پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


رازهای ناگفته شکنجه گران فرانسوی در الجزایر


رازهای ناگفته شکنجه گران فرانسوی در الجزایر
مرنیه ارزق، یکی از اساتید برجسته دانشگاه الجزایر و استاد میهمان دانشکده سوربون، در فرانسه کتابی را منتشر کرده که در آن جزئیات تازه و منتشر نشده­ای از رفتار نیروهای فرانسوی با زندانیان سیاسی الجزایری در زمان استعمار بیان می­کند.
▪ شکنجه و غروب امپراطوری دروغ
▪ نویسنده: مرنیه ارزق
▪ انتشارات دانشگاه برنستون و دانشگاه آکسفورد ۲۰۰۸
▪ ۲۳۶ صفحه
▪ قیمت: ۹۵/۲۹ دلار آمریکا
در حالی که کشورهای اروپایی هر کدام تلاش دارند، گذشته ظالمانه خود را مخفی کرده و کسی از عمق جنایت­های آنها در حکومت­های استعماریشان مطلع نشود، «مرنیه ارزق» یکی از اساتید برجسته دانشگاه الجزایر و استاد میهمان دانشکده سوربون در فرانسه کتابی را منتشر کرده که در آن جزئیات تازه و منتشر نشده­ای از رفتار نیروهای فرانسوی با زندانیان سیاسی الجزایری در زمان استعمار بیان می­کند.
پدر خانم مرنیه ارزق که آزادیخواه بوده و مبارزات گسترده­ای را علیه استعمار فرانسه در دهه پنجاه میلادی انجام می­داده از جمله کسانی است که توسط سربازان فرانسوی به بدترین شکل مورد شکنجه قرار گرفته است.
کتاب خانم ارزق «شکنجه و غروب امپراطوری دروغ» نام دارد. وی خود درباره این کتاب می­گوید: «به اعتقاد من شکنجه­ای که فرانسوی­ها متوجه افراد مقاومت الجزایری می­کردند، راهی برای جلوگیری برای از سقوط استعمار فرانسه بر الجزایر و ممانعت از رسیدن به استقلال محسوب می­شده است.»
وی در ادامه می­افزاید: «فرانسوی­های آن دوران شکنجه علیه مردم مستعمره خود را عملی نابخشودنی حس نمی­کردند، بلکه بر عکس گمان می­کردند، رفتاری کاملا موجه برای جلوگیری از کاسته شدن قدرت سیاسی و کوچک­تر شدن نقشه جغرافیایی مستعمراتشان است.»
به اعتقاد خانم ارزق قدرت استعمار فرانسه پس از سال ۱۸۷۰ رو به افول نهاد و این موضوع باعث شد تا دولت­های وقت فرانسه برای جلوگیری از سقوط کشورهای تحت استعمار دست به وحشیانه­ترین رفتارها بزنند.
به گونه­ای که در جریان جنگ جهانی دوم یکی از دلایل همکاریشان با آلمان نازی و تسلیم شدن دولتشان به دولت نازی حفظ مستعمرات فرانسه مطرح می­شد.
ارزق در کتاب خود به تفصیل درباره چگونگی تاثیر مقاومت الجزایر بر دیگر کشورهای تحت استعمار در جهان می­پردازد و در نهایت نتیجه می­گیرد، مقاومت مردم الجزایر که در روز انقلاب به کشته شدن یک میلیون الجزایری برای رسیدن به استقلال منجر و به جمعه سیاه معروف شد، الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین قرار گرفت.
کتاب شکنجه و غروب امپراطوری دروغ به زبان انگلیسی است و به طور مشترک و هم زمان توسط انتشارات دانشگاه برنستون و آکسفورد در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا منتشر شده است.
علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید