پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

به جنگ لکه ها بروید


اگر لكه چسب روی فرش محبوب و گرانبهای شما افتاده است هیچ نگران نباشید زیرا می توانید پس از خشك شدن چسب آن را به آسانی با نوك یك چاقوی نوك تیز و یا قیچی در نهایت دقت و ظرافت از فرش جدا كنید. توجه كنید كه قیچی یا چاقو را هر چه افقی تر بگیرید نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
لكه خون بر روی لباسها بسیار ناخوشایند به نظر می رسد. روشهای متعددی برای پاك كردن اینگونه لكه ها از لباسها و پارچه وجود دارد از جمله:
- سطح لكه را با آب سرد خیس كنید. سپس محلولی از آب و پودر لباسشویی درست كنید و پارچه لكه دار را درون آن فرو ببرید. پارچه را حسابی بچلانید تا آب آن گرفته شود. اگر هنوز لكه باقی است سعی كنید محلولی از پودر شوینده و آمونیاك تهیه كنید و لكه را در آن بشویید. در آخر پارچه را كاملاً آب كشی كنید.
- یك مشت نمك به یك سطل آب پاكیزه اضافه كنید. پارچه لكه دار شده را به مدت ۱۵دقیقه در آن خیس كنید و سپس در یك شوینده دارای آنزیم فرو ببرید. البته در این مرحله جنس پارچه را كاملاً در نظر بگیرید. هرگز پارچه ابریشمی یا پشمی را در شوینده های آنزیم دار فرو نبرید. سپس آب كشی كنید.
- در مورد لكه های سمج، می توانید از موادی كه برای از بین بردن زنگ آهن استفاده می شود بهره بگیرید. قسمتی از پارچه را كه لكه دارد درون این محلول به مدت چند دقیقه خیس كنید و سپس كاملاً آب كشی كنید.
ـ در مورد خون خشك شده: محلولی شامل یك بخش پراكسید هیدروژن و شش قسمت آب به علاوه یك دوم قاشق چای خوری آمونیاك تهیه كنید و پارچه لكه دار شده را در طول شب در آن بخیسانید و سپس آن را حسابی بشویید و آب بكشید.
ـ همیشه سعی كنید لكه خون را سریع پاك كنید زیرا اگر آن را رها كنید دیگر هرگز كاملاً پاك نخواهد شد و حتماً جنس پارچه و راهنمایی را كه برای شستن و آویزان كردن از سوی تولید كننده ارائه شده است را رعایت كنید.
ـ اگر لكه خون روی تشك تختخواب قرار دارد برای پاك كردن آن قبل از هر كاری یك جفت دستكش بپوشید. سپس تشك را از روی تختخواب بلند كرده و روی یك پهلوی آن به دیوار تكیه دهید. این كار باعث می شود كه خونی كه روی تشك ریخته است دیگر به عمق نفوذ نكند. همچنین اگر به تازگی به خون آلوده شده باشد، خون از روی تشك جاری خواهد شد.
ـ پس از آن یك حوله را درست زیر لكه بگیرید.
ـ یك اسفنج خیس را در آب خیس كنید و لكه را با آن آنقدر بسابید تا از بین برود. حوله مانع گسترش لكه خواهد شد.
ـ حال كه خود خون پاك شده است برای پاك كردن آن می توانید محلولی از صابون و آب سرد به كار ببرید. باز هم از اسفنج استفاده كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید