جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

او سیاه است


او سیاه است
نکته قابل توجه بین کسانی که رقابت‏های انتخاباتی را در آمریکا دنبال می‏کنند این است که چرا باراک اوباما یکی از دو نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری قادر نیست در انتخابات مقدماتی و تعیین کننده این حزب در ایالتهای بزرگ و مهم از سد رقیب خود هیلاری کلینتون یگذرد؟
سناتور سیاه پوست کنگره فرصت آنرا داشت که در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در اوهایو در شمال آمریکا رقیب خود را به طور کامل از میدان مبارزه بیرون براند اما موفق به این کار نشد و هیلاری کلینتون هم چنان در میدان رقابت با او باقی ماند.
سه شنبه هفته پیش نیز اوباما بار دیگر فرصت داشت تا با پیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت پنسیلوانیا خود را به عنوان نامزد قطعی و نهایی دموکرات‏ها در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا معرفی کند اما باز هم خانم کلینتون با نه درصد اختلاف او را شکست داد.
بررسی دقیق نتایج انتخابات مقدماتی در این دو ایالت بزرگ آمریکا حاکی از آن است که باراک اوباما از محبوبیت و جایگاه خوبی در میان‌ سیاه پوستان، جوانان، قشر تحصیل کرده و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و حتی افراد ثروتمند آمریکایی برخوردار است. وی حتی موفق شده است حمایت گروههایی جدید از رای دهندگان امریکایی و به ویژه افراد مستقل را جلب کند. اما این در حالی است که وی نتوانسته زنان،‌ شهروندان مسن، حقوق بگیران سفید پوست و خانواده های با درامد متوسط رو به پایین را به حمایت از خودش راضی کند.
نتایجی که از انتخابات در پنسیلوانیا بدست آمد نشان داد که شصت و شش درصد از کارگران سفید پوست به هیلاری کلینتون رای دادند. در اوهایو نیز شصت و نه درصد از انها به سناتور ایالت نیویورک رای دادند. این گرایش را تقریبا در تمام ایالتها به جز چهار ایالت ایلینویز، واشنگتن، یوتا و ورمونت می توان مشاهده کرد.
مسئولان ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون معتقدند ایالتهای بزرگ پایگاه رای دهندگان دموکرات است و بدون حمایت انها کاخ سفید بار دیگر به دست جمهوری خواهان خواهد افتاد.
اظهارات اخیر باراک اوباما درباره مرارت و نارضایتی قشرهای متوسط در شهرهای کوچک امریکا که به گفته وی موجب گرایش بیشتر به مذهب و روی اوردن به سلاحهای گرم شده است،‌ مورد بهره برداری ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و حتی جان مک کین نامزد جمهوری خواه امریکا قرار گرفت. در پی انتشار سخنان باراک اوباما، رقبای وی هیلاری کلینتون و جان مک کین نامزد حزب جمهوری خواه امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری اینده این کشور،‌ سناتور سیاه پوست را به نخبه گرایی متهم کردند. باراک اوباما در سخنان خود گفته بود مشکلات اقتصادی مردم شهرهای کوچک را تحریک می کند که به مذهب روی اورند و شرایطی به وجود می اورد که گرایش به سلاحهای گرم افزایش یابد و انتقاد و اعتراض به مهاجران نیز تشدید گردد.
عامل نژادی نیز می تواند در بی اعتنایی بخشی از رای دهندگان دموکرات به کسی که ممکن است اولین رئیس جمهور سیاه پوست امریکا شود نقشی موثری داشته باشد.
دیوید اکسلرود،‌ مشاور نزدیک باراک اوباما می گوید من معتقدم عامل نژادی بی تاثیر نیست و به نظر من غالبا افراد مسن تمایل دارند به کسی رای دهند که قرابت بیشتری با انها دارد.
بر اساس نتایج نظرسنجی که در زمان رای گیری در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت پنسیلوانیا انجام شد، نوزده درصد از رای دهندگان دموکرات در این ایالت اعلام کردند که مسئله نژادی بر انتخاب انها تاثیر مستقیم داشته است.
زمانی که از سناتور سیاه پوست ایالت ایلینویز درباره رابطه اش با جرمیا رایت سوال شود موضعی دفاعی به خود گرفت. جرمیا رایت، کشیش کلیسای ترینیتی شیکاگو،‌ که از وی به عنوان پدر معنوی باراک اوباما یاد می شود، در یکی از سخنرانیهای خود که بخشهایی از ان در رسانه های امریکا پخش شد گفته است "تروریسم" امریکا مسئول اصلی حملات یازدهم سپتامبر بوده است. وی همچنین تاکید کرده است که سیاه پوستان امریکایی باید "امریکا را نفرین کنند" چرا که رفتار امریکائیها با سیاه پوستان مقیم این کشور بسیار بد بوده است. باراک اوباما از سخنان جنجال برانگیز کشیش خود انتقاد کرده اما در عین حال از انکار کردن ان خودداری کرده است.
دوگ ویلدر که اولین فرماندار سیاه پوست در امریکا به شمار می رود می گوید مشکل است که بتوان برد و نقش واقعی عامل نژادی را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ارزیابی کرد. بدون تردید عامل نژادی در مبارزات تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا از میان نخواهد رفت اما تصور نمی کنم که این مسئله بر روند مبارزات انتخاباتی سلطه پیدا کند.
آدام ناگورنی، رئیس سرویس سیاسی نیویورک تایمز می گوید برای باراک اوباما مسئله نژادی دو مشکل ایجاد می کند. رای دهندگانی هستند که به وی رای نمی دهند تنها به این دلیل که او سیاه پوست است؛ رای دهندگانی نیز هستند که در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات از وی حمایت نمی کنند چرا که معتقدند یک سیاه پوست قادر نیست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.
رسانه ها و مطبوعات امریکا این سوال را مطرح کرده اند که ایا باراک اوباما نیز به سرنوشت تام برادلی دچار خواهد شد. تام برادلی شهردار سیاه پوست لس انجلس در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو در نظرسنجیها از بالاترین بخت برای تصدی سمت فرمانداری برخوردار بود اما در نهایت از رقیب سفید پوست خود شکست خورد چرا که رای دهندگان امریکایی،‌به گفته خودشان، در نظرسنجیها که جنبه اشکار دارد به راحتی به یک سیاه پوست رای می دهند اما در انتخابات رسمی شرایط متفاوت است.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید