چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


معرفی مناطق دیدنی زنجان


معرفی مناطق دیدنی زنجان
● گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه و در ۳۵کیلومتری شهر زنجان واقـع شده و بنای آن بدستورسلطان محمدخدابنده ازسال۷۰۴هجری قمری شروع و در مدت ۹سـال در تاریخ ۷۱۳ هجری قمـری پایان یافته است. این گنبد با۵/۴۸ متر ارتفاع و۶/۲۵متر قطر دهانه پس از کلیسای کاتورال سانتاماریا فلورانس ایتالیا و مسجد صوفیای ترکیه ، سومین بنای عظیم آجری تاریخی جهان است.
● بازار زنجان
احداث این مجموعه در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۶ هجری قمری در زمان فتحعلی شاه خاتمه یافته و مساجـد و سراها و گرمابه ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قدیمـی بصورت یک خط مستقیـم با عنوان بازار بالا و پایین به دوقسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.
● بنای تاریخی رختشوی خانه زنجان
این بنا در مرکز بافت تاریخی شهر و درمحلی معروف به باباجامال چوقوری ( گودال باباجمال ) ساخته شده است و از طریق کوچه فرهنگ به خیابان سعدی زنجان که به فاصله یکصدمتر، و از سمت غربی آن می گذرد راه دارد درحال حاضر، این اثر منحصر به فرد تاریخی به موزه باستان شناسی و مردم شناسی تبدیل شده است و هر روز مورد بازدید مراجعه کنندگان قرار می گیرد. دراین محل، لیاس های محلی و سنتی مردم مناطق مختلف ایران، هنرهای دستی و سنتی استان شامل چاروق، ملیله دوزی، معرق، ساخته های چوبی، فرش گلیم، چاقو، نمونه هایی از تولیدات کارگاه های کاشی سنتی، آجر وسفال سلطانیه، اشیای تاریخی و یافته های باستانی و میراث فرهنگی استان به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.
● مرد نمکی
پیکره ای که بخشی از گوشت ، پوست و مو و پوشاک و سایر لوازم آن سالم باقی مانده بود ، در سال ۱۳۷۲در معدن نمک چهره آباد پیدا شد. این پیکره که متعلق به زمانی حدود ۱۷۰۰سال پیش بوده بدلیل تجزیه آزمایشگاهی وآگاهی ازوضعیت تمدنی واوضاع اجتماعی آن زمان ، دارای اهمیت جهانـی است . هم اینک بخش تاریکـی از شرایط زندگی نیاکان ما درقبل از تاریخ ، با بررسی و کنکاش بر روی این مرد نمکی امکان هویدائی و وضوح یافته است.
● کاروانسرا سنگی
این کاروانسرا در منتهی علیه جنوب شرقی شهر در زمان شـاه عباس دوم احداث و هم اکنون قسمت اعظم آن از بین رفته است.نوع سقف آن از نوع پنج و هفت است. در سال ۱۳۷۷ این مکان به سفره خانه سنتی تبدیل گردیده ،بطوریکه علاوه برارائه امکانات پذیرائی در صبح و عصر با غذاهای سنتی در بعضی از حجره ها به معرفی و فروش صنایع دستی استان اقدام میشود
● عمارت ذوالفقاری
مجموعه تاریخی عمارت ذوالفقاری، در مرکز بافت قدیمی شهر زنجان واقع شده است. این مجموعه شامل ساختمان های اندرونی و بیرونی است و پیش از احداث خیابان ذوالفقاری از طریق شبکه ارتباطی, طبقه همکف و زیرزمین آن به همدیگر راه داشت. این عمارت که از بناهای تاریخی و با ارزش شهر زنجان است، به سبک بناهای اواخر دوران قاجار ساخته شده است .
● حصار شهر زنجان
قلعه زنجان از آثار دوران سلجوقی است که در فتنه مغول قسمت اعظم آن تخریب شد. این حصار در دوره صفوی مجدداً منطبق بر مسیر دیوار قبلی بازسازی شده است. اندازه دور قلعه ۴۵۰۰ متر می باشد. غرض حصار درپی آن، ۲۵۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۸ متر بوده است. این حصار با خشت هایی به ابعاد ۱۰×۵۰×۵۰ سانتی متر و ماده گل ساخته شده است. قلعه زنجان ا ز طریق ۶ دروازه ورودی با روستاهای حوزه نفوذ زنجان و شهرهای هم جوار آن مرتبط بوده است
● غار کتله‌خور
غار کتله خور که یکی از پدیده های طبیعی بسیار زیبای ایران محسوب می شود ، در ۱۴۰ کیلومتری جنوب باختری زنجان در بخش گرماب قرار گرفته است.
این غار در نوع خود منحصر به فرد بوده و جزو زیباترین غار های جهان محسوب میگردد و سالانه گردشگران بسیاری از ان بازدید میکنند .
● مسجد جامع زنجان
مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید، درقلب بافت تاریخی و قدیمی شهر قرار گرفته است. این مسجد از ضلع غربی با بازار قیصریه, از ضلع شرقی از راه کوچه مسجد سید و از سمت شمال با خیابان شاه و سبزه میدان در ارتباط است. مجموعه مسجد و مدرسه سید توسط عبدالله میرزا دارا، پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار، در هنگام حکمرانی در زنجان و به سال ۱۲۴۲ هجری قمری احداث گردیده است.
مجموعه مسجد و مدرسه سید توسط عبداله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعـلی شـاه قاجـار ، در هنگام حکمـرانی در زنجــان و به سـال ۱۳۴۲هجـری قمـری احداث گردیده است .این مجموعه تاریخی یکی از بنـاهای ارزشمنــد است که برا سـاس طرح مساجد چهــار ایوانـی ساخته شده است.
▪ تپه‌های باستانی کرسف
▪ داش‌کسن
▪ دربند قاطرچی
▪ غار خرمنه‌سر
▪ قلعه بهستان
▪ معبد اژدها
▪ موزه زنجان
منبع : زنجان


همچنین مشاهده کنید