پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

درد شکم


درد شکم
● چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟
▪ درد شکم ناگهانی و شدید است .
▪ خونریزی مقعد یا کاهش وزن وجود دارد .
▪ اسهال و درد شکم به طور مکرر روی می دهد .
● درد معده نشانه چیست ؟
اگر خوردن یک غذای تند معده تان را به درد آورده است ، تعجب نکنید . چیز مهمی نیست ، احتمالاً دچار دل به هم خوردگی شده اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می شود .
اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید ، احتمالاً دچار زخم گوارشی شده اید . این زخم ها که درون لوله گوارشند ،‌به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پدیدار شوند . در واقع ، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن است علامت زخم معده یا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به هم خوردگی معده ، ‌درد زخم گوارش باز می گردد .
گر چه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است ( تحقیقات اخیر باکتریهایی را که نام هلیکوباکترپیلوری دارند مسئول ایجاد این زخم ها می داند )‌، اما مشخص است که خوردن چیزهایی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می کند .
برخی داروها ، مثل آسپیرین ، توانایی معده را برای التیام خود مانع می شود .
اما گاهی زخمی در کار نیست و درد معده دارید . در این حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشید ، یعنی پوشش درونی معده هر غذایی را تحمل نمی کند که شایع ترین اینها غذاهای پرادویه است .
نشانگان کولون تحریک پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می آورد . در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است . علامت مشخصه نشانگان کولون تحریک پذیر درد شکم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است . درد با اجابت مزاج تسکین می یابد ،‌ ولی باز هم برمی گردد .
مسمومیت غذایی هم درد معده می آورد . ممکن است ساندویچ کهنه ای را نادانسته خورده باشید ، ولی روده شما کهنگی آن را تشخیص می دهد .
نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لوله گوارش گیرکرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند .
متأسفانه ،‌تعداد بیماریهای گوارشی که می توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است . از جمله اینها التهاب زخمی کولون ،‌ بیماری کرون ، بیماری کیسه صفرا ،‌التهاب آپاندیس ، التهاب دیورتیکولی و التهاب لوزالمعده است .
● درمان درد معده
برای تشخیص علت هر درد شدید و تند شکم نزد پزشک بروید . چون علت این دردها معمولاً نیاز به درمان هر چه سریع تر طبی دارند . اما برای رفع درد و ناراحتی جزئی شکم کارهایی می توانید بکنید .
چای بخورید ، اسید تانیک موجود در یک فنجان چای دم کرده ظاهراً به دفع برخی باکتری ها و مواد شیمیایی عامل درد معده کمک می کند ، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشید . ظرف یک ساعت پس از خوردن چای درد باید تسکین یابد .
ضد اسید بخورید . تمام داروهای ضد اسید ماده ای دارند که زیادی اسید معده را خنثی می کنند .
● درمان درد زخم گوارشی
گر چه علت دقیق زخم گوارشی معلوم نیست ، ولی راه های درمانی خوبی برای آن دارند .
دارو بخورید . انواعی از داروها وجود دارند که با تأثیر بر گیرنده های H۲ توان معده را برای تولید یا ترشح اسید مهار می کنند . تحقیقات نشان داده است که در ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد استفاده از این داروهای قوی زخم التیام یافته است . بیشتر پزشکان معتقدند که این دارو باید جزء اصلی درمان باشد .
سایمتدین بخورید . داروهایی مثل سایمتدین و رانیتیدین تولید اسید معده را که باعث زخم می شود متوقف می کنند .
آنتی بیوتیک بخورید . اگر درد مقاوم شکم و اسهال دارید ، احتمالاً برای از بین بردن باکتری های جای گرفته در معده باید آنتی بیوتیک بخورید .
شیربخورید . خوردن یک لیوان شیر بدون چربی در حمله درد زخم معده تسکین سریع آن را به دنبال دارد . شیر مانند یک ضد اسید عمل می کند و با خنثی کردن اسید درد را هم از بین می برد . اما مواظب باشید : برخی از کسانی که برای تسکین درد معده شیر خورده اند ، بعد از مدت کوتاهی دچار درد شدیدتر گشته اند .
غذای محرک نخورید . پزشکان مدت ها قبل متوجه شده اند که غذاهای پرادویه ایجاد زخم گوارشی نمی کند و درد زخم را شدت می بخشد . بافت زخم بسیار حساس تر است و وقتی غذایی تند یا اسیدی خورده شود ، در ایجاد می شود . پس ،‌ از خوردن غذاهای محرک زخم خودداری کنید .
قهوه نخورید . دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده می آورد ، ولی کافئین قهوه زخم را تحریک می کند . به هر حال ، هیچ وقت بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز نخورید .
زیاد آسپیرین نخورید . تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین پوشش معده را آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می شود . اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می خورید ،‌اشکالی ندارد ، ولی اگر بیش از سه ماه خورده اید ، ممکن است دچار گرفتاری شوید . در این مورد ، پزشک می تواند داروی دیگری جایگزین آن کند .
سیگار نکشید . نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می کند .
● درمان درد نشانگان کولون تحریک پذیر
متأسفانه هنوز علت نشانگان کولون تحریک پذیر کاملاً‌ معلوم نیست ، ولی خوشبختانه با تشخیص آن می توان تمام ناراحتی ها را از بین برد .
وحشت نکنید . چون اغلب تشخیص علت نشانگان کولون تحریک پذیر سخت است ، در برابر معاینه و آزمایش پزشک صبور باشید . وقتی تمام آزمایش ها منفی باشند و کسی نتواند علت را به شما بگوید ، نگران شدن چیزی عادی است .
فیبر بخورید . سبزیجات و غلات سبوس نگرفته نه تنها حاوی مواد مغذی هستند ،‌بلکه از یبوست هم جلوگیری کرده و کولون تحریک پذیر را آرام می کنند .
چربی نخورید . غذاهای چرب تحریک پذیری کولون را بیشتر می کنند .
غذاهای محرک نخورید . غذاهای پرادویه هم در تحریک پذیری کولون شرکت دارند .
غذاها را امتحان کنید . گرچه همه پزشکان معتقد نیستند ، ولی برخی می گویند که نشانگان کولون تحریک پذیر ممکن است ناشی از حساسیت به برخی غذاها باشد . شما می توانید با حذف یک به یک موادی که می خورید درستی یا نادرستی آن را نیز امتحان کنید . شیر ، تخم مرغ ، گندم ، ذرت ، سویا ، بادام زمینی ، مرکبات ، نوشابه های گازدار و شکلات از شایع ترین مواد ایجاد کننده واکنش های حساسیتی روده هستند . هر بار گروهی از مواد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و ببینید آیا درد تسکین می یابد یا نه . اگر علائم ناراحتی از بین برود ، معلوم می شود که به آن ماده حساسیت دارید .
دارو بخورید . اگر از ناراحتی های نشانگان کولون تحریک پذیر در رنج هستید ، پزشک ممکن است برایتان داروی ضد گرفتگی روده تجویز کند که ماهیچه های روده را شکل می کنند . این داروها را فقط در دوره های شدید درد باید مصرف کرد .
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید