میدانی وارد بازیها شدند.
● کشتی آزاد
در رشته کشتی آزاد تیم ایران با ترکیب محمد سیف پور، مهدی یعقوبی، محمد خادم، مصطفی تاجیکی، امامعلی حبیبی، منصور مهدی زاده، غلامرضا تختی و یعقوبی شورورزی وارد بازیها شد که یوسف پور در وزن اول بعد از ۷ کشتی به مقام سوم رقابت ها رسید، یعقوبی نماینده وزن دوم ایران در دور چهارم صاحب ۶ امتیاز منفی و از دور رقابت ها کنار رفت، خادم که در وزن سوم برای تیم ایران روی تشک رفت پس از کسب ۹ امتیاز منفی از دور چهارم رقابت ها خارج شد.
مصطفی تاجیکی کشتی گیر وزن چهارم نیز با کسب مقام پنجم از دور رقابت ها حذف شد.
امامعلی حبیبی که در المپیک گذشته توانسته بود به مدال طلا بازیها دست پیدا کند این بار در دور پنجم با ضربه فنی کنار رفت.
منصور مهدی زاده پس از دور سوم به دلیل دارا بودن ۷ امتیاز منفی از جدول خارج شد اما غلامرضا تختی نماینده وزن هفتم تیم کشورمان با راهیابی به فینال رقابت ها در حالی که ۵ مسابقه اش را با ضربه فنی پیروز شده بود در مقابل حریف ترکیه ای شکست را پذیرا شد و به مدال نقره رقابت ها بسنده کرد و در آخرین وزن یعقوبی شورورزی در دور سوم وقتی امتیازاتش به منفی ۸ رسید از جدول رقابت ها حذف شد تا به این ترتیب تیم کشتی آزاد کشورمان با یک مدال نقره و یک برنز به کار خود پایان دهد.
● کشتی فرنگی
در این رشته تیم ایران در وزن اول محمد پذیرایی، وزن دوم، علی بنی هاشمی، وزن چهارم حسین ملاقاسمی و در وزن پنجم منصور حضرتی وارد بازیها شد که در رشته فرنگی به جز پذیرایی که توانسته بود مقام سوم را به دست بیاورد هیچ کدام نتوانستند به مقام قابل توجهی دست پیدا کنند و در نهایت از دور رقابت ها کنار رفتند.
● مشتزنی
در این رشته ایزار ایلخانوف، صادق اکبرزاده، وازیک قازاریان و امیر یاوری برای تیم ایران به میدان رفتند. این بار هم تیم بوکس ایران نتوانست به مقامی دست پیدا کند و بوکسورهای ایرانی در همان دور اول با قبول شکست مقابل حریفانشان از بازیها حذف شدند.
● وزنه برداری
اسماعیل علم خواه وزنه بردار خروس وزن تیم ایران با بالا بردن وزنه های ۵/۹۷ و ۱۰۰ و ۵/۱۳۲ توانست به مدال برنز وزن اول دست پیدا کند.
علی صفا نسبی وزنه بردار دسته پر وزن کشورمان نتوانست عنوانی را از آن خود کند، محمد عامی تهرانی به ششمی دسته میان وزن رسید. هنریک تمرز وزنه بردار سبک وزن کشورمان که رکورددار ایران بود با عنوان چهارمی به کار خود پایان داد و امیری منگشتی در دسته نیم سنگین و منوچهر برومند در دسته میان سنگین هم نتوانستند کاری از پیش رو بردارند و در نهایت تیم وزنه برداری ایران که در اولین حضورش در المپیک باعث شگفتی همگان شده بود این بار با یک مدال برنز از المپیک بازگشت.
● دو و میدانی
در دوره های قبل تیم دو و میدانی که نتوانسته بود هیچ عنوانی را از آن خود کند این بار تیم ایران با حضور روح الله رحمانی در پرش طول و سه گام وارد بازیها شد اما باز مقامی نصیب تیم ایران نشد و رحمانی که در دور اول نتوانست به رکورد ورودی ۵۰/۱۵ دست پیدا کند به فینال نرسید و از دور رقابت ها کنار رفت.
● تیراندازی
غلامحسین مبصر که توانسته بود در مسابقه های انتخابی المپیک رکورد ورودی را به دست بیاورد در این دوره از بازیها نتوانست هیچ مقامی را کسب کند و در نتیجه تیم ایران با کسب یک مدال نقره و ۳ برنز با عنوان بیستمی در جمع ۴۵ کشور دنیا به کار خود پایان داد.
شیوا شیرمردی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید