جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پنج راه درمان و جلوگیری از آلرژی بهاره


پنج راه درمان و جلوگیری از آلرژی بهاره
۱) خانه خود را به طور كلی بازدید كنید:
این حرف ممكن است منطقی به نظر نیاید، ولی بهتر است بدانید، چنانچه فضای درونی خانه خیلی گرم باشد، برای افرادی كه دچار آلرژی فصلی هستند از محیط بیرون بدتر است.
خانه ای كه با میلتان پارچه ای و كوسن و فرش های زیاد چیده شده باشد، بسیار گرم خواهد بود و فضای مناسبی برای تولید آلرژی است. تحقیقات نشان می دهد آلودگی داخل منزل ۱۰ برابر بیشتر از آلودگی بیرون است و با توجه به این موضوع كه ما حدود ۹۰ درصد وقت خود را در منزل می گذرانیم، اثرات این آلودگی در ایجاد آلرژی بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یك بار، روبالشتی، تشك و رویه مبلمان و فرش ها و... خود را بازدید كنید و به دقت آنها را تمیز كنید تا از ایجاد فضای محرك آلرژی جلوگیری شود.
۲) غذای درست ومناسب بخورید:
عادت كردن به خوردن غذاهای نامناسب می تواند باعث مشكلاتی در بدن شما شود و سلامتی قسمت هایی از بدن را به خطر بیندازد و تولید آلرژی كند. اما غذاهای مناسب و درست از بیماری هایی مثل آسم و آلرژی های فصلی پیشگیری می كند. تحقیقات پزشكی در این زمینه نشان داده است ماده شیمیایی قوی به نام «آنتی اكسیدان» كه در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل، چای سبز ودیگر مواد غذایی و نوشیدنی ها وجود دارد، یك فاكتور حیاتی و مهم است كه وجود آن در بدن، به شما كمك می كند تا آلرژی های موجود كنترل شود و از تورم در درون بدن شما جلوگیری به عمل می آورد.
البته افرادی كه به بعضی از انواع غذاها آلرژی دارند باید طبق نظر پزشك از این غذاها استفاده كنند.
۳) وزن اضافی خود را كم كنید:
چاقی و اضافه وزن احتمال بروز بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد و حتی باعث بروز مشكلات تنفسی نیز می شود و شما به راحتی قادر به نفس كشیدن نخواهید بود. چربی اضافه در اطراف شكم، از باز شدن كامل شش ها (ریه ها) جلوگیری می كند و اجازه نمی دهد دیافراگم به راحتی به سمت پایین حركت كند. به دلیل اینكه آنها باید با تمام چربی های موجود برای حركت مبارزه كنند و از طرف دیگر هم قادر نخواهید بود تنفس های عمیق و خوب بكشید. اما وقتی وزن خود را كاهش دهید، راحت تر می توانید اكسیژن مورد نیاز را به بدن خود برسانید.
۴) استرس خود را كاهش دهید:
هر زمان كه شما در معرض عوامل استرس زا قرار می گیرید بدن شما هورمون استرس تولید می كند كه این استرس رگباری از سیگنال ها را به قسمت های مختلف بدن شما می فرستد و آن قسمت ها را برای فعالیت آماده می كند، چنانچه این اتفاق به طور مكرر انجام شود بدون اینكه فعالیت بدنی انجام دهید (فعالیت فیزیكی انجام دهید و این سیگنال ها رها شوند) این استرس باعث آسیب دیدگی آن نواحی می شود و روی شبكه بزرگ و وسیعی كه باید محافظ سلامتی شما باشد یعنی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد و چنانچه سیستم ایمنی بدن ضعیف شود شانس عكس العمل های آلرژیك در بدن شما افزایش پیدا می كند. یاد بگیرید چگونه استرس خود را كنترل كنید یا حداقل راه های برخورد با آن را بیاموزید.
۵) با درمان های مكمل نیز می توانید مشكل آلرژی خود را برطرف كنید.
۱- مصرف روزانه مولتی ویتامین و مكمل های معدنی كه شامل منیزیم، سلنیم، ویتامین سی (C)و ویتامین ای (E)و تمامی انواع ویتامین ب است را به شما توصیه می كنیم.
۲- نوشیدن یك فنجان چای نعناع یا بابونه هر شب قبل از خواب.
۳- استفاده از مكمل های گیاهی مثل برگ خشك پیچك.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید