جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چالش بر سر میزان سرانه مطالعه ایرانیان!


چالش بر سر میزان سرانه مطالعه ایرانیان!
سازمان یونسکو اعلام کرده که بیش از ۱۰۰ کشور جهان در مراسم سیزدهمین "سال روز جهانی کتاب و کپی رایت" شرکت می کنند.
بر اساس اعلام این سازمان مراسم جشن کتاب با همکاری این سازمان در پایتخت های فرهنگی و مهم جهان از جمله مادرید اسپانیا، اسکندریه مصر، دهلی هند، آنتورپ بلژیک، تورین ایتالیا، مونترال کانادا، وین اتریش، سن پترزبورگ روسیه، لیسبون پرتغال، بیروت لبنان (پایتخت فرهنگی جهان در سال ۲۰۰۹)، وین اتریش و کشورهایی چون نیوزلند، اسلوونی، مکزیک و... برگزار خواهد شد.ناشران، کتابفروشان، کتابداران، موسسه های فرهنگی، انجمنها و نویسندگان بیش از ۱۰۰ کشور از سراسر جهان در این روزگرد هم می آیند تا ۲۳ آوریل، روز جهانی کتاب و اهمیت روزافزون آن و نیز مسئله کپی رایت را جشن بگیرند.
این در حالیست که در کشور ما علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب ایران درباره برنامه های این موسسه در "روز جهانی کتاب و کپی رایت (حق مالکیت معنوی)" گفته است : متاسفانه ما به خاطر گرفتاری در آستانه نمایشگاه کتاب تهران و برای برگزاری هر چه بهتر آن، در این ایام نمی توانیم برنامه دیگری تدارک ببینیم و برای این روز هم برنامه خاصی نداریم!
وی افزوده است: در حال برنامه ریزی و تدارک هستیم تا بعد از نمایشگاه کتاب برنامه ای گسترده به همین مناسبت برگزار کنیم.
اگر با مسئولان امر به توافق نهایی رسیدیم، این برنامه ها اطلاع رسانی و اعلام خواهد شد. به نظرم برنامه های مربوط به روز جهانی کتاب را بعداً هم می شود برگزار کرد!
از اینها جالب تر اظهارنظر متناقض صفار هرندی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی و اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی در مورد شاه بیت تعیین کننده در حوزه کتابخوانی کشور یعنی "سرانه مطالعه" ایرانیان است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران در حاشیه دهمین همایش سراسری مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفته است: سرانه کتابخوانی در کشور برای هر نفر تنها دو دقیقه در شبانه روز است.
این سرانه با افزودن کتب درسی برای برخی از افراد در شبانه روز حدود شش دقیقه است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به جمعیت ۷۰ میلیونی کشور یادآور شده که برای ملتی که بیش از ۸۵ درصد باسواد دارد این رقم، بسیار تاسف بار است.
این در حالی است که شاخص های کتابخوانی در کشور بسیار بالاست و می توان از این شاخصها به صورت بهینه استفاده کرد!
اشعری تعداد تیتراژ کتاب و کتابخانه های عمومی را مهمترین شاخصهای موجود کتابخوانی دانسته و افزوده: هم اکنون ایران با بیش از دو هزار کتابخانه عمومی و چاپ حداقل سه هزار نسخه کتاب در هر خط چاپ یکی از فرهنگ سازترین کشورهای دنیا است.
رئیس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران عدم وجود فضایی مناسب در کتابخانه ها و به روز نبودن کتب موجود در این کتابخانه ها را بزرگترین مشکلات کشور در زمینه کتابخوانی عنوان کرده است.
جالب اینکه محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر متولی اصلی این حوزه چند روز پیش ودرمصاحبه اختصاصیش با روزنامه" اطلاعات" دقیقا در همین زمینه و در پاسخی پیشاپیش ! گفته بود: در مورد سرانه مطالعه حال حاضر کشور بنده هیچ گونه آماری ندارم. نمی‌دانم آنها هم که می‌گویند آمارشان را از کجا آورده‌اند.در این آمارهای غیر کارشناسی نوعی هتک حرمت نسبت به مردم ما هم صورت می‌گیرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرده بود: "درست است که مردم ما کم مطالعه می‌کنند اما آمارهای ۷دقیقه‌ای را هم من قبول ندارم. امیدوارم ما در نظر سنجی‌های علمی آماری که در سطح ملی انجام می‌دهیم به این آمار به صورت درست دست پیدا کنیم.
واینگونه درروز جهانی کتاب و درست در ایامی که به گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و بهار کتاب ایران نزدیک می شویم ما مانده ایم و این پرسش لاینحل همیشگی که بالاخره سرانه مطالعه در کشور ما چند است ؟!
محمد علی محرابی
منبع : پایگاه خبری ـ تحلیلی فرارو


همچنین مشاهده کنید