پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


طلای احمق ها Fools Gold


طلای احمق ها Fools Gold
▪ کارگردان: اندی تنانت.
▪ فیلمنامه: جان کالفلین، دانیل زلمن، اندی تنانت بر اساس داستانی از جان کالفلین و دانیل زلمن.
▪ موسیقی: جورج فنتون.
▪ مدیر فیلمبرداری: دان برجس.
▪ تدوین: تروی تاکاکی، تریسی ویدمور-اسمیت.
▪ طراح صحنه: چارلز وود.
▪ بازیگران: ماتیو مک کاناهی[بنجامین فینگان]، کیت هادسن[تس فینگان]، دانلد ساترلند[نایجل هانیکات]، الکسیس زینا[جما هانیکات]، ایون برمنر[آلفونز]، ری وینستون[مو فیچ]، کوین هارت[بیگ بانی]، ملکوم جمال وارنر[کوردل]، دیوید رابرتز[سایروس]، مایکل مالهرن[ادی]، آدام له فور[گری]، روهان نیکول[استفان].
▪ ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: ماجرایی، کمدی، عاشقانه، مهیج.
بن فینگان یک جوینده گنج های دریایی است. مردی جوان و خوش قیافه که در آستانه جدایی از همسرش تس قرار دارد. بن سرانجام موفق می شود تا ردی از یک کشتی غرق شده قرن هجدهمی حاوی ٤٠ صندوق طلا و جواهر بیابد.
اما همزمان با این اتفاق، کشتی و تمامی وسایل خود را از دست می دهد. تس بعد از طلاق شروع به کار نزد میلیاردی به نام هانیکات کرده تا زندگی تازه ای برای خود دست و پا کند. بن نیز در صدد یافتن راهی برای تامین کشتی و ملزومات برای خارج کردن گنج از زیر دریاست.
اما یک مشکل بزرگ دیگر نیز سر راه وی قرار دارد. منطقه ای که گنج در آن یافته شده، در نزدیکی ساحل جزیره ای متعلق به تبهکاری سیاه پوست مشهور به بیگ بانی است که از ماجرا بو برده و قصد دارد تا گنج را تصاحب کند.
همزمان دختر هانیکات به نام جما برای گذراندن دو هفته به کشتی پدرش پا می گذارد و در پی حادثه ای بن با وی آشنا می شود.
با کشف رابطه بن و تس توسط هانیکات ها و شنیدن ماجرای گنج از زبان وی، بر اثر اصرارهای جما که به دنبال حادثه و هیجان است، پدرش سرمایه لازم را در اختیار بن می گذارد. اما گروه جوینده گنج با رسیدن به محل ، رقیب قدیمی بن به نام مو فیچ را نیز سرگرم کاوش در آنجا می بیند....
● چرا باید دید؟
اندی تنانت متولد ١٩٥٥ شیکاگو است. در دانشگاه جنوب کالیفرنیا زیر نظر جان هاوسمن درس خوانده، ابتدا رقصنده و سپس نویسندگی را پیشه کرده و حالا کارگردان و گاه بازیگر و تهیه کننده است. با ساختن فیلم های تلویزیونی از آغاز دهه ١٩٩٠ آغاز و در ١٩٩٥ با فیلم It Takes Two وارد سینما شده است. فیلم های قبلی اش عموماً کمدی های عاشقانه سبکی چون Ever After، آنا و سلطان، آلاباما خانه عزیزم و موفق ترین فیلم او هیچ[Hitch] بودند.
طلای احمق ها [یا به اعتبار فرهنگ های لغت طلای حمقا که نامی برای پیریت یا سنگ نور است] آخرین فیلم تنانت نیز به روال کارهای پیشین وی در همین ژانر می گنجد، اما بار ماجرایی آن غلیظ تر است و جلوه ای ایندیاناجونزی دارد که در سایه حضور ماتیو مک کاناهی که قبلاً در فیلم صحرا[برک ایزنر، ٢٠٠٥] نقشی مشابه را بازی کرده، پر رنگ تر از حواشی عاشقانه فیلم شده است.
طلای احمق ها که با سرمایه ای ٧٠میلیون دلاری تولید شده، تاکنون همین مقدار نه بیشتر نصیب سازندگان خود کرده که رقم درخشانی برای چنین فیلمی محسوب نمی شود.
مشکل عمده فیلم از داستان کم و بیش کلیشه ای آن آغاز می شود که جای چندانی برای مانور ندارد. از لحظه آغاز فیلم می دانیم که در پایان بن و تس آشتی خواهند و پدر و دختر کوچولوی ثروتمند هم بیشتر همدیگر را خواهند شناخت. می ماند جنبه ماجرایی فیلم که به روال فیلم های متاخری چون گنجینه ملی باید زنجیره ای از حوادث با منطق و بی منطق را پشت سر هم قطار کند.
البته طنز نیز فراموش نشده و سکس ملیحی نیز چاشنی آن خواهد شد تا تماشاگر شاد و شنگول از سالن بیرون رود. و همین!
اگر کسی در میان خوانندگان فیلم اعماق را دیده باشد، شاید طلای احمق ها را نسخه کمیک آن-البته بدون کمدی فرض کند.
چون نه کیت هادسن از شیطنت جبلی و ارثی خود[او دختر گولدی هاون است] چیزی به معرض نمایش گذاشته و نه دانلد ساترلند کهنه کار برای ایفای نقش یک میلیاردر سالخورده مناسب است.
تصور می کنم بهترین صفت برای نامیدن طلای احمق ها نام خود فیلم باشد که از قدیم گفته اند نام ها از آسمان نازل می شوند. البته منتقدین فرنگی در شوخی با فیلم گنجینه ملی/ National Treasure صفت گنجینه نامعقول/ Irrational Treasureرا برایش ساخته اند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید