چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسلام هراسی رویای بازی برد - برد نظام سلطه علیه اسلام


اسلام هراسی رویای بازی برد - برد نظام سلطه علیه اسلام
با چاپ مجدد کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اعظم(ص)، اظهارات موهنانه «رودپارسلی» کشیش یکی از کلیساهای بزرگ آمریکا و حامی جان «مک کین» نامزد جمهوری خواهان علیه ذات اقدس الهی و مقدسات اسلامی، پخش ویژه برنامه ای از سوی شبکه آمریکایی فاکس نیوز مبنی بر بزرگ نمایی خطر اسلام و دست داشتن مسلمانان در انفجارهای لندن و اسپانیا و همچنین ساخت فیلم ضدقرآنی فایتنا (Fitna) ساخته گریت ولیدرز هلندی، فاز جدیدی از موج سوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی بر منصه ظهور رسیده است.
در این راستا برای تحلیل و بررسی سناریوی نظام سلطه و اهداف پیدا و پنهان آن، ابتدا می بایست به چرائی شکل گیری دو راهبرد اسلام هراسی (Islam phobia) و اسلام ستیزی (Anti islamism) پرداخت.
● موج اول اسلام هراسی و اسلام ستیزی
اگرچه اسلام هراسی و اسلام ستیزی پدیده تازه ای در غرب نیست و تقریبا ریشه در تاریخ اروپا و به ویژه جنگ های صلیبی دارد اما امواج جدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی، پروژه ای کاملا هدفمند و طراحی شده از سوی صهیونیسم بین الملل می باشد که با بهره گیری از ابزارهای متنوع و تاکتیک های پیچیده به صورت پردامنه ای در حال اجرا است.
موج اول این پروژه به صورت مشخص از اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز شده است و چرائی عملیاتی شدن اسلام هراسی و اسلام ستیزی نیز به پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات گسترده منبعث از آن در جهان اسلام و مناسبات بین المللی باز می گردد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، باعث به وجود آمدن و ظهور خود آگاهی دینی در میان مسلمانان و بازیابی هویت اسلامی گردید و این مهم نیز گفتمان بیداری اسلامی را به منصه ظهور رسانید و گفتمان بیداری اسلامی تدریجا به گفتمان مسلط جهان اسلام تبدیل گردید.
دامنه تحولات منبعث از انقلاب اسلامی تنها محدود به جهان اسلام نگردید و خیلی سریع مناسبات بین المللی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو عنصر مسلط بر سرشت مناسبات بین المللی حاکم بود: عنصر قدرت و ایدئولوژی سیاسی سوسیالیسم و لیبرالیسم اما انقلاب اسلامی، عناصر و معادلات جدیدی را وارد عرصه مناسبات بین المللی کرد. این عناصر و معادلات عبارت بودند از هویت فرهنگی و دینی و ایدئولوژی اسلامی.
برآیند وارد شدن مولفه های جدید در مناسبات بین المللی، شکل جدیدی از قواعد بازی را در محیط بین المللی بوجود آورد که در نتیجه بازی یکجانبه و یکطرفه سلطه گر و سلطه پذیر را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داد و ظهور بازیگران سلطه ناپذیر و مستقل را به ارمغان آورد.
روند موصوف از یک سو و گسترش مهاجرت گسترده مسلمانان به اروپا و آمریکا و مقاومت آنان در برابر هضم شدن در هنجارها و فرهنگ غربی و همچنین تاکید و تقید مسلمانان به اعمال دینی و رشد اسلام گرایی در بین اروپائیان، غربی ها را به هراس انداخت و آنان را به چاره جوئی واداشت ا ز این رو غرب درصدد برآمد تا با تکیه بر راهبرد اسلام هراسی، از یک طرف تحولات ذکر شده را مهار کند و از طرف دیگر و به زعم خود مهمترین مانع جدی بر سر راه جهانی سازی و استیلای فرهنگ، سیاست و اقتصاد غرب را بدین ترتیب از سر راه بردارد. این مانع از منظر غربی ها همان خود آگاهی مسلمانان، بازیابی هویت دینی و شکل گیری بیداری اسلامی بود.
● انتشار کتاب آیات شیطانی در راستای موج اول اسلام هراسی
بنابراین موج اول اسلام هراسی همزمان با شکل گیری موج اول بیداری اسلامی در دهه ۸۰ میلادی به عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار نظام سلطه و رسانه های وابسته به آن قرار گرفت که در این ارتباط می توان به انتشار کتاب موهن آیات شیطانی توسط سلمان رشدی اشاره کرد.
با فروپاشی بلوک شرق و شوروی سابق در آغاز دهه ۹۰ میلادی و خلأ بیگانه هراسی و محاصره اندیشی متداول عوام در غرب، راهبرد اسلام هراسی به صورت جدی تر مورد اهتمام و توجه بازیگران سلطه گر قرار گرفت. در همین راستا مراکز تصمیم ساز وابسته به لابی صهیونیسم بین الملل سعی کردند برای پرکردن خلأ بیگانه هراسی و محاصره اندیشی، خطر اسلام را جایگزین خطر کمونیسم نمایند.
از این رو در فاز جدید، راهبرد اسلام هراسی را از مجاری صرف تبلیغاتی خارج کرده و به آن زیرساخت به اصطلاح علمی و فرهنگی دادند. در این رابطه و در سال ۱۹۹۲ تئوری برخورد تمدن ها ا ز سوی ساموئل هانتینگتون مطرح گردید.
هانتینگتون در تئوری برخورد تصریح کرد که خطوط گسل بین تمدن ها مرزهای درگیری آینده است و تمدن اسلامی بزرگترین تهدید برای تمدن غرب محسوب خواهد شد. در واقع مراکز تصمیم ساز با این تئوری پردازی درصدد القاء این مفهوم بودند که مرزهای جهان اسلام خونین است.
متعاقب ایجاد زیرساخت به اصطلاح علمی و فرهنگی برای راهبرد اسلام هراسی، اسلام ستیزی، نیز به موازات آن در دستور کار غرب و رسانه های وابسته به نظام سلطه قرار گرفت. ارائه تصویر غیرواقعی و مخدوش از اسلام و آموزه های آن، فاز دیگری از موج اول راهبردهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی بود. عملیاتی شدن این فاز ذهنیت افکار عمومی غرب را به سمت برداشت یک جانبه و غیرواقعی از اسلام سوق می داد.
القاء این مفاهیم که قوانین اسلامی ناقض حقوق بشر است. اسلام دینی خشونت طلب و مروج عصبیت است، دین اسلام بنیادگرا و مخالف علم و پیشرفت می باشد، اسلام مولد اندیشه تروریسم است و... بخشی از فاز جدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی در موج اول را شامل می شود.
● موج دوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی
دومین موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی پس از حادثه ۱۱سپتامبر و انفجارهای نیویورک و واشنگتن عملیاتی شد.
در موج دوم، رسانه های تحت کنترل نظام سلطه سعی کردند بنیان روابط جهان اسلام و غرب را دگرگون سازند، از این رو با شدت وحدت گسترده ای این عبارت که خطوط گسل تمدنی بین اسلام و غرب فعال شده است را القا می کردند. دو روز پس از انفجارهای ۱۱ سپتامبر، روزنامه هرالدتریبون در مقاله ای به قلم جان وینکور نوشت که این حوادث برخورد تمدن های اسلامی و غرب را آشکار ساخته است.
موج دوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی توسط امپراتوری های خبری و رسانه ای نظام سلطه آنچنان ساماندهی شد که نخست وزیر وقت ایتالیا در اظهاراتی نسنجیده تمدن غرب را اصیل تر از تمدن اسلامی خواند و مسلمانان را به علت آنچه او فرودستی می نامید مورد تحقیر قرار داد.
در ادامه این روند، فوکاویاما یک ماه پس از حادثه ۱۱سپتامبر در مصاحبه ای با روزنامه گاردین تأکید کرد که اسلام تنها نظام فرهنگی است که مدرنیته غربی را تهدید می کند. او تصریح کرد که آمریکا می تواند برای شکستن مقاومت کشورهای اسلامی در برابر مدرنیته از توان نظامی خود استعفا کند.
در همین رابطه ویلیام کوهن وزیر دفاع اسبق آمریکا و استراتژیست های برجسته این کشور اعلام داشت جنگ آمریکا و متحدانش با اسلام، جنگ چهارم جهانی است و همچنین بوش رئیس جمهور آمریکا نیز مدعی جنگ دوم صلیبی گردید.
موج دوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی در غرب در وهله اول پدیده عصبیت مسلمانان را گسترش داد و رفتارهایی علیه آنان درا شکال تبعیض، انزجار، اعمال خشونت و... شکل گرفت، ثانیاً موجب رونق بخشی بیشتر بیگانه ستیزی و محاصره اندیشی عوامانه در افکار عمومی غرب شد، ثالثاً به غرب و به ویژه آمریکا آزادی عمل بیشتری برای اسلام هراسی و اسلام ستیزی اعطا کرد به گونه ای که پنج کشور از هفت کشوری که نامشان در فهرست وزارت خارجه آمریکا به عنوان حامیان تروریسم قرار گرفت، از کشورهای اسلامی بودند و رابعاً ساماندهی موج دوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی این امکان را برای آمریکا و کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک انگلوساکسنی بودند فراهم ساخت تا رویکردی سخت افزارانه و میلیتاریستی را در دستور کار خود قرار دهند.
در راستای تئوریزه کردن لزوم رویکرد سخت افزاری و نظامی در موج دوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی رود پارسلی از کشیشان مروج صهیونیست مسیحی با انتشار کتابی به نام «بیش از این نباید سکوت کرد» مدعی شد که خدا به آمریکا مأموریت داده که اسلام را شکست دهد.
وی همچنین در کتاب خود نوشت که این یک حقیقت است که آمریکا تا حدودی با هدف ویرانی این دین غلط تأسیس شده است.
● موج سوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی
درپی ناکامی آمریکا در عراق و شکست طرح خاورمیانه بزرگ که در واقع شکست رویکرد سخت افزاری در راهبردهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی بود و همچنین پیروزی گفتمان اصولگرایی در ایران در طی چند سال اخیر موج دوم بیداری اسلامی درمنطقه پدیدار شد. این موج که با پیروزی اسلام گرایان و به قدرت رسیدن آنان در برخی کشورهای اسلامی و به ویژه پیروزی حزب الله درجنگ ۳۳روزه با رژیم صهیونیستی همراه بود نظام سلطه را وادار کرد تا موج سوم اسلام هراسی و اسلام ستیزی را طراحی و اجرا نماید.
این موج که از سال ۲۰۰۵ و با چاپ کاریکاتورهای موهن و
اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبراعظم (ص)، توسط ناشران دانمارکی طراحی و اجرا شده است، با پخش ویژه برنامه شبکه آمریکایی فاکس نیوز، ساخت فیلم ضد قرآنی «فایتنا» از سوی گریت ویلدرز هلندی که دارای روابط بسیار نزدیکی با ایهود باراک و اولمرت می باشد و همچنین اظهارات موهنانه رود پارسلی و چاپ مجدد کاریکاتورهای اهانت آمیز، شکل و ابعاد جدیدتری به خود گرفته است.
موج سوم اسلام هراسی واسلام ستیزی، هتاکانه تر، گسترده تر و پیچیده تر طراحی و اجرا می شود و از تاکتیک هایی همچون «القاء» و توهم سازی، تمسخر، تحقیر، تحریف «علیه مقدسات اسلامی، آموزه های دینی و مسلمانان بهره گرفته می شود.
● اهداف پیدا و نهان سناریوی اسلام هراسی واسلام ستیزی:
اسلام هراسی و اسلام ستیزی در واقع ناظر برطراحی بازی برد- برد از جانب نظام سلطه در برابر بیداری اسلامی می باشد. بدین معنا که بی حسی و بی تفاوتی مسلمانان در برابر تکرار اهانت ها، از یک سو تلاشی خواهد بود برای پیشروی بیشتر دربرابر بیداری اسلامی و تفوق فرهنگ غربی در مقابل خودآگاهی دینی و بازیابی هویت اسلامی مسلمانان و از سوی دیگر با واکنش غیر معقول مسلمانان و یا به عبارتی با وارد کردن مسلمانان به اشتباه، القاء مظلومیت غرب و پیشبرد اهداف مورد نظر را رقم بزند.
بخشی از اهداف پیدا و پـنهان سناریوی اسلام هراسی و اسلام ستیزی را می توان اینگونه برشماری کرد:
۱) جلوگیری از مهاجرت مسلمانان به غرب و ایجاد مهاجرت معکوس مسلمانان:
کشورهای غربی روند مهاجرت مسلمانان به غرب را تهدیدی برای رفاه اجتماعی خود تلقی می کنند که باعث اختصاص منابع و مشاغل به آنان می گردد بر همین اساس می کوشند با اتخاذ اسلام هراسی و اسلام ستیزی، عملا نه تنها از روند مهاجرت مسلمانان جلوگیری به عمل آورند، بلکه این روند را معکوس نمایند. در همین رابطه می توان به انفجارهای هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن اشاره کرد که متعاقب آن اذیت وآزار مسلمانان باعث شد که حدود ۵۰۰ هزار مسلمان انگلیس را ترک نمایند.
۲) جلوگیری از رویکرد مردم غرب به اسلام:
گسترش جمعیت مسلمانان از یک سو و رویکرد مردم غرب به اسلام و همچنین کاهش و یا بعضا منفی شدن نرخ رشد جمعیت درکشورهای اروپایی، احساس نگرانی عمیقی را در نزد سردمداران غربی به وجود آورده است به گونه ای که با انتشار برخی آمارها، پیش بینی کرده اند که تا چند دهه آینده اروپا قاره ای مسلمان خواهد شد. از این رو عملیاتی شدن راهبردهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی در نزد سیاست گذاران اروپایی، در واقع ترفندی است برای مقابله و مهار روند موصوف.
۳) ممانعت از روند واگرایی اروپا نسبت به آمریکا:
آمریکا با بهره گیری از القاء خطر کمونیسم، موفق شده بود در طول جنگ سرد، غرب را به عنوان متحد استراتژیک درکنار خود حفظ نماید. با فروپاشی شوروی سابق و منتفی شدن خطر کمونیزم، روند واگرایی اروپا نسبت به سیاست های آمریکا تدریجا آغاز گردید. ادامه این روند آمریکا را در مناسبات بین الملل و مهار چالش های پیش رو تنها وضعیت می سازد. براساس اسلام هراسی و اسلام ستیزی در واقع بازار بیگانه هراسی را به عنوان یک الزام برای حفظ وضع موجود و همراهی اروپا با سیاست های آمریکا فراهم می سازد.
۴) ایجاد تقابل مسیحیت با اسلام:
سناریوی اسلام هراسی و اسلام ستیزی از یک سو ممکن است مسلمانان را وادار به بازی کردن در زمین غربی ها و رفتار اشتباه نماید واز سوی دیگر باعث رویکردهای منفی مانند خشونت، انزجار و اشاعه باورهای نادرست علیه مسلمانان گردد که در نهایت می تواند منجر به تقابل بین مسیحیت و اسلام شود.
طراحی مذکور بیش از پیش، نفش لابی صهیونیسم را درچرایی عملیاتی شدن راهبردهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی مشخص می سازد. دراین راستا به نظر می رسد لابی صهیونیسم و مسیحیان صهیونیست با ایجاد جنگ نرم صلیبی در انگاره ایجاد زمینه برای تحقق نبرد آرماگدون می باشد.
۵) مهار جمهوری اسلامی ایران:
از دیگر اهداف مورد نظر نظام سلطه در سناریوی اسلام هراسی و اسلام ستیزی مهار جمهوری اسلامی ایران درابعاد گوناگون می باشد. در واقع اسلام هراسی و اسلام ستیزی درنزد طراحان سلطه گر مترادف با ایران هراسی و ایران ستیزی می باشد. بر همین اساس مقامات آمریکایی بارها ایران را محور شرارت و بانک مرکزی تروریسم در منطقه و جهان معرفی کرده اند. ازاین نظر راهبرد اسلام هراسی واسلام ستیزی در واقع ناظر بر تلاش مهار همه جانبه ایران از طریق انزوای جمهوری اسلامی در مناسبات بین المللی، ایجاد اجماع و محدودیت های اقتصادی علیه ایران، ایجاد شکاف و تقابل بین جمهوری اسلامی و کشورهای عربی منطقه می باشد.
۶) تداوم حضور نظامی و اشغالگری آمریکا در منطقه:
عملیاتی شدن راهبرد اسلام هراسی و اسلام ستیزی حضور نظامی آمریکا و متحدان او را درکشورهای منطقه استمرار می بخشد و باعث تداوم اشغالگری می گردد. این شرایط امکان تسلط آمریکا بر منابع کشورها را فراهم می سازد انرژی مورد نیاز آمریکا و متحدانش تامین می گردد ضمن آنکه تداوم حضور نظامی آمریکا در واقع متضمن ایجاد امنیت برای ژریم صهیونیستی نیز می باشد.
البته اهداف دیگری نیز برای اسلام هراسی و اسلام ستیزی می توان متصور بود از جمله سرپوش گذاردن بر شکست آمریکا در عراق و خاورمیانه وشکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳روزه و... که بر شماری آن فرصت و حوصله بیشتری را طلب می کند.
رضا سراج
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید