چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


«به همین سادگی» از زبان اهالی سینما


«به همین سادگی» از زبان اهالی سینما
اکران فیلم سینمایی «به همین سادگی» آخرین ساخته «رضا میرکریمی» با توجه به نوع داستان فیلم و بازی قابل توجه بازیگرانش، توانسته با استقبال مردم خوب روبرو شود، بر همین اساس تعدادی از سینماگران نیز در گفتگوهایی به اظهارنظر درباره آخرین ساخته این فیلمساز، که بعنوان فیلم برگزیده جشنواره فجر نیز انتخاب شد، پرداخته اند.
● هیچ چیز وهمه چیز
«کیومرث پوراحمد» می گوید: «من عاشق فیلم هایی هستم که در ظاهر هیچ چیزی نیست ولی در واقع همه چیز هست.» پوراحمد می افزاید: «من «به همین سادگی» رضا میرکریمی را به همین خاطر دوست دارم که هیچ چیزی نیست وهمه چیز است.» وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کلیشه در سینما اظهار می دارد: «ما از طریق همین کلیشه ها سینما را یاد گرفتیم ولی برخی وقت ها سعی می کنیم آن ها را بشکنیم و خلاقیت داشته باشیم.»
● اثر شاخص میرکریمی
«مجید مجیدی» نیز می گوید: فیلم «به همین سادگی» رضا میرکریمی از ساختار بسیار خوب و منسجمی برخوردار است.
این کارگردان آخرین ساخته سینمایی میرکریمی را فیلم خوش ساختی دانسته و تصریح می کند: «کارگردان آن برای رسیدن به این ساختار تلاش بسیار زیادی انجام داده است.
«به همین سادگی» از کارگردانی حساب شده و دقیقی برخوردار است و تولید فیلم هایی چون «به همین سادگی» سخت و دشوار است.» وس توضیح می دهد: «کارگردانی این گونه آثار بسیار سخت و مشکل است چون باید در فضایی بسته و با جزئیات داستان فیلم را جلو برد و این کار کارگردان را بسیار سخت می کند.
در میان فیلم های میرکریمی فیلم «به همین سادگی» از لحاظ کارگردانی اثر شاخص تری است و کارگردانی بسیار خوبی دارد.
● بازی فوق العاده «هنگامه قاضیانی»
«تهمینه میلانی»، کارگردان سینما نیز از فیلم «به همین سادگی» میرکریمی تمجید می کند. میلانی می گوید: «اگرچه به نظرم به همین سادگی فیلم خوبی است اما باید بگویم که به شدت با پایان این فیلم مخالف هستم و من این موضوع را به آقای میرکریمی نیز گفتم.» میلانی بازی هنگامه قاضیانی در این فیلم را فوق العاده خوانده و اضافه می کند: «شخصیت زن اول این فیلم بسیار دوست داشتنی از کار درآمده است. این فیلم لحظات ظریفی دارد و من در چند جای فیلم گریه ام گرفت.»
● ضدقصه وضد کلیشه
«سیروس تسلیمی» از پخش کنندگان و تهیه کنندگان قدیمی سینما فروش فیلم «به همین سادگی» میرکریمی را با توجه به تعداد سالن ها و داستان فیلم،فوق العاده می خواند.
«تسلیمی» به راه فیروزه می گوید: «به همین سادگی یک فیلم ضدقصه و ضدکلیشه است و بسیار خوب است که چنین فیلم هایی در سینمای ما با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شود.» وی با اشاره به فقدان یک ستاره مشهور در فیلم «به همین سادگی» اظهار می دارد: «این فیلم در نوع خودش از فروش بسیار خوبی برخوردار شده و موفقیت خوبی برای این نوع از سینما محسوب می شود.»
● یک فیلم شریف
«فریدون جیرانی» کارگردان سینما هم با تمجید از فیلم «به همین سادگی»می گوید: «آخرین ساخته میرکریمی فیلم شریفی است.» جیرانی می افزاید: «به همین سادگی فیلم خوبی است اگرچه سلیقه من ممکن است با سینمای از نوع فیلم به همین سادگی متفاوت باشد.» وی همچنین به اکران نوروزی سینماها اشاره کرده و می گوید: «خوشبختانه استقبال خوبی از اکران نوروزی سینماها صورت گرفته است.»
● رویکرد تجربه گرایانه
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی،ساخت فیلم «به همین سادگی» را الگوی مناسبی برای فیلمسازان جوان برای تجربه کردن دانست. «محمد آفریده» با بیان این مطلب افزود: «فیلمسازانی که به سمت تجربه های نو نروند از سینما حذف خواهند شد.
ریسک کردن و تجربه کردن طبیعت فعالیت های فرهنگی و هنری است و سینماگران باید امروزشان با فردا تفاوت داشته باشد.» مدیر مرکز سینمای مستند و تجربی، افزود: «متاسفانه بخشی از سینمای ما در دیروزباقی ماندن، فعالان فرهنگی با وجود سختی ها باید تجربه گرایی را در عرصه سینما داشته باشند.»
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید