جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پوتین و تصاحب مجدد قدرت


پوتین و تصاحب مجدد قدرت
پوتین موافقت کرد که بعد از اتمام ریاست جمهوری، رهبری حزب حاکم، که ۷۰درصد اکثریت اعضاء پارلمان در آن عضو هستند را بپذیرد. پوتین به کمک تمام مهارت هایش موفق به کسب مجدد قدرت مبنی بر پذیرش رهبری حزب حاکم علاوه بر نخست وزیری شد.
پوتین در حضور اعضاء نمایندگان اتحادیه روسیه، که ۷۰ درصد از ۴۵۰ کرسی نمایندگان پارلمان را به خود اختصاص داده اند اظهار داشت: من دعوت حزب را می پذیرم و حاضرم مسئولیت بیشتر و رهبری حزب را بر عهده گیرم. ۶۰۰ نماینده از جمله بسیاری از سران سیاسی روسیه با خوشحالی به این گفته پاسخ مثبت دادند. در پی این حرکت پوتین، مبنی بر اینکه بعد از رئیس جمهور منتخب، دیمیتری مدودف (Dmitri Medvedev) ، دو رهبر کارآمد، رسماً در روز ۷ می سرکار بیایند، ناظران سیاسی روسیه به دو بخش تقسیم شدند.روسیه خاطره خوبی از تقسیم قدرت ندارد ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند رابطه شخصی عمیق پوتین با مدودف و همچنین مهارت های وی می تواند باعث ایجاد همکاری سیاسی با ثبات باشد. همچنین این رابطه، اصلاحات و اقدامات اقتصادی مورد نیاز و ضد فساد را امکان پذیر می کند. دیگر ناظران سیاسی اخطار می دهند که هر گونه نزاع بین این دو نفر که نماینده نسل ها و پیشینه های مختلفی هستند می تواند در بروکس خودرای روسیه و کار دولت اختلال ایجاد کند.سرجی ماکو(Sergei Markov) نماینده دومای روسیه به خبرنگاران گفت: این امر باعث ارتقاء جایگاه سیاسی پوتین به عنوان رهبر ملی خواهد شد. همچنین وی افزود: مدودف رهبری ملت و اتحادیه روسیه را بر عهده خواهد گرفت در حالی که رهبری سیاسی کشور بر عهده پوتین خواهد ماند.
● موقعیتی جدید و خطرناک
در عرض یک ماه پوتین از کرملین به کاخ سفید روسیه، (ساختمانی تخم مرغی شکل) در کنار رود مسکو که به عنوان مقر دولت مورد استفاده قرار می گیرد برای به عهده گرفتن سمت نخست وزیری منتقل خواهد شد. بر طبق قانون اساسی کشور روسیه نخست وزیر توسط رئیس جمهور انتخاب می شود و این سمت معمولاً توسط یک تکنوکرات محافظه کار به عهده گرفته می شود. اشتیاقات بلندمدت پوتین یک معما باقی می ماند. کارشناسان معتقدند احتمال اینکه وی (پوتین) نقش دوم را در کنار رئیس جدید کرملین ایفا کند محال است. الکساندر دوگین (Alexander Dugin) رئیس جنبش ملی گرای اوراسیا (Eurasia) چنین بیان می کند: این موقعیتی کاملاً جدید و بسیار خطرناک برای روسیه است. ما دو سیاستمدار قدرتمند داریم اما حق تقدم با پوتین است پوتین با وجود داشتن هدیه الهی، پشتیبانی زیاد مردم و سابقه موفقیت های قابل توجه در عرصه ریاست جمهوری، اکنون رهبری اصلی حزب سیاسی در کشور را بر عهده دارد.
او دیگر فقط یک نخست وزیر معمولی نیست. رئیس جمهور جدید مدودف پایگاه قدرتی مستقلی ندارد و کاملاً مدیون حمایت پوتین برای صعودش به کرملین است. با این حال رئیس جمهور روسیه طبق قانون اساسی نوشته شده توسط رئیس جمهور پیشین بوریس یلتسین بعد از اینکه وی توانست پارلمان مخالفی را با استفاده از نیروی نظامی در سال ۱۹۹۳ شکست دهد از قدرت بالایی برخوردار شد.
در طول دوران ۸ ساله رهبری پوتین، کرملین تا حد گسترده ای با برکناری فرمانداران منتخب مستقل مبنی بر تحت امر قرار دادن رسانه ها، به حاشیه کشیدن گروه های غیرنظامی جامعه و کنترل اکثریت اعضای پارلمان حامی کرملین، قدرت های ریاست جمهوری را ارتقاء بخشید.یوری کرگونیوک کارشناس بنیاد InDem، یک مشاور مستقل دولتی مسکو، می گوید: هر حرکتی که پوتین در دوران در دست داشتن قدرت انجام داده است احتمال ظهور دو مرکز قدرت را از بین می برد.وی افزود: پوتین تلاش می کند تا با تمام توان تا آنجا که می تواند قدرت را در دست داشته باشد اما بر طبق قانون اساسی روسیه همه چیز بر طبق دستور رئیس جمهور خواهد بود. مدودف می تواند به راحتی نخست وزیر قبلی را از سمت برکنار کند. پوتین و مدودف هر دو به طور علنی اظهار داشتند که هیچ مشکلی بین آن دو وجود نخواهد داشت مدودف در مصاحبه ای که ماه قبل با فایننشال تایمز انجام داد چنین بیان کرد: پوتین رهبری کارآمد و تواناست که می تواند باعث پیشرفت کشور شود و از تداوم این پیشرفت که از ۸ سال پیش آغاز شده است اطمینان حاصل کند. همچنین وی افزود: من مطمئنم همکاری مؤثر ما اثبات خواهد شد.اما اکتساب رهبری اتحادیه روسیه توسط پوتین برخلاف انتظار بسیاری ممکن است این دیدگاه را تغییر دهد. به پوتین پیشنهاد شد که ریاست حزبی را بپذیرد که این حزب توسط یک انجمن تشکیل شده بود و وی را ملزم به عدم ملحق شدن به این حزب می کند. پوتین که توسط مدودف به عنوان میهمان شرکت کرده بود به کرسی خطابه خوانده شد و در حضور نمایندگان بیان داشت که: بر عهده گرفتن رهبری حزب یک ایده منطقی برای پوتین است. این امر باعث شد تا پذیرفتن سمت از طرف پوتین حرکتی کاملاً طبق خواسته مدودف جلوه کند. ماشا لیپمن کارشناس سیاسی در مسکو گفت: مطمئنم که تصمیم انجمن کاملاً بر طبق یک نمایشنامه ای که به دقت نوشته و تمرین شده بود انجام شد. هدف اصلی، اطمینان حاصل کردن از آن بود که هیچ تنشی بین پوتین و مدودف به وجود نخواهد آمد. اگرچه اکنون پوتین عضو حزب نیست اما این سمت رسماً او را در حزبی که در به وجود آمدنش نقش اساسی داشته درگیر می کند. وی در رأس لیست کاندیداهای انتخابات پارلمانی ماه گذشته قرار داشت. الکسی موخین Alexei Mukhin) ) رئیس مرکز اطلاعات سیاسی مستقل در مسکو بیان می کند: پوتین اکنون گروگان اتحاد روسیه است که تلاش می شود تا از وی برای ایجاد یک دولت حزب محور، در کشوری که انتظار می رود رئیس جمهور کابینه را تشکیل دهد استفاده شود. اتحاد روسیه برای حمایت از پوتین زمانی که او کرملین را اداره می کرد ایجاد شد. به نظر می رسد که او به اداره کردن حزب به عنوان نخست وزیر ادامه دهد. اما اگر پوتین و مدودف مخالفت کنند، بدین معناست که اتحادیه روسیه (UR) یک حزب مخالف خواهد شد من یک جنگ بوروکراتیک پیش بینی می کنم.
● پنجره شانس
دیگر کارشناسان دوره آرام رهبری سیاسی پوتین را مبنی بر اینکه آیا این دو مرد می توانند با موفقیت با یکدیگر به همکاری بپردازند مورد توجه قرار دادند. یارسلاو لیسولیک رئیس اقتصادی بانک Deutsche در روسیه بیان می دارد: این پنجره شانس است که روسیه دو رهبر محبوب برای پیگیری اصلاحات عمده نظیر کم کردن بروکراسی و جلوگیری از فساد دارد. هر دوی آنها دارای تجربه و اندوخته سیاسی بسیار زیادی هستند که اکنون زمان به کارگیری آنها است.
منبع: کریستین ساینس مونیتور
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید