جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پدیده ای نو و کارا، در مبارزات سیاسی و دموکراتیک


پدیده ای نو و کارا، در مبارزات سیاسی و دموکراتیک
په په گریللو(Peppe Grillo)، کمدینی است که سیستم سیاسی وسیاستمداران فاسد ایتالیا را، با اسلوب تعقیبی، بگونه ای مستند، با ابزار پرقدرت طنز، به سخره گرفته، زبان درو غین سیاستمداران را افشاء، آنان را از لباسهای پاکیزه و عطر آگینشان برهنه می کند، بوی تعفن آنان را به مشام توده ها و نیروهای تولیدی و سالم جامعه میرساند، آب از روی آنان می برد، و همانند برگ پائیزی، آنان را، از چشمان ساده لوح توده های زحمتکش، می اندازد.
تحلیلگران، این شخصیت را همانند" دماسنج" شناخته اند، کسی که میزان حرارت میان توده ها و سیاستمداران را اندازه میگیرد.
نویسنده این سیاهه، این کمدین زبر دست را "کمدین تعقیبی-Comico investigatore" نامیده و او را همانند وجدان بیدار جامعه ی ایتالیا می شناسد.
● با "په په گریللو"((Peppe Grillo بیشتر آشنا شویم
او در سال ۱۹۴۸ در شهر جنوا((Genova، که شهری ساحلی و دریائی است، متولد شد.
فعالیتهای هنری او شامل بخشهای مختلف از هنر نویسندگی تا سینماست. فعالت برجسته ی او طنز است و می توان او را از برجسته ترین کمدین های اروپا ارزیابی کرد.
او فعالیتهای خود را از طریق تلویزیون ابعاد تازه ای بخشید.
او در سالهای ۸۰، ابتدا بعد از دیداری از آمریکا، برنامه ای در شش بخش در باره این کشور اجرا کرد؛ بعد همین ابتکار را در باره برزیل انجام داد. در طی این برنامه های تلویزیونی زبان طنز آمیز او نسبت به قدرتمندان و ثروتمندان هرروز زهر آگین تر میشد. درسال ۱۹۸۶، فعالیتهای طنز آمیز خویش را در باره ی کراکسی نخست وزیر وقت ایتالیا، که دبیر اول حزب سوسیالیست بود، آغاز کرد و این باعث شد که از تلویزیون ایتالیا رانده شود.
او در واقع توانست قبل از دیگران وضعیت سوسیالیست ها را پیش بینی کند. بعد ها مسئله ی دزدی های رهبران حزب سوسیالیست بر ملا شد و درستی سخنان په په گریللو باثبات رسید.
در سالهای ۹۰ به افشای شرکت مخابرات و تلفن که تلکوم نام دارد پرداخت و دزدیهای این شرکت را افشا کرد. در مورد این ماجرا، او ۱۲ بار مجاکمه و در هرمحاکمه درستی نظریاتش را باثبات رسانید.
بعد ها که فساد سیستم سیاسی از طریق قوه قضائیه روشن شد، دو باره به تلویزیون دعوت شد. در سال ۱۹۹۳ برنامه های تلویزینی او با استقبال بسیاری روبرو گردید.
او در یکی از برنامه های تلویزیونی اش که بصورت مونولوگ اجرا میشود خطاب به خداوند چنین می گوید:
ای خدا! برای حل مسائل و مشکلات ما، بیهوده است که این بچه مچه های بی تجربه را بسوی ما می فرستی، اینها قادر به حل مسائل ما نیستند؛ بهتر است که تو خود وارد میدان شوی! همتی کن و دست بکار شو!
بعد از اینکه که در سال ۲۰۰۲، یک شرکت تلویزیونی، یکی از برنامه های تلویزیونی او را به فروش رسانید، او تلویزیون را ترک کرده و مبارزات خویش را به خیابانها ، تئاتر ها، استادیوم ها کشانید و بدینطریق در قلب جامعه جای باز کرد.
او از سال۲۰۰۰، فعالیتهای خویش را بر روی بلوگ خود انتقال داد، و بدین طریق، سیستم جدید ارتباطی او با ایتالیا و جهان، بسرعت جای سیستم کهنه و سنتی ارتباطات را، اشغال کرد.
در اکتبر سال ۲۰۰۵ روزنامه آمریکائی تایم، او را به علت فعالیتهای خستگی نا پذیر و شجاعتش در بیان حقایق، به عنوان یکی از قهرمامان اروپا در عرصه اطلاع رسانی انتخاب کرد.
در سالهای اخیر، همکاری های اودر سطح دانشکاهها، در عرصه مبارزات ضد هسته ای، در باره انرژی الترناتیو و غیره شتاب تازه ای گرفته است.
یکی از ابتکارات او از طریق پست الکترونیکی، چاپ مشکلات و نوشته های بیکاران و یا کسانی است که در کارهای موقتی مشغول کارند و تیپولوژی قرار دادهای موقت کارفرمایان هر گونه برنامه ریزی برای آینده آنان را مختل کرده و اعتماد به نفس را از آنان گرفته است.
او در ۲۶ جونیو ۲۰۰۷ بحثی را در پارلمان اروپا در باره تکنولوژی نوین سازمان داد و بدین افشا دست زد که ۲۵ تن از محکومین قطعی از طرف قوه قضائیه، عضو پارلمان ایتالیا می باشند.
اخیرا در برنامه ای که هدفش به خانه فرستادن سیاستمداران فاسد ایتالیا از مجلس است، پیشنهاد سه رفراندم را پیش می برد که تا بحال توانسته است ۳۴۰۰۰۰ امضا جمع آوری کند.
● این سه رفراندوم عبارتند از:
۱) هیچ شهروند ایتالیائی که از نظر قضائی شامل محکومیت قطعی است، حق کاندیدا شدن برای مجلس نداشته باشد.
۲) هر شهروند تنها در دو دوره انتخاباتی، یعنی تنها در طی هشت سال، حق انتخاب شدن داشته باشد.
۳) کاندیداها باید بطور مستقیم از طرف مردم انتحاب شوند.
در ۲۵ آپریل موضوع" سیستم اطلاعات و رسانه ای آزاد، در دولتی آزاد" را مطرح کرد که در میدان سن مارکو در شهر تورینو بصورت برنامه ای طنز آمیز به اجرا در آمد.
او در این اجتماع گفت:
در این لحظه، جهان در جنگ سوم زندگی می کند، این جنگ همان جنگ رسانه هاست. تنها راه نجات دانائی است، و شناخت اخبار بوسیله ی سیستم ارتباطی وب، که در سراسر جهان، بدون مخارج، پخش می شود.
مبارزه ی او در واقع با آن سیستم رسانه ها، اخبار و اطلاعاتی است که در کنترل بانک ها و سرمایه داران جهانی قرار دارد.
در ضمن، یکی از دیگر خواسته های گریللو ترک کشورعراق از طرف نیروهای مهاجم سرمایه داری است.
اسلوب مبارزاتی په په گریللو، در حالیکه ساده است، نبوغ آمیز است. زیرا او هر موضوع طنز را، همانند پروژه ای می بیند، زوایای تکنیکی آن را تحقیق می کند، به جمع آوری اسناد می پردازد و بعد از یک بررسی همه جانبه به بیان طنز آمیز حقایق رنجبار هستی انسان در سیستم غالب کنونی می پردازد.
یکی از کارهای او ورود به شرکتهای سرمایه داری، خرید سهام، گرفتن نقش رهبری سهامداران کوچک، شرکت در نشستهای گروه اداری و رهبری شرکت و شناختن وضعیت، و آگاهی به دزدیهای و غیره در این شرکت هاست.
در مورد شرکت تلکوم و لبنیات پارمالات چنبن شد و افشاگری های او در این مورد دارای اهمیت بسیاری است.
▪ نکته ی قابل توجه
نکته قابل توجه اینست که برای انتخاب درست و پیشبرد سالم این نوع مبارزه اجتماعی که از حساسیت ویژه ای برخوردار است، وجود افرادی که از آگاهی عمیق از ساختار جامعه ی سرمایه داری برخوردارند، دارای اهمیت قابل توجهی است. وجود شخصیتهایی چون مارکو تراولیو((Marco Travaglio در این جنبش جلب توجه میکند. شخصیت هائی از این نوع، که از دیدگاه تکنیکی بسیار آگاه و مطلع هستند و بر خوردی سیستمی با پدیده ها دارند، می تواند در جلو گیری از انحراف این جنبش نقش پر اهمیتی داشته باشند.
● ویژکیها وابتکارات نوین در روشهای مبارزاتی په په گریللو((Peppe Grillo
ـ او احزاب سیاسی سنتی را به علت عدم توانائی آنان در بهبور وضع توده ها، در طی صده ی اخیر به سخره می گیرد؛
ـ او سیاستمداران این احزاب سنتی را که به قشری ثروتمند و همصدا با سیاستمداران سرمایه داری بدل شده اند، به زبان تلخ طنز، و با ارائه ی مدارک، افشا می کند؛
ـ او ابزارهای علمی جدید، همانند وب((Web، بلوگ ها، سایت های اینترنت، موبایل و غیره را همانند بهترین وسیله ی همه پرسی برای انتخابات نمایندگان واقعی توده ها بکار می گیرد؛
ـ او پدیده ای همانند موبایل را که در سطح جهانی به ۳ میلیارد رسیده است بزرگترین، آزاد ترین راه انتقال اطلاعات سالم در سطح جهان میداند.
با استفاده از این سیستم، براحتی می توان مثلا، در یک همه پرسی مردمی، نخست وزیر و یا رئیس جمهور یک کشور را بدون در گیر شدن با سیستم بوروکراتیک و فاسد قدرتمندان یک جامعه انتخاب کرد، و در مقابل انتخاب دروغین قرار داد.
آنچه دارای اهمیت است، اینست که مبارزان دموکرات وظیفه دارند، در مورد متد های مبارزاتی تازه و نوین بیشتر تعمق کنند، تا از طرف ناشناخته ها، که هستی هر آن در آستین خویش بسیار دارد، یکباره غافلگیر نشود.
مهندس سهراب مژده
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید