جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


زندگی اجتماعی، سلامت فرد را بهبود می بخشد


زندگی اجتماعی، سلامت فرد را بهبود می بخشد
مانند بسیاری از افراد دیگر، شما نیز برای بدن خود ارزش زیادی قائل هستید، البته بدنی که تحت فشار زیاد قرار دارد، و استفاده های غیر صحیح از آن می کنید. شما هزاران هزار کار مختلف برای انجام دادن دارید و به همین دلیل وقت کمی برای خوابیدن و استراحت کردن باقی می ماند و این چرخه هر روز تکرار می شود. این در حالی است که حفظ سلامت بدن فقط با پیدا کردن چند دوست صمیمی قابل حل می باشد.
دیپاک کاپرا اظهار می دارد که "سلامت فردی در گرو حفظ تعادل بدن، ذهن و روح است." بنابراین اگر می خواهید سالم و تندرست باشید، باید در تمام جنبه های زندگی خود به ویژه بخش اوقات فراغت و زندگی اجتماعی تعادل برقرار کنید.
اگر هر روز کار می کنید و وقت زیادی ندارید تا با دوستان و یا خانواده خود بگذرانید به زودی زود دچار مشکلات عاطفی و جسمانی خواهید شد، چرا که برای نیازهای روحی و فیزیکی خود اهمیت لازم قائل نشده اید. در حقیقت ساده ترین و کم خرج ترین راه تقویت سلامت این است که دوستان زیادی را در اطراف خود جمع کنید و روابط اجتماعی خود را نیز افزایش دهید.
● فواید داشتن پشتیبان
بر اساس گفته های سایت thirdage.com بسیاری از تحقیقات گویای این مطلب هستند که افرادی که با دیگران در ارتباط گسترده ای به سر می برند خیلی کمتر از افرادی که در تنهایی سر می کنند دچار بیماری های مختلف می شوند. و اگر هم افراد اجتماعی دچار بیماری شوند خیلی زود بهبودی حاصل می کنند. حمایت عاطفی حتی می تواند مرگ را نیز به تاخیر بیندازد. یکی از دانشجویان هاروارد بیان می کند که مرگ در افرادی که همیشه تنها هستند تقریبا در حدود ۲۰% از افرداری که با دیگران دارای ارتباطات وسیع هستند بیشتر می باشد.
همچنین در تحقیق دیگری که دکتر والری آنرا انجام داده، چندین داوطلب سالم را در معرض ویروس سرما خوردگی قرار دادند. سپس محققین در آنها به دنبال پیدا کردن ظهور سرما خوردگی نشستند. تنها ۳۴% از کل داوطلبانی که دارای روابط اجتماعی متنوع و مثبت بودند، دچار سرماخوردگی شدند. اما کسانیکه دارای روابط اجتماعی نبودند این رقم در آنها ۲۰% بیشتر از گروه اول گزارش شد. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که ارتقاء روابط اجتماعی می تواند خطر ابتلا به بیماری را در شما به نصف کاهش دهد!
● بیماری های تنهایی
آمار و ارقام نشان می دهد که برقرارای ارتباط های اجتماعی باعث ایجاد سلامت در افراد مختلف است. افرادی که با دیگران در ارتباط هستند خیلی کمتر دچار ایست و سکته های قلبی می شوند و معمولا از سلامت نسبی برخوردار می باشند. به علاوه بیماری هایی نظیر بیماری قلبی، جنون، سرماخوردگی های معمولی و آنفلونزا خیلی کمتر در افرادی که با دیگران در ارتباط هستند بروز می کند.
چرا افراد معاشرتی خیلی کمتر از گوشه نشینان دچار بیماری می شوند؟ فرض محقیقین بر این امر استوار است که افراد معاشرتی به دلیل رابطه ای که با سایر افراد برقرار می کنند خیلی کمتر در معرض استفاده از الکل، و مواد مخدر قرار گرفته و دارای رژیم های غذایی ناسالم و پیرو زندگی غلط نمی باشند. به علاوه هیچ گاه هم نسبت به تست های پزشکی بی توجهی نمی کنند و نسبت به علائم بیماری های مختلف نیز حساس هستند.
کسانی که در اطراف شما هستند تشویقتان می کنند که بیشتر مراقب سلامت جسمانی خود باشید و به شما پیشنهاد می کنند که لذات و خوشی های ناسالم جسمی و روحی را کنار بگذارید.
داشتن دوستان و آشنایان زیاد میزان استرس را کاهش می دهد و متابولیسم بدن را نیز به طور شگفت انگیزی بهبود می بخشد. استرس باعث می شود تا بدن شما حالت تهاجمی به خود گیرد، این امر باعث افزایش کورتیزول شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
آزاد کردن استرس از طریق برقراری رابطه با دیگران و تخلیه احساسی فیزیک بدن را تغییر داده و احتمالا میزان هورمون هایی که باعث بالا رفتن فشار خون و سایر بیماری ها می شوند را نیز کاهش می دهد.
● ایجاد سلامت اجتماعی
برای بدست آوردن فواید ارتباطات اجتماعی چه کاری می توان انجام داد؟ مثل تمام آدمهایی که در این دنیای پرسرعت، سرشار از استرس، خودمحوری، و غربی گرایی هستند، شانس شما نیز برای بدست آوردن مهارت های اجتماعی و دوستان بیشتر محدود است. این امر نه تنها برای شخص شما سودمند و با ارزش می باشد بلکه دارای فواید فیزیولوزیک نیز می باشد.

دوستان وسیله بسیار مناسبی برای پشتیبانی اجتماعی هستند چرا که به عنوان نوعی منبع آرامش برای تخلیه استرس به شمار می روند و شما را در زمانی که دچار خلا عاطفی هستند همراهی می کنند. در این قسمت لیستی از اموری را که به وسیله آن می توانید زندگی اجتماعی خود و بالطبع سلامت جسمانیتان را بهبود بخشید، آورده ایم.
● ۵ راه برای تقویت زندگی اجتماعی
۱) دوستی های قدیمی را تجدید کنید
چرا به دوستانی که مدت هاست از آنها خبر ندارید زنگ نمی زنید و با آنها قرار ملاقات نمی گذارید تا کار جالبی نظیر ماهی گیری یا رفتن به بولینگ را انجام دهید؟ این کار به شما کمک می کند که آرامش خاطر پیدا کنید و از زندگی روزمره و پردردسر شغلی برای مدت زمانی هر چند کوتاه خلاص شوید. و اگر گرفتن ماهی قزل آلا به نظر شما کار جالبی نیست چرا به بازار نمی روید و سیستم تصویری جدیدی را که مدت ها آرزوی ان را داشتید نمی خرید؟ در اینصورت می توانید دوستان خود را در تعطیلات آخر هفته برای تماشای یکی از جدیدترین فیلم ها به خانه خود دعوت کنید و از با هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید. در نهایت اینکه : خلاق باشید و دیگران را نیز شریک کنید.
۲) یک همسر رمانتیک انتخاب کنید
مطالعات نشان می دهند که افراد متاهل چند سال بیشتر از افراد مجرد زنده باقی میمانند. با داشتن یک همسر نه تنها می توانید از مزایای داشتن روابط جنسی بهرمند شوید، بلکه عشق و حمایت عاطفی جزء مواردی هستند که هیچ قیمتی نمی توان بر روی آنها گذاشت. همچنین افراد با همسران خود از هر کس دیگری راحت تر هستند و می توانند با آرامش خاطر مشکلات مختلف را با آنها در میان بگذارند و دوست دارند تا مستمع پیشنهاد ها و راه حل های جدید از زبان همسرانشان باشند. بنابراین ازدواج کنید و شروع کنید به صحبت کردن ( یا هر ارتباط "صمیمانه" دیگری را که فکرش را میکنید آغاز کنید.)
۳) وقتی را با خانواده خود بگذرانید
خانواده عزیزترین و نزدیکترین کس به شما است و به عنوان یکی از ارزشمند ترین منابع پشتیبانی اجتماعی به شمار می رود. چه با پدر و مادر خود چای بنوشید و یا فرزندانتان را به اسکی ببرید، با این کار با عزیزترین کسانتان ارتباط برقرار کرده اید و این کار درصد زیادی از بار عاطفی شما مرتفع می سازد.
۴) با افراد جدید آشنا شوید
در یک تیم ورزشی عضو شوید، در کلاس های مطالعه آزاد شرکت کنید و کارهای داوطلبانه انجام دهید. راه های بیشماری برای شما وجود دارد که از طریق آن میتوانید ارتباط های جدیدی را شکل دهید. بدن شما به خاطر مزایای فعالیت های گروهی برای همیشه از شما قدردان خواهد بود.
۵) گوش دهید و یاد بگیرید
سعی کنید هفته ای ۲۰ دقیقه وقت بگذارید تا حداقل با ۲ تا از دوستانتان صحبت کنید. معاشرت با دیگران باعث می شود که از فشار و استرس کاسته شود و احساس حمایت و پشتیبانی به وجود اید. این کار شما را به چالش وا می دارد و باعث می شود تا از اولویت های دیگران در زندگی با خبر شوید. شما هر چه بیشتر در مورد اطرافیان خود بدانید خیلی بهتر می توانید ارتباط برقرار کرده و با آنها هم دل و همراه شوید.
● بهتر زندگی کنید
اگر با دیدی کلی گرایانه بخواهیم به زندگی نگاه کنیم باید برای تمام جنبه های زندگی به ویژه بعد اجتماعی آن ارزش قائل شویم. دوستان به این دلیل که کیفیت زندگی را در نظر شما بهبود می بخشند، وابستگی های مثبت احساسی به وجود می آورند و بعد از اتمام بازی شرکای خوبی برای یک نوشیدنی هستند به راحتی می توانند فشارها و تنش های موجود در زندگی شما را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند.
تلاش کمی برای تقویت ارتباط های فعلی، مشارکت در رویداد های عمومی، و برقراری رابطه با چیز دیگری بجز لپ تاپ به طور جدی سلامت روحی و روانی شما را تضمین می کند. جان دان فیلسوف این امر را به زیباترین شکا منتقل ساخته. وی اظهار میدارد که "یک مرد به تنهایی قادر به هدایت پدافند های جنگی نیست." و شما هم مطمئنا دوست ندارید زمانی که بیمار هستید در خانه بنشینید و Solitaire بازی کنید؟ من هم یک همچین احساسی دارم.
مهران
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید