جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چرا گرانفروش؟!


چرا گرانفروش؟!
نان که قوت اصلی آنهاست از گزند گرانی در امان است و حداقل می توانند شکم خود را با نان خالی سیر کنند، اما چند روزی است که نانوایی های سطح شهر از ترس اینکه از قافله گرانی قیمت ها عقب بمانند پس از آنکه عرضه بنزین آزاد و گرانی انواع مواد خوراکی و غیر خوراکی در شروع سال جدید، آغاز سال توام با بحران های اقتصادی را به مردم نوید داد مردم هر روز شاهد کمبود، نایابی و پس از آن گرانی مایحتاج خود هستند .
از گوجه فرنگی، سبزی، مرغ، گوشت قرمز گرفته تا روغن و برنج و پودر شوینده همه مشمول گرانی آغاز سال شدند و در این میان مردم دلخوش بودند که نان که قوت اصلی آنهاست از گزند گرانی در امان است و حداقل می توانند شکم خود را با نان خالی سیر کنند، اما چند روزی است که نانوایی های سطح شهر از ترس اینکه از قافله گرانی قیمت ها عقب بمانند نرخ نان را نیز افزایش دادند.
نان غذای اصلی مردم کشور ما محسوب می شود و از قدیم الایام نان را برکت سفره می دانستند، اما در شرایط کنونی اکثر اقشار آسیب پذیر که در بیشتر موارد خانواده های پرجمعیت نیز هستند با افزایش قیمت نان برای تهیه غذای اصلی خود با مشکل مواجه خواهند شد.
این در حالی است که دولت سالانه با هدف تنظیم بازار و کمک به اقشار آسیب پذیر بخشی زیادی از درآمد های خود را برای یارانه کالاهای اساسی بویژه نان صرف می کند ،با این وجود مصرف کنندگان همواره از کیفیت و نحوه پخت نان در کشور ناراضی اند.
گندم و آرد بیش از ۷۰ درصد یارانه های دولت به کالاهای اساسی یعنی رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال را می بلعد به طوری که در مجموع دولت برای هر شهروند ایرانی سالانه ۳۶ هزار تومان یارانه می پردازد.
قیمت تمام شده هر کیلو آرد برای دولت ۲۸۰ تومان است که دولت با احتساب یارانه هر کیلو آرد را ۷۵ ریال به نانوایی ها می فروشد تا ضمن کنترل قیمت نان ،کیفیت نان تولیدی نانوایی ها را تامین کنند.این در حالی است که هزینه هر کیلو آرد به مراتب بیشتر از رقمی است که دولت آرد را به نانوایی ها می فروشد.
بیش از ۶۵ درصد یارانه های کالاهای اساسی به گندم اختصاص می یابد که صرف خرید تضمینی گندم داخلی و خرید گندم خارجی و تبدیل آن به آرد می شود اما اکثر این یارانه در بخش آرد هزینه می شود در صورتی که تنها ۱۲ درصد هزینه تولید نان به آرد بر می گردد پس در حقیقت اختصاص یارانه تاثیر چندانی در قیمت نان ندارد و بسیاری از نانوایان معتقدند با ساماندهی یارانه نان و آزاد سازی نرخ ومشکلات ناشی از گرانی و کیفیت نامناسب نان برطرف می شود.
از سوی دیگر دولت تلاش می کند تا با ارایه تسهیلات تولید نان صنعتی را در کشور گسترش دهد به طوری که برای سال جاری بیش از دو هزار میلیارد ریال برای تولید نان صنعتی یارانه در نظر گرفته شد اما به هر صورت نان سنتی همواره مورد استقبال مردم است و با وجود دور ریز زیاد، تولید غیر بهداشتی، آلودگی و هزینه بالای خرید آن را به نان های صنعتی ترجیح می دهند.
مسوولین وزارت بازرگانی معتقدند باید تولید انبوه باکیفیت، با قیمت پایین جایگزین تولید نان کشور شود تا به تدریج بتوان یارانه نان را حذف کرد.
با این وجود مردم هراز چند گاهی شاهد افزایش قیمت نان به صورت سر خود توسط نانوایی ها و شعارهای دولت و وزارت بازرگانی مبنی بر کنترل نرخ آن هستند و در نهایت مجبور به تهیه نان با قیمتی می شوند که نانوایان تعیین می کنند.
در حال حاضر نیز با وجود اینکه اکثر نانوایی ها قیمت نان خود را ۱۵ تا ۲۰ تومان درهر قرص افزایش داده اند،وزارت بازرگانی از عدم صدور مصوبه و ابلاغیه برای افزایش قیمت نان خبر می دهد و معتقد است که افزایش قیمت نان غیر قانونی است.
در شرایط کنونی مردم چاره ای جز انتظار برای کاهش قیمت نان و حضور بازرسان وزارت بازرگانی در نانوایی های محله شان ندارند چون در غیر این صورت باید نان خود را به قیمت دلخواه نانوایان خریداری کنند، این در حالی است که از شروع سال و با بالا رفتن قیمت انواع مواد مردم همچنان منتظر اقدام دولت علیه گرانی و کنترل بازار هستند و مسولین نیز در بسیاری از موارد افزایش قیمت را تکذیب کرده و یا اذعان می کنند که کاهش قیمت محال بوده و دولت تنها می تواند قیمت ها را در این سطح کنترل کند .
منبع : خبرگزاری اقتصادی ایران


همچنین مشاهده کنید