جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


محافظت یک فیل از یک تمدن میکروسکوپی


محافظت یک فیل از یک تمدن میکروسکوپی
فیلم «هورتون دکتر سیوس صدایی را می شنود» که با نام مخفف «هورتون» هم شناخته می شود و اخیراً با توفیق تجاری قابل توجهی در سطح جهان اکران شده، درباره یک فیل است که می کوشد از یک تمدن بسیار کوچک و میکروسکوپی در قبال خطراتی که تهدیدش می کند، دفاع نماید و این به معنای ایجاد تغییراتی ولو کوچک بر روی داستان محبوب کودکان تئودوراس ژیسل است. با این اوصاف تماشاگران بسیار جوان و کم سن و سال این فیلم از تماشای این محصول جدید شرکت بلواسکای و این کارتون کامپیوتری اسلپ استیک لذت خواهند برد. بلواسکای همانی است که کارتون دوگانه محبوب و پرفروش «عصر یخ» رانیز ساخته است ونوع فیلمسازی وتدوین تصویر این شرکت و فناوران آن با چیزی که در داستان های سیوس آمده، همخوانی دارد و باعث تکوین و تکامل آن می شود و می تواند یک روش سنتی در صنعت کارهای انیمیشن را به تصاویر مدرن دیجیتال بدل کند و راه و وسیله ای مناسب در این خصوص باشد.
معمولاً در داستان های سیوس، مطالب و نکات ریتمیک و موزون جای خود را به سر و صدا و کارهای پردردسر و بزرگ می دهند و در همه حال به نظر می رسد سازندگان این فیلم بسیار کوشیده اند یک داستان کوچک و خط نازک را تا سر حد امکان کش بدهند و به فیلمی بزرگ تبدیل کنند و به رغم تمام ایرادات برخاسته از این قضیه، در میان حیرت ناظران آن قدرها هم ناموفق نبوده اند. حاصل کار از فیلم زنده و «صاحب موجودات انسانی» چگونه «گرینچ کریسمس» را ربود با بازی جیم کری دررل اصلی بهتر نشان می دهد و از آن دلنشین تر است.
● یک مشکل مشترک
البته کری در این نسخه جدید هم حاضر است و او این بار صدای فیل یعنی کاراکتر اصلی فیلم را تأمین می کند و اگر مبنای قیاس مان فیلم «گربه در کلاه» با حضور مایک مایرز باشد، فیلم جدید از آن به وضوح فراتر می رود. هر ۳ فیلمی که تا به حال از روی «سیوس »ها ساخته شده اند، یک مشکل مشترک دارند و آن کوشش و سر و صدای زیادی است که صرف انتقال آنها به روی پرده بزرگ و تبدیل شان به فیلمی سینمایی شده است و همین امر بر قصه شان تأثیر منفی نهاده است. این موضوع سبب شده صحنه های بزرگ و پرسر و صدا بیشتر شوند، اما امور لذت بخش حقیقی فیلم کمتر شوند.
جیمی هیوارد و استیو مارتینو که هر دو آدم های پرتجربه ای در حرفه ساخت کارتون های کامپیوتری هستند، این بار اولین مرتبه کارگردانی شان را در مورد فیلم های بلند این رده و ژانر تجربه کرده اند و با هدایت آنها، روال زندگی در جنگل موسوم به نول، به سرعت جاری می شود. این همان مکانی است که آرتیست فیلم ما یعنی همان فیل مورد بحث (هورتون) در کنار موجودات دیگری زندگی می کند. از دوستان نزدیک او می توان به موشی به نام مورتون(با صدای ست روگن) اشاره کرد، ولی مخلوقات و حیوانات نول جملگی تحت انقیاد یک کانگورو سختگیر(با صدای کارول برنت) هستند. وقتی هورتون ادعا می کند که در همان حوالی یک سرزمین جدید را یافته و آن را حس کرده است، کانگورو از دست او عصبانی می شود. کانگورو می گوید فقط وقتی می توان ادعای وجود چیزی را کرد که آن را به وضوح دید و در غیر این صورت آن چیز وجود ندارد. هورتون که از حاکم منطقه قطع امید کرده، درباره کشف خود با شهردار منطقه (با صدای استیو کارل) به گفت وگو می پردازد و در همان حال به جست وجوی مکانی می پردازد که به او آرامش بدهد و از مزاحمان و سایر موجودات مستقر در منطقه دور نگه دارد.
● صدای قصه گو
به جز افرادی که نامشان آمد، هنرمندان دیگری مثل خیمه پرسلی، جونا هیل، ویل آرنت و ایمی پولر نیز به جای برخی کاراکترهای کارتونی فیلم صحبت کرده اند و با این وجود کار بعضی از آنها جلوه لازم را ندارد و مشخصه و نشانه ای آشکار از آنها را در بر ندارد. ما چارلز ازگود را هم داریم که به عنوان قصه گوی اصلی نهایت تلاش خود را برای آهنگین کردن قصه و بخشیدن ریتمی موزون به آن به کار برده است. سناریست های فیلم که سینکو پل و کن دوریو (با سابقه نگارش «بابانوئل۲» و «سفر به کالج») باشند، کوشیده اند، صدای قصه گویی چارلز ازگود را با بیان ماجراهای مختلف و اجزای دیگری از قصه کامل سازند و فضای خالی موجود در آن را از این طریق پر کنند. با این حال وقتی در دهه۱۹۷۰ تلاش شد سریالی کوتاه و ۳۰دقیقه ای از روی این قصه تهیه و پخش شود، موضوع وصلت و کفاف نداده و این کمبود به چشم خورده بود و بنابراین به راحتی می توانید تصور کنید که این بار قصه و ماجراها تا چه میزان کش آمده اند تا چنین عیبی جلوه نکند و جوابگوی طول و مدت یک فیلم بلند سینمایی باشد. با این وجود هنر انیمیشن و نقاشی کامپیوتری در این فیلم، هنرمندانه صورت گرفته است و اسپشیال افکت و سایر نکات فیلم هم در سطحی بالا است تا این محصول ۸۶ دقیقه ای کمپانی فاکس قرن بیستم فیلمی باشد که کم و بیش انتظارش را می کشیدیم و عیب هایش را (که برشمردیم) تا حدی پوشش بدهد.
منبع: Film Comment
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید