جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ساماندهی آشپزخانه


ساماندهی آشپزخانه
فرقی نمی كند كه چگونه آشپزخانه ای دارید. بزرگ است یا كوچك، «اپن» است یا بسته. هیچ فرقی نمی كند. نظم دادن و مرتب كردن وسایل داخل آشپزخانه می تواند در زمان، فضا و هزینه شما صرفه جویی كند. برای اینكه بتوانید چنین كاری بكنید چند راه پیش روی شماست.
سیاهه تهیه كنید
قبل از آغاز هر كاری صورتی از وسایل كه در آشپزخانه دارید تهیه كنید. دقیقاً یادداشت كنید كه چه چیزی دارید و هر كدام از آنها در كدام قسمت یا قفسه قرار گرفته اند و اینكه معمولاً چه مقدار مصرف دارند. از كدام قفسه و كشوها بیشتر استفاده می كنید و دوست دارید كه وسایلی در دسترس تر باشند. كشوها و قفسه ها را خوب نگاه كنید و با خودتان محاسبه كنید چه وسایلی را چگونه می خواهید داخل آن قرار دهید تا آنها به درستی سرجایشان قرار گیرند.
خالی و طبقه بندی كردن
از میان قفسه ها یا كشوها و كابینت هایتان سه تای آن را علامت گذاری كنید. البته ابتدا خالی و بعد این كار را بكنید. اولی برای وسایلی كه مایلید نگه دارید، دومی برای وسایل دور ریختنی و سومی را برای اشیایی كه مطمئن نیستید نگه دارید. سپس همه كابینت ها، كشوها و قفسه های آشپزخانه را خالی كنید و وسایل را طبق طبقه بندی گفته شده انجام دهید. وسایلی كه در قسمت اول و قسمت اشیای لازم می گذارید؛ آنهایی است كه شما روزانه و به طور معمول از آنها استفاده می كنید یا آنها را دوست دارید و یا اشیای زیبایی هستند كه دور ریختنی نیستند.
اشیایی كه در مورد آنها شك دارید و مطمئن نیستید كه آیا آنها به درد بخورند یا خیر را داخل جعبه ای بریزید. چون مطمئن نیستید كه آنها را لازم ندارید و از طرفی دلتان هم نمی آید كه دور ریخته شوند. پس چاره ای نیست داخل كارتنی بریزید، روی آن كارتن بنویسید كه چه چیزهایی داخل آن است و آن را در اخبار یا گوشه ای كه به انباری اختصاص داده اید بگذارید. اگر ظرف مدت ۴ ماه آینده سراغ آنها نرفتید و نیازی هم به آن نداشتید مطمئن باشید كه دور ریختنی اند.
وسایلی كه می خواهید دور بریزید ولی هنوز كارایی لازم را دارند و خراب نیستند اما شما به آن احتیاج ندارید را هم می توانید به كسی بدهید.
پركردن
كاری كه شما پیش از این كردید؛ یعنی خالی كردن كابینت ها این امكان را به شما می دهد كه با دید بازتری نسبت به پركردن آنها بنگرید و بیشتر فكر كنید كه چه وسیله ای در چه جایی باید قرار بگیرد.
برای پر كردن قفسه ها، كشوها و كابینت ها به نكات زیر توجه كنید تا كمتر دچار مشكل شوید.
* اندازه كشوها، طول، عرض و ارتفاع آنها را بررسی كنید.
* اندازه ماهی تابه، قابلمه و ظرف هایی كه بیشتر مورد استفاده قرار می دهید را هم در نظر بگیرید.
* منطقی فكر كنید. طوری دسته بندی كنید كه دسترسی مجدد به آنها راحت تر باشد.
* مراحل دسترسی را كوتاه كنید. وسایل را جایی قرار دهید كه به محل استفاده آنها نزدیك باشد. به طور مثال لیوان ها را نزدیك سینك ظرف شویی یا یخچال قرار دهید. ماهی تابه و قابلمه ها را نزدیك اجاق گاز قرار دهید و...
* نكته مهم و آخر اینكه تنها وسایلی كه مربوط به آشپزخانه است را داخل آشپزخانه نگه دارید. مثلاً جاروبرقی را داخل آشپزخانه نگذارید.
برای آینده
واضح است كه شما به زودی برای آشپزخانه خود خرید خواهید داشت. برای این منظور چه می كنید؟ طراحان معتقدند ۱۵ درصد از فضای آشپزخانه خود را خالی نگه دارید. تا به هنگام آمدن وسایل تازه با كمبود جا و جابجایی وسایل مرتب شده مواجه نشوید. برای خالی نگه داشتن این فضا وسایل غیر آشپزخانه ای را خارج و البته وسایل بدرد نخور را از داخل آشپزخانه بیرون بیندازید. اما اگر این فضا را ندارید چاره نیست جز اینكه این روش را پیش بگیرید: «هر چیز جدید به جای یك چیزی كهنه » با این شیوه طبقه بندی در زمان، فضا و پولتان صرفه جویی خواهید كرد مطمئن باشید ابتدای كار سخت است و شما عادت ندارید، بعد از مدتی متوجه می شوید از آشفتگی و سردرگمی در وسط آشپزخانه نجات پیدا كرده اید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید