چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

طراحی یک فضای چندمنظوره در منزل


طراحی یک فضای چندمنظوره در منزل
حتماً در خانه شما جایی وجود دارد كه در روزهای تعطیل یا پس از پایان رسیدن یك روز كاری اعضای خانواده اكثر دقایق باقی مانده را آنجا سپری می كنند.
این فضا یا این مكان در منزل شما جایی است برای تماشای تلویزیون، حل جدول، خواندن روزنامه و حتی انجام تكلیف برای فرزندان شما. این فضا با این توصیفات قطعاً باید از شاخصه ها و وسایل ریز و درشت بسیار زیادی تشكیل شده باشد كه بعضی از اوقات هم با هم تداخل خواهند داشت.
بهترین انتخاب برای این فضا جایی است كه وسایل شما آنجا به راحتی جا بگیرد و نه اینكه شما مجبور شوید وسایل را آنجا به زور جا دهید.
شاید شما در فضایی كه برای این كار انتخاب كرده اید، یك شومینه كوچك هم دارید. در این حالت قطعاً شما نحوه قرار دادن مبلها و صندلی های داخل این فضا را طوری باید قرار دهید كه یك یا دو تا از آنها رو به شومینه باشد. شاید در فصل سرما كسی بخواهد چند ساعتی به آتش آن نگاه كند.
به غیر از تماشای آتش شومینه كه قطعاً فصلی است، شما به بیشترین چیزی كه تماشا می كنید، تلویزیون است. چه بخواهید و چه نخواهید، تلویزیون در خانه شما روشن خواهد بود. با این حساب، تلویزیون نكته دومی است كه شما باید به آن توجه داشته باشید. شما حتماً ترجیح می دهید كه تلویزیون را در كنار شومینه قرار دهید، این اشتباه است. هر دوی این اشیا نوعی مركز توجه هستند. با این كار در حقیقت كارایی هر دو از بین می رود.
بهترین روش هنگامی كه دو چیز مشابه داریم كه هر دو به یك اندازه جلب توجه می كنند، این است كه آنها را مقابل و یا با فاصله با هم بگذاریم. در این هنگام شاید استفاده از صندلی های چرخدار و گردشی فوق العاده باشد، البته زمانی كه شومینه روشن است.
یك فضای مناسب باید طوری طراحی شود كه فقط برای تماشای تلویزیون نباشد. همانطور كه گفته شد، شاید خواندن كتاب و مجلات و حتی انجام تكالیف هم در این فضا انجام شود. استفاده از میزها و صندلی هایی كه فضای اتاق را زیاد اشغال نمی كند، شاید برای این فضا مناسب باشد. قرار دادن دكورهای بزرگ كه هم قابلیت قرار گرفتن كتاب و مجلات را دارند و هم می توانید تلویزیون را داخل آن قرار دهید، شاید نمونه ای خوب برای این فضای شما باشد. بدین ترتیب تمام امكانات در اختیار شماست و شما بدون نیاز به رفت و آمدهای زیاد به اتاقها و قسمتهای مختلف اتاق می توانید در این فضا ساعت باقی مانده از روز كاری خود را به پایان ببرید و در ایام تعطیلی هم به راحتی آرامش خود را به دست آورید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید