پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


مشارکت در کار منزل و ایده پدر جدید


مشارکت در کار منزل و ایده پدر جدید
مهم ترین عامل ایجادکننده استرس پس از به دنیا آمدن فرزندان، میان زوجین جوان، مساله تقسیم کار در منزل است. تحقیقات نشان می دهد که هرچه مشارکت همسران در خانه و تقسیم وظایف بیشتر و آگاهانه تر باشد احساس رضایت بیشتری هم از ازدواج و زندگی مشترک شان خواهند داشت.
اکنون چگونه می خواهید وظایف را در خانه تقسیم کنید بهتر است عادلانه بیندیشید و نفس عمیقی بکشید و متن زیر را بخوانید.
۱) از دید شوهرتان به قضیه نگاه کنید: حاصل چند یافته نشان می دهد که زنان همواره تمایل دارند که میزان کاری که خودشان و همسرشان در خانه انجام می دهند را اندازه گیری کنند. تعجب آور نیست که با چنین مقیاسی مردان به گونه ای رقت انگیز بازنده اند! برعکس مردان خودشان را به گونه ای دیگر ارزیابی می کنند آنها میزان کار خودشان را در منزل با کاری که پدرانشان و گاه همکاران مردشان در خانه انجام می دهند قیاس می کنند. با رجوع به چنین مقیاسی است که بیشتر شوهران نسبت به سهمی که در کار منزل به عهده گرفته اند رضایت دارند!
۲) به تعادل در استاندارد بیندیشیم: یک مادر می گوید: وقتی همسرم می گوید آشپزخانه تمیز است منظور او این است که همه ظرف ها سرجایشان هستند. در این حال ممکن است میز و کف آشپزخانه هنوز کثیف باشد. متعادل کردن استانداردها در سطح همسرتان به این معنا نیست که بچه ها همیشه با یک لباس و یا با لباس کثیف به مدرسه و بیرون بروند. برای بسیاری از کارها مانند عوض کردن پوشک، بازی، آموزش و سرگرم کردن بچه ها روش های زیادی وجود دارد و روش شما تنها روش درست نیست.
واقعیت این است که اگر شما استانداردهایتان را متعادل کنید و منظور همسرتان را متوجه شوید، همسرتان مشارکت بیشتری در امور منزل و بچه ها خواهد داشت. هیچ بچه ای از این که پوشکش کمی دیرتر عوض شده یا هنگام حمام کردن شامپو به طور کامل از موی سرش شسته نشده دچار آسیب و ناراحتی درازمدت نشده، بنابراین بهتر است برای تشویق بیشتر همسرتان به همکاری، کمال طلبی را کنار بگذارید و کمی از وسواس ها و ایرادگیری هایتان بکاهید. صد البته تغییر استاندارد کار دشواری است زیرا برای بسیاری از زنان توجه وسواسی به امورات منزل نه فقط بخشی از پرورش و تربیت بچه ها به شمار می رود بلکه بر این باورند که نحوه خانه داری آنها معرف آنهاست.
۳) چشم هایتان را گاهی ببندید: امروزه زن و مرد در امر بچه داری و فرزندپروری شریک یکدیگر هستند. ممکن است شما زودتر از او متوجه شوید که دانه های برنج روی موکت ریخته و چنانچه شما بلافاصله اقدام به تمیز و مرتب کردن هر چیزی که به نظرتان نامرتب است بکنید او هرگز یاد نخواهد گرفت که سهم خودش را کار منزل را به عهده بگیرد.
۴) نق زدن را کنار بگذارید: مردان اغلب مایل نیستند دست به کاری بزنند که در آن احساس بی کفایتی کنند در این وضعیت تحسین دلگرم کننده ونق زدن و عیب جویی آزاردهنده است. به همسرتان بگویید که قبلا فلان کار را خیلی خوب انجام داده و از او بخواهید که باز هم آن را انجام دهد. آری این کار به نظرتان یک جور زندگی به نظر می رسد؟ شاید اما بدانید که روشی کارآمد است. مطمئن باشید که همسرتان هرچه بیشتر احساس کند که متوجه کوشش و زحمات او هستید و او را تحسین می کنید بیشتر کمک خواهد کرد.
۵) بگذارید همسرتان مشارکت داشته باشد: برخی از زنان مایل اند که مسوولیت انجام تمامی امور مربوط به منزل و بچه ها را بپذیرند چرا که فکر می کنند این تنها محدوده ای است که هنوز بر آن تسلط دارند. اما بسیاری از زنان آن قدر بر این احساس و تصور خود اصرار دارند که جای کافی برای مشارکت همسرشان باقی نمی گذارند. برای برخی دیگر از زنان مساله داشتن تسلط یا کنترل امور نیست بلکه آنها تنها می پندارند که مردان یا علاقه ای به کار در منزل ندارند یا کفایت لازم برای انجام امور منزل را ندارند و پیغامی که مردان از برخورد این زنان دریافت می کنند این است که بهتر و راحت تر است که خودشان را کنار بکشند. از خاطر ببریم که همسر شما فردی است از نخستین نسل پدرانی که انتظار می رود نقشی فعال در امور خانه و تربیت فرزندان داشته باشد با این تاکید که مدل های خوب برای پدری کردن کمیاب اند. پدران نیاز دارند تا اعتماد به نفس خود را در زمینه هایی که چندان تجربه ای در آن ندارند، تقویت کنند.
۶) به تعریفی دوباره از کار نیاز داریم: مشکل بزرگ در تقسیم کارها، این است که چه کارهای دقیقا یک کار هستند. برای مثال در بسیاری از خانواده ها به غلط فکر می کنند بچه داری به اندازه کارهای دیگر، کار نیست. هنوز هم بچه داری به همان اندازه وقت و انرژی می برد که خرید یا گردگیری وقت گیر و انرژی بر است. حتی هنگامی که شما سرگرم شام درست کردن هستید همسرتان با بچه ها مشغول بازی و سر و کله زدن است وضعیت آن چنان که به نظر می رسد، نابرابر نیست.
پدر جدید، ایده فوق العاده و جذابی است و پدر قدیم یک شبه ناپدید نمی شود. حتی در این زمانه که مردم روشن اندیش شده اند بسیاری از مسوولیت ها همچنان بر دوش شما است اما نه همه آنها و نه همیشه.
تحول و تغییر در روابط شما و همسرتان در این زمینه ممکن است به کندی صورت بگیرد اما چنان چه بکوشید به زودی نشانه های بهبود اوضاع را در حجم کارتان همچنین کیفیت ازدواجتان خواهید دید.
مهری موسی وند
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید