پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شمامادر بی‌نظیری هستید


شمامادر بی‌نظیری هستید
آیا شما از آن مادرهایی هستید که دوست دارند همیشه بیرون از خانه باشند؟ یا از آن گروه مادرهایی هستید که بیشتر وقتتان را در خانه می‌گذرانید؟
شاید هم از آن مادرانی هستید که مراقب کنجکاوی‌های بلندپروازانه فرزندشان هستند یا مادرانی که علاقه زیادی به گفت‌وگوهای صمیمانه با آنها دارند؟ یا ممکن است از آن گروه مادرانی باشید که خود را به جریان زندگی می‌سپارید یا اینکه برنامه مشخصی برای هر ساعت از روزتان دارید؟
شما ممکن است هر یک از این گروه‌ها یا ترکیبی از برخی از آنها باشید. هرکدام آنها خوب است و مطمئنا فرزندتان از داشتن مادری مانند شما احساس خوشبختی می‌کند. به خاطر داشته باشید که این احساس رضایت و خوشبختی را فقط شما می‌توانید در فرزندتان به وجود آورید. اگر همیشه نگران این هستید که مادر خوبی برای فرزندتان نبوده اید، بدون تردید این نگرانی به فرزند شما هم منتقل می‌شود و او هم باور می‌کند که به اندازه کافی خوب نبوده و همین موجب خدشه‌دارشدن اعتمادبه‌نفسش می‌شود. خودتان را باور داشته باشید.
گاهی اوقات با یادآوری نکات ساده ای، متوجه می‌شویم که چقدر راحت می‌توان از لذت مادری بهره بیشتری برد. نکاتی که ممکن است به سادگی از آن غافل شویم.
● مادر، سنگ صبور
در هر موقعیتی سعی کنید با حوصله و صبور باشید، مخصوصا اگر فرزندتان دختر است. مثلا ممکن است دختر شما یواشکی به اتاقتان بیاید و از لوازم آرایشتان استفاده کند. در این‌صورت سعی کنید به او توضیح دهید که به چه دلیل نباید به وسایل شما دست بزند یا اینکه چرا دوست ندارید این کار را انجام دهد. شما ممکن است دلایل بهداشتی، یا دلایل دیگری را مثال بزنید. این روش را در موارد دیگری نیز امتحان کنید. اگر به کاری که انجام داده اعتراض دارید یا مایل نیستید مجددا تکرار شود می‌توانید به آرامی دلایل مخالفت‌تان را با او در میان بگذارید. بچه‌ها شرایط را تشخیص می‌دهند. مطمئن باشید که آنها تفاوت پرخاشگری، تذکر و مصاحبت را متوجه می‌شوند. همان‌طور که خود شما مایل نیستید به‌خاطر اشتباهتان توبیخ شوید، مورد انتقاد قرار بگیرید یا طرد شوید.
● بگذار یکی باشیم!
علایق فرزندانتان را بشناسید و در عین حال سعی کنید خودتان هم به یکی از آنها ابراز علاقه کنید. اگر متوجه شده‌اید که پسرتان ماشین دوست دارد، می‌توانید با او در مورد اینکه چه مدل‌هایی را می‌پسندد صحبت کنید. یا اینکه در خرید وسایل بازی و سرگرمی‌اش این نکته را در نظر داشته باشید. شاید هم دخترتان به حیوانات علاقه‌مند است، در این صورت می‌توانید برایش انواع کتاب‌ها یا مجله‌هایی را بخرید یا معرفی کنید که مرتبط به زندگی حیوانات هستند. هنگامی که متوجه شدید حیوان مورد علاقه دخترتان چیست، می‌توانید انبوهی از اطلاعات را در مورد آن حیوان برایش فراهم آورید. می‌توانید زمان مشخصی را برای صحبت کردن در مورد علایق مشترکتان اختصاص دهید و حتی کارهایی را با کمک هم انجام دهید. یک کلکسیون مشترک داشته باشید یا یک جور چین را با هم کامل کنید.
● به تو توجه می‌کنم!
در مورد پول و خرج‌کردن آن سختگیر نباشید. درست است، خرج‌کردن بیش از حد پول بهترین کاری نیست که می‌توانیم انجام دهیم اما اینکه دایما در پاسخ به آنچه که فرزندمان می‌خواهد جواب «نه» بدهیم هم بهترین راه نیست. اگر شما همیشه بگویید «نه» و هر دفعه هم درمورد مزایای پس انداز کردن و صرفه‌جویی‌کردن برای فرزندتان صحبت کنید، شما از نظر فرزندتان یک مادر سختگیر به حساب خواهید آمد که هرگز به خواسته‌های بچه هایش توجه نمی‌کند.
از آن گذشته مادامی که فرزندانتان وارد دنیای بزرگ‌تر‌ها نشده اند، مشکلات مالی شما برایشان چندان قابل درک نیست. هرازگاهی به حرفشان گوش کنید و هدیه کوچکی برایشان بخرید. این هدیه کوچک ممکن است یک بسته آبنبات یا یک بستنی باشد. گاهی هم می‌توانید با هدیه مهم‌تری، متناسب با توان مالی تان، فرزندتان را خوشحال کنید، به‌ویژه برای روز تولدش. چیزی که مطمئن هستید که او دوست دارد داشته باشد. مثلا یک دوچرخه یا یک ساعت مچی یا حتی یک شام بیرون از خانه و یا تماشای یک فیلم. شاید هم بد نباشد هدیه‌شان را با سلیقه خودشان برایشان تهیه کنید.
● من یار مهربانم!
اعتماد فرزندتان را جلب کنید. او باید بداند که می‌تواند به‌راحتی با شما صحبت کند. این اعتماد را خودتان بهتر از هر کسی می‌توانید به‌وجود آورید. با او دوست باشید و در مورد احساساتش صحبت کنید و سعی کنید در مورد مسائل پیرامون فرزندتان اطلاعاتی به دست آورید. اطلاعاتی مرتبط به تکالیف و تمرین‌های مدرسه و یا دوران بلوغ. فراموش نکنید که فقط شما نیستید که می‌توانید نکاتی را به فرزندتان بیاموزید، بلکه باید خودتان را برای یادگیری از فرزندتان هم آماده کنید. آنها در موارد بسیاری اطلاعات بیشتری از والدینشان دارند، برای مثال در مورد نحوه استفاده از تکنولوژی‌های جدید و یا ویژگی‌های گروه سنی شان، معمولا این تغییرات از نظر ما دور می‌مانند و باعث می‌شوند به‌طور ناخودآگاه قضاوت کنیم و دایم بگوییم زمان ما این طور بود یا زمان ما طور دیگری بود. آنها باید مطمئن باشند که شما تا حد امکان درک شان می‌کنید.
● حق انتخاب با تو!
هرگز به سرگرمی‌ها و علایق فرزندتان بی‌توجه نباشید و به هیچ عنوان او را به دلیل علایق خاصش سرزنش یا تمسخر نکنید. پسر شما به پزشکی علاقه ندارد؟ لزومی ندارد عصبانی شوید. فراموش نکنید که فرزندتان یک انسان است و تعجب نکنید اگر طرز فکری متفاوت دارد. زندگی آینده‌اش متعلق به خودش است و حق دارد در مورد آن تصمیم بگیرد. او حتی حق دارد دوستانش را خودش انتخاب کند. ویژگی‌های سنی فرزندتان را در نظر داشته باشید.
نیازها و مشکلات دختر ۸ ساله و پسر ۱۷ ساله شما تفاوت‌های بی‌شماری دارد. به‌خاطر داشته باشید که شما تاثیر مهمی بر زندگی فرزندتان گذاشته‌اید و می‌گذارید. شما بارها و بارها برای فرزندانتان تصمیم گرفته‌اید و می‌گیرید. شما مدرسه‌اش را انتخاب کرده اید. ساعت غذا خوردنش را تعیین کرده اید. میزان پول توجیبی‌اش را محاسبه کرده اید. شاید بهتر باشد گاهی اوقات زیاده‌روی را کنار بگذارید و شما هم به فرزندتان اعتماد کنید.
● من را ببخش!
اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید از پوزش‌خواستن نترسید و توانایی این را داشته باشید که به اشتباهتان اعتراف کنید. درست است، کار سختی است اما این عذرخواهی ساده همه را از دردسری که به خاطر اشتباه شما به وجود آمده نجات می‌دهد. آرامش خود را حفظ کنید، همه اتفاقات را مرور کنید و به خاطر آورید که کجا اشتباه کرده‌اید و چرا.
در این صورت به راحتی می‌توانید دلیل اشتباهتان را اعلام کنید و به‌خاطرش پوزش بخواهید. با این کار به فرزندتان می‌آموزید که توانایی پذیرفتن مسوولیت اشتباهتان را دارید. بسیاری از مشکلات زاییده ناآگاهی و کم‌تجربگی ما هستند و ناکافی بودن آگاهی و تجربه معمولا از ترسی که از اشتباه داریم نشأت می‌گیرد. چون مطمئن نیستیم نظری که می‌دهیم درست است یا اشتباه، از اظهار آن منصرف می‌شویم. چون مطمئن نیستیم که کاری که انجام می‌دهیم درست است یا اشتباه، آن کار را انجام نمی‌دهیم و به این ترتیب از اشتباهات نا کرده غولی برای خود می‌سازیم که امکان هر تجربه‌ای را از ما می‌گیرد و ما نا خودآگاهانه همین نحوه برخورد با مشکلات را به فرزندمان هم منتقل کرده‌ایم.
● دوستت دارم!
به فرزندانتان تا حد امکان عشق بورزید. این دیگر در حیطه اختیار و مهارت خودتان است. مادران بهتر از هر کسی شیوه عشق ورزی به فرزندشان را می‌دانند. شما قبلا هم این را شنیده‌اید که تحت هر شرایطی عاشق فرزندتان باشید.
فرزندتان را ببوسید، درآغوش بگیرید، برایش آواز بخوانید، از او مراقبت کنید، با او شاد باشید و این را بدانید که او روزی بزرگ می‌شود حتی ممکن است در آن روز تمام این محبت‌ها را فراموش کرده باشد اما برای شما چه اهمیتی دارد چون او را فقط به‌خاطر خودش دوست داشته‌اید. این درست است که همه ما انتظار داریم که ارتباط فوق العاده‌ای با دختر یا پسرمان داشته باشیم اما گاهی از خودتان بپرسید که چطور می‌توانید عشقتان را به فرزندتان ابراز کنید. به گذشته بازگردید وقتی که خودتان دختر کوچکی بودید دوست داشتید که مادرتان با شما چه رفتاری داشته باشد؟ چطور به شما عشق بورزد. همه آن کارها را برای فرزندتان انجام دهید.
فرزندتان از شما تشکر خواهد کرد، حتی اگر تشکر هم نکرد، شما همچنان به او عشق می‌ورزید، به‌هردلیل و تحت هر شرایطی.
از مادر بودن خود لذت ببرید، قدر تمام لحظه‌هایش را بدانید و تمام اعضای خانواده را در این لذت سهیم کنید.
مترجم و گردآورنده: سمیرا فراهانی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید