جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


آب سرد سیما بر دروازه آتش


آب سرد سیما بر دروازه آتش
شب جمعه ۳۰/۱/۸۷ فیلم سینمایی "دروازه آتش" از شبکه دو سیما پخش شد. این فیلم که محصول کشور آلمان بود، داستان افشاگری یکی از مقامات پارلمان آلمان علیه کمپانی هایی بود که در تسلیح شیمیایی کشورهای خاورمیانه(!) شرکت داشته اند. پخش این فیلم با دوبله فارسی و بدون دخل وتصرف و بدون نقد و بررسی و توضیحات کارشناسانه، شگفتی برانگیز بود. اجمالاً به برخی نکات موجود در فیلم اشاره می شود:
۱) قهرمان فیلم که در اثنای کار ترور می شود و به سختی زنده می ماند، فقط تأکید دارد شرکت هایی در ارسال مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید خردل به خاورمیانه متهم اند.
باید یادآور شد: اولاً تولید گاز خردل نیازمند هیچ ماده ممنوعه یا تکنولوژی پیشرفته ای نیست و معروف است که در آشپزخانه هم قابل تهیه است. آنچه کمک غرب به شمار می رود، تکنولوژی پیشرفته علمی و نظامی برای تولید بمب هایی در عراق بود که مایع چسبنده خردل را به گاز تبدیل کند تا در اعماق ریه ها فرو برود. این کار با ذرات میکروسکوپی سیلیکون میسر شد.
در ثانی، اتهام غرب برای فروش مواد سمی ممنوعه ای بود که برای تولید گازهای اعصاب، خفه کننده و عامل خون به عراق ارسال شد و از مکانیسم پیچیده ای بهره می برد. اتهام دیگر غرب، ارسال مواد سمی غیرممنوعه در حجمی بسیار زیاد به عراق بود. در یک ادعا وزارت کشاورزی امریکا موادی با عنوان تولید حشره کش به عراق فرستاد که مجانی بود و تحت عنوان کمک به کشورهای جهان سوم برای تولید مواد دفع آفات نباتی ارسال می شد. اما با این میزان ماده، برای ۲۰۰ سال دنیا امکان تولید حشره کش وجود داشت.
نکته سوم اینکه این فیلم نه تنها عنوان خردل را برگزیده بلکه ارسال آن به عراق را اعتراف نمی کند و فقط ارسال به خاورمیانه را مطرح می کند که می تواند به معنی ارسال به ایران هم باشد. در حالی که از اواسط جنگ تحمیلی مأموران سازمان ملل هرگز نتوانستند ادعای دروغین ریم صدام مبنی بر تولید سلاح شیمیایی در ایران را ثابت کنند.
۲) حرف اصلی فیلم دروازه آتش آن بود که اگر شرکتی در ارسال مواد شیمایی در آلمان خطایی کرده (البته آلمان شرقی و کمونیست ها)، اکنون ننگ ترور این مقام آلمانی و بقیه جنایت ها بر پیشانی عوامل آلمان شرقی سابق است. این ادعا مرا یاد مصاحبه پروفسور هندریکس بلژیکی انداخت که در مصاحبه تلویزیونی با من اصرار داشت کمک آلمان به عراق در تسلیح شیمایی را به کمونیست ها منعطف کند و می گفت ای کاش دیوار برلین برچیده نمی شد!
زیرا الآن کمونیست ها در تمام اروپا پخش شده اند. به فرض اینکه ادعای ایشان درست باشد و جرم تسلیح شیمایی عراق بر عهده بلوک شرق باشد، پس دادگاه شهر دارمشتاد آلمان علیه شرکت کارل کورب در فرانکفورت چه می شود، رسوایی دولت بوش پدر و سخنرانی نماینده کنگره امریکا، هنری گونزالس و دادگاه محکومیت شرکت انگلیسی امریکایی ماتریکس چرچیل و کمک مالی امریکا از طریق بانک و کتابهای افشاگرانه کنت تیمرسن و لرد نلسون در مورد استاد کمک غرب به تسلیح شیمیایی رژیم صدام چه می شود و انبوه مقاله وپژوهش و مصاحبه و سند که در اینترنت وجود دارد و تیتر روزنامه گاردین که می نویسد: چه کسی صدام را تسلیح شیمایی کرد؟
خود ما! چیست؟ و آیا اگر یک سند دال بر کمک شوروی سابق در تسلیح شیمایی صدام وجود داشت؛ غرب از ارائه خودداری می کرد؟ جز این نیست که دنیای غرب برای تطهیر خود از این ننگ بزرگ انگشت اتهام را سمت دشمن دیرینه می گیرد؟ پاکترین و منزه ترین شخصیت فیلم، رئیس پلیس آلمان است که دائم می پرسد: "دروازه آتش" یعنی چه؟ گویی در آن سالها که شرکتهای آلمانی و غربی برخلاف قوانین بین المللی، مواد اولیه و تکنولوژی تولید سلاح کشتار جمعی و شیمایی به عراق می فروختند، ایشان نبوده اند و رسوایی دخالت، اطلاع و مشارکت مقامات سیاسی آلمانی غربی در این رسوایی به فراموشی سپرده شده است.
۳) قهرمان فیلم "دروازه آتش" در انتهای فیلم می گوید: "ارسال مواد شیمایی ممنوعه به خاورمیانه با دموکراسی غربی سازگار نیست." عجیب است که غرب و آلمان برایۣ تطهیر خود چنین فعالیت وسیع رسانه ای راه انداخته و در حالی که اخبار اینترنت و مستندان مکتوب مالامال از اسناد و کمک غرب به تسلیح شیمایی صدام است به قالب فیلم داستانی روی می آورد و کشور ما که بزرگترین قربانی سلاح شیمایی در جهان و در طول تاریخ است، حتی یک گام برای اعلام مظلومیت خود بر نمی دارد.
سال گذشته مصاحبه ای را که هنری گونزالس، نماینده سابق کنگره امریکا در آن به افشاگری علیه بوش پدر به جرم کمک به تسلیح شیمایی رژیم صدام و کمک مالی فراوان و ارسال تکنولوژی ممنوعه به عراق، پرداخته بود را با هزینه شخصی ترجمه و تنظیم کردم، اما هیچ روزنامه ای حاضر به چاپ آن نشد.
جای شگفتی و تأسف است که رسانه های داخلی چنین در خواب زمستانی سر زیر برف دارند و رسانه های غربی، چه جسورانه به دنبال تطهیر چهره خود از ننگ جنایت بشری هستند.
مهدی نیرومنش
مستند ساز
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید