پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کشمیر، بهشت زخم خورده


کشمیر، بهشت زخم خورده
اگر توحید کلمه کنید چطور هندوی بد بخت می تواند کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کاری از آنها برنیاید.(امام خمینی ره )
باید بسیجان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است چرا که بسیج تنها به ایران منحصر نیست.(امام خمینی ره )
امروز قضیه کشمیر یک فاجعه است یک مصیبت است. (امام خامنه ای )
تاریخ ماضی را ما نمی توانیم تغیر دهیم اما با شناسائی عوامل انحطاط و آسیب شناسی گذشته خود می توانیم با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده مسیر آینده خود را تغیر دهیم. آینده خوب و با نشاط داشته باشیم.
کشمیر در قلب آسیا ، شمال شبه قارة هند قرار دارد و از شمال و شرق با چین و از شمال غربی با افغانستان و از غرب با پاکستان و از جنوب با هند دارای مرز مشترک است و یک باریکه به نام واخان آن را از جمهوری تاجیکستان و ازبکستان جدا می سازد.
کشمیر از سه منطقه تشکیل شده است که منطقه شمالی شرقی در اختیار چین ، شمال غربی در اختیار پاکستان و مناطق دیگر نیز در اختیار هند قرار دارد.
● ویژگیهای سیاسی این منطقه:
۱) کشمیر در قلب آسیا و در میان کشورهای چین و هند و پاکستان قرار دارد.
۲) پنج رود خانة مهم سند ، جهلم ، چناب ، راوی و ساتلج که از کوههای کشمیرسرچشمه می گیرد و یا از این سرزمین می گذرند.
۳) شاهراه ارتباطی، نظامی قراقروم که در کشمیر پاکستان واقع شده است اهمیت این منطقه را بیشتر نمایان می سازد.
۴) ارتفاعات شمال کشمیر به سان سنگر مستحکمی در دفاع از هند انگاشته می شود. پس از استقلال ، سه جنگ بین هند و پاکستان برای دست یابی به این ارتفاعات صورت گرفت.
۵) کشمیر بین دو کشور هسته ای مورد منازعه قرار گرفته است که هر آن امکان درگیری بین آنها وجود دارد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تمام دنیا به ویژه در منطقه کشمیر(هند) بازتاب چشمگیری داشت و یک دلگرمی برای مسلمانان کشمیر (هند) بوجود آورد مردم مظلوم کشمیر که تا آن زمان با صبر و شکیبائی منتظر سرنوشت خود بودند با ظهور انقلاب اسلامی ایران، روح تازه به پیکرشان دمید و سبب گشت تا در میدان سیاست حضور فعال تری داشته باشند.
مردم مسلمان کشمیر (هند) وقتی دیدند که با راه مسالمت آمیز نمی توانند حقوقشان را بدست بیاورند، مجبور شدند انتفاضه جدید و مسلحانه به راه بیندازند. لذا عموم مردم چه شیعه چه سنی حتی زنان کشمیر از سال ۱۹۸۹ میلادی قیام خونین جدیدی را شروع کرده اند که تا اکنون بیش از صد هزار شهید ، دهها هزار خانه و کاشانه ها، میلیاردها روپیه و حتی از همه عزیزتر ناموس خود را در این راه قربان کرده اند. اماشیعیان کشمیر در حالیکه همه شان شیعه امامیه هستند حداقل درچهار گروه متفرق هستند:
۱) گروه مصطفوی، حامیان آقای سیدمصطفی و الآن فرزندش آقای سید حسن الموسوی رئیس و رهبر این گروه هستند.
۲) گروه محمدی، حامیان آقای سیدمحمد فضل الله موسوی.
۳) گروه افتخاری ،حامیان آقای مولوی افتخار حسین انصاری.
۴) گروه عباسی حامیان آقای محمد عباس انصاری. در اصطلاح دو گروه اول، را فرقه جدید و دو گروه آخر را فرقه قدیم می گویند.
رئیس هر گروه روحانی وابسته به دو خانواده معروف موسوی ها و انصاری ها است. این فرقه بندی بین شیعیان کشمیر به قدری شدید است که بعضی اوقات طرفداران یک گروه با گروه دیگر ازدواج نمی کنند و گاهی اتفاق افتاده است که اگر کسی دختری از فرقه دیگری گرفته بود زمانیکه بین حامیان آنا اختلافی می افتد او در حالیکه که آن زن همسر اوست ، او را طلاق می دهد. تاکنون صدها مورد درگیری بین هواداران این فرقه ها بوجودآمده است که در بعضی از روستاها این درگیری تاحد قتل ادامه پیدا کرده است.
بین رؤسای گروهها معمول است که اگر رهبر یک گروه از کسی یا چیزی حمایت می کند حتماً رهبر گروه دیگر مخالف آن عمل می کند. مثلاً قمه زنی و حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی یک مسئله کوچک بود که با یک سخنرانی رهبر گروه تمام شیعیان آن را ترک می کردند اما چون رهبران دو گروه زودتر از دو گروه دیگر از آن حمایت کردند. دوگروه دیگر به مخالفت آن برخاستند که بیش از گذشته باعث اختلاف و درگیری میان شیعیان شد.
همان طور درباره رؤیت هلال که هر سال بین شان اختلاف می افتد. در نتیجه هرسال بین شیعیان بجای یک عید دو الی سه عید اعلام می شود.
شیعیان کشمیر همزیستی مسالمت آمیزی با دیگر ادیان و مذاهب بویژه با اهل سنت دارند و هیچ نوع اختلاف و درگیری با ادیان و مذاهب دیگر ندارند و مثل دو برادر در کنار هم زندگی می کنند.
بعد از آخرین درگیری که درسال ۱۸۷۲ میلادی بین شیعیان و اهل سنت اتفاق افتاده است دیگر گزارشی از درگیری بین شیعیان واهل سنت اعلام نشده است اگر هم جائی اتفاق افتاده است آن درگیری محلی و سطحی بوده است که به مناطق دیگر سرایت نکرده است.
درکشمیر شیعیان و اهل سنت به راحتی در اجتماعات یکدیگر حتی در پشت سر یکدیگر نماز می گذارند بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضا بطور کلی در کشمیر عوض شده است و در نتیجه آن، شیعیان واهل سنت بیش از بیش به یکدیگر نزدیک شده اند.
در کشمیر این شعار در زمان انقلاب خیلی معروف بود: «ایران سی خبرآئی شیعه سنی بهائی بهائی» یعنی از ایران خبر رسید شیعه و سنی برادر یکدیگرند و عملاً نیز آن مشاهده شده است زمانی که بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی مسئولان جمهوری اسلامی ایران بویژه رهبر معظم انقلاب درسال (۱۴۰۰هجری قمری) به کشمیر آمدند بیشتر برنامه ها در مراکز اهل سنت برگزار گردید. در اجتماعات و در برنامه ها اهل سنت بیش از شیعیان شرکت می کردند.
در کشمیر اهل سنت نیز همچون شیعیان، جمهوری اسلامی ایران را دوست دارند و آنان منور شدن به نور اسلام را مدیون مبلغان ایرانی می دانند و یک وابستگی عجیبی به ایران اسلامی دارند. گرچه این وابستگی آنان به ایران اسلامی بخاطر:
الف) ادامه پیدا نکردن حمایت سیاسی جمهوری اسلامی ایران از جنبش آزادی بخش کشمیر
ب) روابط بیش ازبیش جمهوری اسلامی ایران با هند
ج) بویژه شرکت رئیس جمهوری سابق ایران جناب آقای سیدمحمد خاتمی درمراسم۲۶ ژانوئه روز جمهوری هند کمی کاهش پیدا کرده است.
اما باز هم دلهای کشمیریها مملو از محبت جمهوری اسلامی ایران است و جنبش آزادی بخش جامو و کشمیر که از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته است این علاقه وشوق کشمیریها نسبت به جمهوری ایران را نشان می دهد.
خلاصه شیعیان کشمیر هیچ مشکلی با اهل سنت ندارند. اما در چند سال اخیر وهابیت گسترش چشمگیری درکشمیر پیدا کرده است که آنان هر از گاهی با پخش نرم افزارها و وسائل دیگر ازجمله مجلات و کتابهای ضدتشیع مخصوصاً درآستانه محرم و صفر، دلهای شیعیان راجریحه دار می کنند و خواهان برهم زدن همزیستی مسالمت آمیز هستند.
از میان تمام فرقه ها و مذاهب، شیعیان کشمیر بیشتر ازهمه متأثر شده و وضعیت مالی و اقتصادی آنها بدتر شده است. هم اکنون ۲۵ درصد شیعیان زیر خط فقر زندگی می کنند و کمترین امکانات و وسائل را برای بهبود و بالا بردن این وضعیت دارند.
بیشتر پیروان اهل بیت در کشمیر در گذشته به صنایع دستی وکشاورزی وابسته بودند ولی نسل کنونی به این صنایع علاقه ای ندارند و لذا از این کارهای هنری وسنتی بی بهره ماندند و در نتیجه این منبع قوی اقتصادی به دست دیگران رسیده و لطمه سنگینی به اقتصاد شیعیان کشمیر وارد نموده است.
● عوامل عقب ماندگی اقتصادی شیعیان:
۱) بیسوادی
۲)دیدگاه تبعیضی دولت
۳) نبود کار
۴) عدم آشنای و نبود برنامه ریزی برای سر مایه گذاری شیعیان کشمیر در حال حاضر از تمام فرقه ها و مذاهب موجود در کشمیر در تمام زمینه ها عقب مانده تر هستند.
علت اصلی عقب ماندگی شیعیان تفرقه و گروه بندی آنان می باشد.به یقین می توان گفت شیعیان کشمیر رئیس خود را بیش از یک مرجع تقلید دوست دارند.تا مدتی قبل اگر یک روحانی و فارغ التحصیل از حوزه های علمیه قم و نجف به یکی از این گروه ها مرتبط نمی بود نمی توانست در جامعه خدمات دینی بکند. گرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این گروه بندی تا حدی کم شده است اما هنوز در سطح بالائی وجود دارد.
ترس از بین رفتن امتیازات شخصی، توطئه دولت و حکومت، کمک مالی بدون تحقیق و بررسی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه نجفی هاوس بمبئ به اغلب این گروه ها از عوامل اختلاف بین رهبران شیعه به حساب می آیند.
اما عوامل اختلاف بین شیعیان علاوه بر عوامل گذشته علتهای زیر نیز هستند: منافع شخصی بعضی از بزرگان،عدم آگاهی از اهمیت اتحاد و وحدت،تقلید کورکورانه از رؤسای گروه،عدم اتحاد بین علماء غیر وابسته به گروهای مذکور، جهالت و بی سوادی بیش از حد، حزب بازی وگروه بندی کوچک توسط علماء غیر وابسته می باشد.
شیعیان از لحاظ اقتصادی نیز از تمام فرقه ها عقب مانده تر هستند. لذا کارکشی از کودکان همچون قالی بافی اعم از پسر و دختر معمول و معروف است. در اداره های دولتی(مرکزی وایالتی) اشتغال شیعیان، بیشتر از دو در صد نیست. در حالیکه ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. بین شیعیان سوادی آموزی ۱۰ الی ۱۵ درصد است و بین دختران و زنان پنج الی شش درصد می باشد.
عوامل انحطاط علمی بین شیعیان بترتیب ذیل هستند:
الف) تلاش های دولت برای بی سواد نگه داشتن شیعیان.
ب) عدم تشویق و چه بسا ممانعت علماء آنان از تحصیل علوم رائج.
ج) فقر وافلاس شدید.
د)عدم فرهنگ دانش آموزی بین شیعیان
ه) کارکشی از کودکان
و) گروه بندی و فرقه پرستی
ز) اختلاف مذهبی با اهل سنت و نبودن امنیت در مدارس آنان می باشد. وضعیت فرهنگی کشمیر یکی از سوژهای اصلی است که از سوی دولت مردان هندی مورد بهره برداری سیاسی قرار گرفته است آنان دو نوع تهاجم فرهنگی در کشمیر دنبال می کنند:
الف)نظری، ازقبیل،ساخت سریال ها و فیلمهای زیاد درباره ارزش وعقائد دین هندو.
ب)عملی،از قبیل پخش ۲۴ ساعته فیلمهای ضد اخلاقی،پخش خمر و مواد مخدر بین جوانان. در اثر این تهاجمات فرهنگی فرار دختران شیعه با پسران سنی و حتی غیر مسلم روز بروز عادی تر می شود. تاکنون نیز دهها دختران جوان شیعه حتی سادات، با پسران سنی و حتی غیر مسلم از خانه های شان فرار کردند.
اما شیعیان برای مقابله با این تهاجم فرهنگی هیچ نوع امکانات و وسائل در اختیار ندارند.با وجود جمعیت بیش از یک میلیون و دویست هزار، هیچ روزنامه،هفت نامه،مراکز چاپ وحتی یک چاپخانه ویک سایت معمولی از خود ندارند.کانال تلویزیونی هنوز برای آنان یک خواب است!!!
بخاطر پائین بودن سطح سوادآموزی در میان شیعیان کشمیر و عدم وجود امکانات فرهنگی و اقتصادی سطح معلومات عمومی و بالندگی سیاسی نیز در میان شیعیان در حد پائین است.
شیعیان بعد از دست رفتن حکومت در سال ۹۹۴ هجری از سیاست کنار گذاشته شدند اما با تلاش مصلحانی همچون سید حسین جلالی، منشی محمد اسحاق و نیز مولوی محمد عباس انصاری و با مشارکت مولوی افنخار حسین انصاری در انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۷۷ میلادی تاحدودی بین شیعیان شعور سیاسی پیدا شده است.اما هنوز نیز اکثریت شیعیان از حوادث مسائل روز جهان بی خبرند.این عدم آگاهی سیاسی شیعیان سبب شده است که با وجود جمعیت بیش از یک میلیون و دویست هزار حتی یک کرسی مستقل در مجلس پارلمان ندارند.
وضعیت دینی شیعیان نیز اسف بار است. در حدود نیمی از جمعیت شیعیان کشمیر از مسائل ابتدائی و روزمره از جمله مسائل تقلید نیز بی خبرند. بسیاری از شیعیان اعتقاد شان بر این است که اطاعت از روحانی رئیس فرقه همچون امام معصوم بدون چون و چرا واجب است و در غیر این صورت از شفاعت آنان محروم خواهند ماند.لذا برای پیروزی بعضی از آنان در انتخابات کشمیر حتی فرزندان شان را بدون آگاهی نذر می کنند.
این بی سوادی و بی علمی بین شیعیان حد و مرزی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۸۱ مؤسسه ای بنام تنظیم المکاتب زیر سرپرستی دانشمند بزرگ کشمیر الحاج غلام علی گلزار بوجود آمد.
وی تحت شعار”شمع روشن کردن بهتر از ماندن در تاریکی است” با دیگر اعضاء این مؤسسه که بدون حقوق و با داوطلبانه کار می کردند تمام توان خود را آموزش دینی کودکان (از دوازده تا بیست ساله) گذاشت. وی در این راه موفق شد در اکثر روستاها و شهرهای کشمیر مدارس آموزشی دینی تأسیس کند.
هم اکنون دهها هزار کودک از مدارس این مؤسسه فارغ تحصیل شدند.این مؤسسه اکنون نیز در سراسر کشمیر بیش از سیصد مدرسه ابتدائی دینی در مختلف شهرها و روستاها دارد.
می توانیم ادعا کنیم که شیعیان کشمیر به تناسب جمعیت بیش از تمام دیگر ملت ها برای عزاداری امام حسین علیه السلام پول خرچ می کنند اما متأسفانه این مجالس خیلی به معلومات دینی شیعیان اضافه نمی کنند.
علاوه بر آن چون در این مجالس که از صبح تا بعد از ظهر ادامه پیدا می کنند فقط مرثیه خوانده می شود و فقط در آخر یک سخنرانی مختصر از طرف رئیس فرقه ایراد می گردد.در ثانی اغلب این مرثیه ها شامل مطالب نادرست و غیر واقع می باشند که نیاز به اصلاحات جدی دارد.
پژوهشگر: ریان حسین کشمیری

منبع: امت نیوز
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید