جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


در اردوگاه موقت In Tranzit


در اردوگاه موقت In Tranzit
▪ کارگردان: تام رابرتز.
▪ فیلمنامه: ناتالیا پورتنووا، سایمون ون در بورگ.
▪ موسیقی: دن جونز.
▪ مدیر فیلمبرداری: سرگئی آستاخوف.
▪ تدوین: پل کارلین.
▪ بازیگران: توماس کرچمان[مکس]، ورا فارمیگا[ناتالیا]، دانیل بروئل[کلاوس]، ناتالیا پرس[زینا]، اینگبورگا داپکونایته[ورا]، تکلا رویتن[الینا]، یوگنی میرونوف]آندری]، جان مالکوویچ[پاولوف]، بورلی هاتسپرینگ[آنیا]، پاتریک کندی[پیتر]، جان لینچ[یاکوف].
▪ ١٠٨ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ روسیه، انگلستان.
▪ ژانر: درام، جنگی، عاشقانه
اولین زمستان بعد از پایان جنگ جهانی دوم. گروهی از سربازان و افسران آلمانی به اردوگاهی موقت فرستاده می شوند که توسط زنان اداره می شود. فرمانده اردوگاه در صدد دلربایی از مافوق خود پاولوف است، اما در این کار موفق نیست.
ناتالیا دکتر اردوگاه نیز با مشکل بزرگی دست به گریبان است. شوهرش آندری در جنگ زخمی شده و قدرت تکلم و حافظه خود را از دست داده است. او اکنون به عنوان نگهبان در اردوگاه خدمت می کند و ناتالیا سعی دارد از او مراقبت و وی را درمان کند. پاولوف اصرار دارد تا آندری را به آسایشگاه بفرستد، اما ناتالیا مخالف این کار است.
دیگر زنان مامور در اردوگاه نیز مشکلات خاص خود را دارند، از جمله ورا که تمامی خانواده اش توسط آلمانی کشته شده اند و با رسیدن اسرای آلمانی موقعیت را برای انتقام جویی مساعد می بیند. اما هدف اصلی پاولوف از اسکان دادن این اسرا در اردوگاهی موقت، کشف هویت واقعی این افراد است. کسانی که با پنهان کردن هویت خود در صدد فرار از محاکمه یا مجازات به عنوان جنایتکار جنگی هستند. به زودی میان زنان نگهبان که مدت هاست مردی را نزدیک خود ندیده اند، و اسرای آلمانی روابطی پدید می آید. این واقعه چندان به مذاق پاولوف خوش آیند نیست.
اما ناتالیا و دوست یهودی اش یاکوف، با فراهم کردن مقداری آلات موسیقی از اسرا می خواهند تا برای ترتیب دادن یک مجلس رقص تمرین کنند.
در شب موعود همه چیز به خوبی پیش می رود و تمامی اسرا با آغوش باز توسط زن ها پذیرفته می شوند. اما مکس ارشد اسرا که نزد ناتالیا رفته، هنگام بازگشت توسط کلاوس مضروب می شود. چون این دو نفر از هویت واقعی یکدیگر اطلاع دارند و به نظر می رسد تنها راه مرگ یکی از آنهاست...
● چرا باید دید؟
تام رابرتز از نام های معتبر تلویزیونی است. تاکنون دوبار برای ساخت اپیزودهایی از مجموعه های Cutting Edge و Frontlineنامزد جایزه امی بوده و تماشاگران جدی فیلم های مستند او را با اولین و دومین ساخته های تلویزیونی اش[در جستجوی فرزندان روسیه مادر و قطار مرگ] به یاد دارند. در اردوگاه موقت اولین فیلم داستانی او در مقام کارگردانی است.
شاید سخن گفتن از جنگ جهانی دوم بعد از گذشت نیم قرن و وجود نزاع های خونین تازه و متاخرتر، کاری دیرهنگام و حتی عبث به نظر آید. انتخاب چنین سوژه ای نیز از سوی مستندسازی کارکشته می تواند یک اشتباه تاکتیکی تلقی شود، اما باور کنید تا زمانی که بشر قادر به استفاده از سلاح برای از بین بردن همنوع باشد، جنگ ها همه کم و بیش شبیه هم خواهند بود.
البته رابرتز دست روی سوژه ای فرعی گذاشته که تا امروز بسیار کم به آن پرداخته شده و آن موضوع اسرای آلمانی است. آن هم در بهشت سوسیالیست ها که نمایش گل آفتابگردان دسیکا در چند دهه قبل باعث آشفته شدن خواب خیلی ها شد. رابرتز در چرخشی انسانی نشان می دهد که چگونه می توان با دشمن شکست خورده خوابید و هم او را بالا کشید و هم خود را تسکین داد.
چنین واقعه ای نه فقط باعث در هم شکسته شدن تفکرات ایدئولوژیکی می شود، بلکه دایره تنگ تفکرات قومی را نیز از میان برمی دارد. آن هم در میان دو دشمن ائدیولوژیک قدرتمند قرن بیستم که امروز هر دو از میان رفته اند. اما قصه انسانی افراد درگیر در آن مقطع زمانی هنوز تازه است.
رابرتز به گواه نوشته های آغازین فیلم، اولین فیلم داستانی خود را بر اساس ماجرایی واقعی ساخته که وقوع آن امری محتمل و پذیرفتنی است و همین امر بر ارزش فیلم می افزاید. تلاش وی برای فضاسازی نیز قرین موفقیت بوده و تماشاگر را به راحتی درگیر می کند.
در اردوگاه موقت اولین بار در جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمد، اما مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. یقین دارم اگر چنین فیلمی قبل از فروپاشی شوروی ساخته می شد، نمایش آن با جار و جنجال و حتی موفقیت تجاری بیشتری همراه بود.
البته راه یابی فیلم به اینترنت دو ماه بعد از جشنواره و قبل از نمایش عمومی- آن را به سرنوشت سنتوری خودمان دچار کرد، با این وجود تماشای آن خالی از لطف نیست. اما توقع نقش بزرگی از دانیل بروئل یا جان مالکوویچ نداشته باشید، چون با وجود داشتن کادر بین المللی خوب در پشت و جلوی دوربین، حاصل کار چیزی معمولی-نه به معنای منفی آن- است. یک فیلم قابل قبول که می توانست بهتر از این باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید