جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بچه های هوانگ شی The Children of Huang Shi


بچه های هوانگ شی   The Children of Huang Shi
▪ کارگردان: راجر اسپاتیس وود.
▪ فیلمنامه: جین هاوکسلی، جیمز مک مانوس.
▪ موسیقی: دیوید هیرشفیلدر.
▪ مدیر فیلمبرداری: ژیائودینگ ژائو.
▪ تدوین: جیوفری لمب.
▪ طراح صحنه: استیون جونز-اوانز.
▪ بازیگران: جاناتان ریس مه یرز[جورج هاگ]، چاو یون-فت[چن هانشنگ]، رادا میچل[لی پیرسون]، میشله یئوه[خانم وانگ]، گوانگ لی[شیکای].
▪ ١١٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ استرالیا، چین، آلمان.
▪ نام دیگر: Escape from Huang Shi .
▪ ژانر: درام، تاریخی.
چن او را به لی پیرسون پرستاری از اعضای صلیب سرخ می سپارد و لی نیز او را به یتیم خانه ای دوردست می فرستد. هدف لی از این کار ترغیب جورج به اقامت در آنجا و سر و سامان دادن به وضعیت یتیم خانه است. کاری که جورج ابتدا از آن سر باز می زند، اما بعدها با دیدن بیچارگی کودکان تصمیم به ماندن می گیرد.
او برای نگهداری از کودکان نیازمند کمک های مالی افراد متمکن شهر از جمله بانو وانگ است که با وجود داشتن شیره کش خانه و فروش مواد مخدر، دست و دل بازانه از وی و یتیم خانه حمایت می کنند. اما پیشروی نیروهای ژاپنی ماندن در یتیم خانه را غیر ممکن می سازد. جورج تصمیم می گیرد برای رساندن کودکان به جایی امن سفری طولانی را آغاز کند. تنها کسانی که در این پیاده روی طولانی کمک می کنند، لی-که عاشق جورج شده و چن پارتیزان رک گوی کمونیست- هستند.
جورج به همراه ٦٠ کودک سفری طاقت فرسا از میان کوه ها لیو پان شان و صحرای مغولستان آغاز می کند و سرانجام موفق می شود بعد از تحمل مصائب فراوان و پشت سر گذاشتن نزدیک به هفت صد کیلومتر در طول سه ماه به مقصد برسد. اما خود مدت زمانی کوتاه پس از رسیدن به هدف بر اثر بیماری می میرد.
● چرا باید دید؟
راجر اسپاتیس وود متولد ١٩٤٥ اتاوا از استان اونتاریوی کاناداست. در بریتانیا بزرگ شده، اما همه او را فیلمسازی آمریکایی می شناسند. از دهه ١٩٧٠ در مقام تدوین گر وارد عالم سینما شده و تعدادی فیلم قابل توجه تلویزیونی نیز کارگردانی کرده است.
اولین فیلمش قطار وحشت محصول مشترک کانادا و آمریکا بود و از آن زمان تاکنون اغلب فیلم هایی که ساخته، تولید آمریکا محسوب می شوند. اسپاتیس وود با زیر آتش-یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما با محوریت خبرنگار جنگی- در ١٩٨٣ برای اولین بار در میان منتقدان دنیا شناخته شد و از آن زمان تا حال امضای خود را پای فیلم های متفاوت و اکثراً پول ساز چون شلیک به قصد کشتن، روز ششم، همیشه فردایی هست[از سری جیمز باند] و این اواخر Ripley Under Ground انداخته است.
بی تعارف باید گفت که تمامی این فیلم ها هر چند حرفه ای و خوش ساخت هستند، اما هرگز از نظر جدیت و ساختار به پای دو فیلم اولیه او تعقیب دی. بی. کوپر و زیر آتش نمی رسند. آخرین فیلمی که قبل از بچه های هوانگ شی از وی به نمایش در آمد با شیطان دست بده نام داشت که پس از دو دهه بازگشت به همان حال و هوای زیر آتش و توجه به موضوعی جدی و باب روز یعنی حقوق بشر و حفاظت از آن داشت.
بچه های هوانگ شی که با فاصله زمانی کوتاهی از با شیطان دست بده به نمایش در آمده، از نظر تماتیک در همان راستا قرار می گیرد و باز ماجرایی واقعی را به روی پرده بازتاب می دهد. داستان مردی که برای نجات دیگران همه چیز خود را فدا می کند تا وظیفه انسانی خویش را به جا آورده باشد.
فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و به ماجراهایی می پردازد که در سایه آغاز جنگ جهانی دوم تا چند دهه به بوته فراموشی سپرده شدند. البته در زمانه فعلی که بازار دفاع از حقوق بشر و افشای جنایت هایی که علیه بشریت صورت گرفته داغ است و اسپاتیس وود که می رود به یکی از سازندگان فیلم هایی با این تم تبدیل شود، داستان انسانی را انتخاب کرده که در هیاهوی این کشتار بزرگ عشق به همنوع و احساس مسئولیت را کشف می کند.
سوژه و پرداخت در نوع خود کم نقص و همه چیز رو به کمال است. الا بازیگر نقش اصلی فیلم که سیمایی نه چندان جذاب و با وجود تلاش هایش در چینی و ژاپنی حرف زدن، دافعه برانگیز است. بر خلاف فت، یئوه و میچل که گزینه هایی بهتر از آنها را نمی توان تصور کرد.
اسپاتیس وود نشان می دهد که چگونه می توان انسان هایی با مشرب و نژاد گوناگون را حول محور انسانیت گرد آورد.
از خبرنگار انگلیسی جوان تا پرستار استرالیایی متعهد و از پارتیزان کمونیست تا فروشنده مواد مخدر که همگی به یک چیز-حمایت از کودکان و نجات آنها- باور دارند. اگر قصه فیلم مبنای واقعی نداشت، می شد در وقوع چنین حادثه ای شک کرد. اما خوشبختانه هنوز در دنیا انسان هایی یافت می شوند که سرشت انسانی خود را بر هر متر و معیار ایدئولوژیک یا نژادی ترجیح دهند.
البته پخش کنندگان فیلم بر خلاف این شیوه کوشیده اند تا قتل عام و تجاوز به زنان در نانکینگ را با دادن نامی دیگر به فیلم: فرار از هوانگ شی! دستمایه کسب و کاری حلال کنند، که خوشبختانه چندان موفق نبوده اند.
اگر موضوع فیلم را جذاب نمی یابید، می توانید از آن را به عنوان مبارزه چند انسان در برابر انبوهی از مصائب یا اولین محصول مشترک چین و استرالیا[با بودجه ٤٠ میلیون دلار] تماشا کنید. درامی شکیل که فیلمبرداری و موسیقی زیبایی نیز آن را همراهی می کند. پایان فیلم به شیوه فهرست شیندلر به تصاویر و سخنان بازماندگان آن واقعه اختصاص دارد که بر سندیت آن می افزاید.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید