چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرواز مجدد «دپورتیوو »در لالیگا


پرواز مجدد «دپورتیوو »در لالیگا
دپورتیوو لاکرونیا قهرمان فصل ۲۰۰۴- ۱۹۹۱ لیگ دسته اول اسپانیا، (لالیگا) که چند فصلی است در شرایط چندان مناسبی به سر نمی برد، در فصل جاری نیز آبی وسفیدپوشان نتوانسته بودند به آن رده درخور نام و اعتبار این باشگاه دست پیدا کنند. هر چند جهش ناگهانی اخیر این تیم باعث شده است تا موقعیت مردان گالیسیا به طرز چشمگیری در جدول رده بندی بهبود یابد و آنها در آستانه کسب سهمیه حضور در جام یوفا در فصل آینده قرار بگیرند. با اوج گیری مجدد دپورتیوو لاکرونیا در لالیگا این سؤال که آیا این تیم خواهد توانست به سوپر دپور سال ۲۰۰۰ تبدیل شود در اذهان بسیاری از هواداران آبی وسفیدپوشان نقش بسته است.
دپورتیوولاکرونیا تیمی از منطقه گالیسیای اسپانیا در حقیقت در دهه اخیر در لالیگا به یکی از قدرت های بزرگ این کشور تبدیل شده است و توانسته است نام خود پس از تیم هایی همچون رئال مادرید، بارسلونا و والنسیا به عنوان یکی از ۴ قدرت برتر فوتبال اسپانیا به ثبت برساند. این تیم که اکثر سال های دهه ۸۰ را در لیگ دسته دوم اسپانیا به سر برده در دهه اخیر همواره بین ۳ تیم بالای جدول شناور بوده است اما هیچ گاه نتوانست به عملکرد خود ثبات بخشد. بزرگترین افتخار دپورتیوولاکرونیا در سال ۲۰۰۰ رقم خورد تا این تیم با پشت سر گذاشتن بزرگانی همچون رئال مادرید به «سوپردپور» تبدیل شد اما این پایان افتخارات آبی وسفیدپوشان نبود.
۴ سال پس از قهرمانی در لالیگا دپورتیوو لاکرونیا باز هم توانست جایگاه خود میان ۳ تیم بالای جدول اسپانیا را حفظ کند و افتخارات بزرگی را در سطح اروپا نیز رقم بزند. آنها در سال ۲۰۰۴ با شکست میلان پرآوازه طی ۲ دیدار جذاب و پر گل در مجموع بانتیجه ۵ بر ۴ از سد حریف ایتالیایی خود عبور کردند تا ضمن رسیدن به مرحله نیمه نهایی نام و اعتباری برای خود در سطح اروپا دست وپا کنند. اقتدار آبی وسفیدپوشان تداوم داشت تا آنکه این باشگاه با مشکلات مالی و کمبود بودجه مواجه شد. شاید بروز چنین مشکلاتی برای تیمی تنها از منطقه شمال غرب اسپانیا، نتوانست از لحاظ مالی با ۲ قدرت بزرگ فوتبال این کشور یعنی بارسلونا و رئال مادرید برابری کند و سرانجام این مشکلات باعث شد این باشگاه به ناگاه با افت شدیدی مواجه شود و نه تنها در فصول بعدی در میان مدعیان قرار نگیرد بلکه خود را در میان تیم های قعر جدولی ببیند. مشکلات مالی باعث شد تیمی که همواره جزو ۴ سهمیه اسپانیا برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شد از جام «اینتر توتو» سر درآورد. قرار گرفتن در رده سیزدهم جدول لالیگا برای تیمی که همیشه میان ۳ تیم برتر لالیگا بود رسوایی بزرگ محسوب می شد.
● افت و خیز
حضور لاکرونیا در رده سیزدهم لالیگا تنها ناکامی این تیم نبود چرا که هنوز مشکلات بزرگتری پیش روی این باشگاه بود. مشکلاتی همچون خروج احتمالی خواکین کاپاروس از ریازور. دپورتیوو تیمی متشکل از بازیکنان جوان، مهره های قرضی و تنها یک خرید گرانقیمت همچون خوان کارلوس والرون به خوبی توانسته بود اعتباری برای خود در اسپانیا دست وپا کند. بله! دپورتیوو با این امکانات باز هم جایگاه خود را در میان صدرنشینان حفظ کرده بود. ایجاد طرز تفکری منفی میان بازیکنان و اعضای باشگاه باعث شد این تیم در اواسط دسامبر در رده نوزدهم جدول رده بندی لالیگا قرار گرفته و آینده حضورش در لالیگا در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.
به دنبال ناکامی های دپورتیوو، لوتینا سرمربی وقت تیم به شدت تحت محاصره انتقادات رسانه ها قرار گرفت و به نظر می رسید که شمارش معکوس برای خروج او در ریازور آغاز شده باشد اما آگوستو سزار لندویرو رئیس باشگاه، تصمیم گرفت که باز هم لوتینا بر سمت خود ابقا شود. این تصمیم او بدون شک یکی از عاقلانه ترین تصمیماتی بود که در جهت بهبود اوضاع دپورتیوو می توانست گرفته شود. ابقا لوتینا در سمت سرمربیگری دپورتیوو لاکرونیا باعث شد بسیاری از رسانه ها و مطبوعات اقدام لندویرو را کاری مضحک و بی نتیجه خطاب کنند اما تنها چند ماه پس از ابقای لوتینا، دپورتیوو از جمع تیم های در حال سقوط جدا شد تا با صعودی چشمگیر اکنون در زمره تیم های دارای شانس کسب جواز حضور در رقابت های جام یوفا در فصل آینده باشد.
با توجه به عملکرد رو به رشد مرد گالیسیا تصور می شود دپورتیوو تا انتهای فصل بتواند در زمره ۸ تیم بالای جدول رقابت های لالیگا باشد. اقدام صحیح وعاقلانه لوتینا باعث شده که بسیاری روند رو به رشد فعلی دپورتیوو لاکرونیا را منتهی به دوران اقتدار آبی وسفیدپوشان و شکل گیری سوپر دپوری دیگر بدانند. بدون شک اوضاع در ریازور بسیار بهتر شده است. تغییرات کلی در کادر اجرایی باشگاه و افزایش میزان سرمایه گذاری ها آینده مالی باشگاه را تضمین کرده است. به نظر می رسد با تصمیمات جدید هیأت مدیره و اختصاص بودجه مناسب آبی وسفیدپوشان گالیسیا با جذب مهره های مناسب در فصل نقل وانتقالات تابستان با قدرت هر چه بیشتر فصل آینده را آغاز کنند و دوباره به دوران اقتدار خود و پیوستن به جمع ۴ تیم برتر لالیگا بازگردند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید