پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


قشم آرامشی، به وسعت دنیا


قشم آرامشی، به وسعت دنیا
به قشم که می آیی به دنبال شلوغی، زرق و برق و هیاهویی که در تمامی مناطق آزاد مد شده نباش! به دنبال هتل های لوکس آنچنانی، آدمهای پولداری که تنها برای استفاده از اماکن تفریحی گران به این جزیره آمده اند یا برای خرج کردن پولهایشان یا...! قشم جای هیاهو وشلوغی و ماشین بازی نیست! قشم تنها جای یک چیز است، احساس آرامش! درک به تمام معنی معنای آرام بودن!و
قشم با تمام جاذبه های طبیعی و تاریخی اش نمی تواند تو را به داشتن سر و صدا دعوت کند! اینجا، مکان و مأمن آرامش است! وقتی که پا به درون قشم می گذاری این را با تمام وجود حس می کنی! نه ترافیکی هست، نه زرق و برق ویترین های آنچنانی که چشمانت را آزار دهد و نه تفریحات آنچنانی که تنها برای چند ساعت شاد بودن، روح و جسمت را آزار دهد!؟
قشم را تنها زمانی برای سفر انتخاب کن که می خواهی آرام شوی! دمی بیارامی و آرامش را با تمام جان حس کنی! اگر بدنبال آرامشی نمی توانی قشم را نادیده بگیری و به جای دیگری بروی! چگونه می توانی دره چاهکوه را ببینی و با آن همه سکوت سیراب نشوی! چگونه می توانی دره ستارگان را که زیباترین و عجیب ترین هماهنگی و همکاری عناصر طبیعی را با چشم ببینی و حسادت نکنی به این همه همکاری و همزیستی آرام که حاصلش جزء زیبایی و شگفتی نیست! حتی گرمای قشم آزارت نمی دهد آن زمان که، در کنار ساحل آرام و بی غل و غشش به تماشای دریایی بیکرانش می نشینی! قشم را تنها زمانی ببین که می خواهی آرامش را درک کنی! می خواهی از هیاهوی شهر وحشی خویش فرار کنی و به مامنی پناهنده شوی!درآن زمان هیچ جا را بهتر از قشم نخواهی یافت!
● سواحل قشم هنوز پاک است:
وارد قشم که می شوی، می توانی ساعت های بسیار در کنار ساحل زیبا و آرام دریای عمان پابه آب زده و سردی آب را به جان گرم خویش هدیه کنی! می توانی روی شن های نرم و تمیزش که هنوز به واسطه آدمیان به زباله دانی از جنس شن تبدیل نشده است، راه بروی، بدوی و فریاد کنی! می توانی خورشید سوزان را بالای سر خود ببینی و گرمای وجودش را برای گرم کردن وجود سرد خویش بی هیچ هزینه ای به جان هدیه کنی و حتی بی هیچ هزینه ای می توانی بدون اینکه وارد موزه ای ساختگی شوی، مردمان و فرهنگ بومی این منطقه را در کوچه و خیابان این شهر ببینی!
می توانی مردمانی را ببینی که در یک شهر کوچک با همان آداب و رسوم گذشته به زندگی مشغولند! در کدام کتاب و کدام موزه به دنبال فرهنگ، آداب و رسوم کهن این مردمان می گردی که این مردمان هنوز اینجا، در شهری به نام قشم زنده اند! هنوز نمرده اند که تو را برای یافتن آداب و رسومشان که نشانه زنده بودنشان است به کتابهای ضمخت بالای طاقچه سوق دهند!
۳۶۰ کیلومتر نوار ساحلی جزیره قشم هنوز از هجوم گردشگران در امان مانده و همچنان بکر و پاکیزه باقی مانده است. آلاینده های زیست محیطی نیز هنوز نتوانسته اند وجود زیبای نگین خلیج فارس را آلوده کنند. پس با خیالی آسوده تنی به آب زده و وجود خویش را به آفتاب درخشان هدیه کن تا از نوازشهای تشعشات آن بی بهره نمانی!؟ در هیچ جای این کره خاکی، این چنین نوری را به رایگان به تو هدیه نخواهند داد!؟
می توانی دردو پلاژ سیمین و زیتون که دو پلاژ مشرف به دریای این جزیره هستند سکنی گزیده و از زیبایی اش بهره ببری. سواحل دریای عمان و غروب های دیدنی اش کمتر از سوی کسی نادیه گرفته می شود، چرا که اکثر قریب به اتفاق کسانی که پا به این جزیره می گذارند، قطعاً غروب خورشید خوش رنگ و زیبایش را و شبهای آرام و خنکش را در کنار سواحل سپری می کنند، چرا که برای شهر نشینان خسته از هیاهوی شهر، هیچ آرامشی بهتر از لمیدن در آلاچیقی در کنار ساحل دریا و صرف چای با طعم های مختلف و .... نخواهد بود.
● دره چاهکوه؛ شگفت انگیز ترین سکوت:
در کنار سواحل زیبا و آرام این جزیره، مناطقی چون دره چاهکوه که تمام شگفتی اش در سکوت محضش محو شده و هیچ چیز جز حیرت را برای آدمی به ارمغان نمی آورد، قرار دارد، شگفت انگیزترین سکوتی که به عمر دیده ای را در این دره خواهی دید! دره های که کافی است چند ساعتی را در آن به سر بری تا معنی سکوت عرفانی را دریابی! سکوتی شگفت انگیز که پرده های شگفتی را در همان سکوت محض یکی پس از دیگری کنار زده و چشمان تو را خیره می کند! اینجا، همان مکانی است که باید بنشینی و ساعت ها چون دراویش به فکر فرو روی! چه بخواهی، چه نخواهی ناخودآگاه در آن سکوت غرق می شوی! به خود که بیایی آدم دیگری شده ای که یا گذشتگان خویش را دیده ای یا نمی دانم خدای آسمان را در نور دیده ای!
● دره ستارگان! مخلوق طبیعت و نخیل:
دره ستارگان را می بینی، باورت نمی شود که این دره را طبیعت با دست خویش ساخته و اینک این نخیل توست ک هرآنچه را که می خواهد در این صخره ها می بیند، اما این حقیقت است! گویی این دره، دست خالقی صبور است که از تمامی خلاقیت های فرا بشری خود در این به کار برده تا زیباترین صحنه تخیل و واقعیت را بسازد. اینجا تنها جایی است که قدرت تخیل با واقعیت کنار آمده و با هم یک پدیده را بوجود آورده اند. اگر هزاران سال هم بکاوی، در هیچ جا نخواهی دید که یک روز حتی یک روز تخیل و واقعیت در کنار هم به آرامی یک پدیده را خلق کنند !؟
غارهای خربس هم زیبایی خود را دارد و .. هر یک از این زیبایی ها در هیچ جای دیگر یافت نخواهد شد.
● بازارهایی از نوع مدرن و سنتی :
بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت های منحصر بفرد این بازار ها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است بازارهای بین المللی مدرنی را می بینی با خریداران و مخاطبان مخصوص به خودش که همگی از جنس و قیمت به هیجان می آیند. اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هنوز هم داد وستدهای کلان درآن زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان آن را می چرخاند! به خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده هایی که کمتر تک فروشی دارند و به قول خودشان جین می فروشیم، هنوز به دلیل به یک سوم رساندن قیمت های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را در خود جای داده است.
البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد بودنش نسبت قیمت اجناسش نسبت به بازارهای دیگر مناسب تر است.
● مسیرهای دسترسی به جزیره قشم:
باورش کمی سخت است، اما قشم از معدود جزایری است که حتی ۲۳ کشور جهان از آن کوچک تر است، اما وقتی کشوری مثل بحرین یا قطر را با این جزیره مقایسه کنی، متوجه خواهی شد که قشم حداقل ۵/۳ برابر این کشورهاست. جزیره قشم با یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.
این گزاف نیست اگر بگوییم قشم یک موزه طبیعی – تاریخی- فرهنگی است که بدون هیچ هزینه ای به دست روزگار ساخته شده است.
رفتن به قشم در هر فصلی از سال، از سه راه امکان پذیر است، هوایی، ریلی و زمینی همه روزه شنبه تا پنج شنبه پروازهای هواپیمایی هما به قشم رأس ساعت ۷:۳۵ دقیقه از تهران به قشم دایر است، جمعه ها نیز پرواز تهران قشم در ساعت ۱۳:۱۵ و قشم تهران در ساعت ۱۶:۴۵ انجام می شود.
اما آنان که با خانواده سفر می کنند و نمی خواهند که هزینه حمل و نقل بپردازند، بهترین راه این است که با سواری خود تا بندرعباس را با آرامش کامل طی کنند، پس از رسیدن به بندرعباس از بندر پهل خودروی خود را به همراه اعضای خانواده سوار یک لندیگراف دریایی کرده و تنها با پرداخت ۵ هزار تومان خود و خانواده را به قشم برسانند.
اما راه دیگری نیز برای رفتن به قشم وجود دارد و آن هم این است که سوار قطار تهران بندر عباس شده و خود را به شهر بندر عباس برسانند. از بندرعباس نیز از طریق اسکله شهید باهنر یا شهید حقانی سوار اتوبوس های دریایی یا شناورهای تندرو شده و پس از نیم ساعت وارد جزیره قشم شوند.
البته در این بندرها لنج و شناورهای بزرگ نیز مسافران و گردشگران را به جزیره زیبای قشم می آورند.
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید