شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


قهرمان تحت تعقیب Hero Wanted


قهرمان تحت تعقیب Hero Wanted
▪ کارگردان: برایان اسمرز.
▪ فیلمنامه: چاد لا، اوان لا.
▪ موسیقی: کنت بورگومستر.
▪ مدیر فیلمبرداری: لری بلنفورد.
▪ تدوین: تیم اندرسون.
▪ طراح صحنه: کارلوس سیلوا دا سیلوا.
▪ بازیگران: کوبا گودینگ جونیور[لیام کیس]، ری لیوتا[کارآگاه تری سابکات]، نورمن ریدوس[سواین]، کیم کوتیس[اسکینر مک گراو]، تامی فلانگان[درک]، جیم اسمارت[ملانی مک کوئین]، کریستا کمپبل[کایلا مک کوئین]، استیون کازلووسکی[لینچ مک گراو]، پل سمپسون[گوردی مک گراو]، تاد جنسن[کارآگاه والا سمک تی]، بن کراس[کازمو جکسون]، گری گرینز[جیل].
▪ ۹۵ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، جنایی، درام.
لیام کیس، سرباز سابق و مامور شهرداری فعلی بعد از نجات دختربچه ای از یک سانحه تبدیل به قهرمان محلی می شود. او که همواره با کابوس از دست دادن همسر خود در یک سانحه اتومبیل دست به گریبان است، مدتی بعد می پذیرد تا با همدستی همکارش و دوستان خلافکار او در سرقت یک بانک شرکت کند.
اما سرقت بر خلاف تصور او بدون سانحه پایان نمی یابد و صندوق دار مونثی که لیام را به یاد همسر از دست رفته اش می اندازد، تصادفاً تیر می خورد. این کار سبب خشم لیام شده و تصمیم به انتقام از مسببین این حادثه می گیرد. بعد از کشتن یکی از تبهکاران، باقیمانده گروه به او شک کرده و در صدد کشف ماجرا برمی آیند.
همزمان کارآگاه سابکات نیز مامور پرونده قتل می شود. اما تنها کسی که از سوءظن وی به دور است، کسی نیست جز لیام که بار دیگر به خاطر ایستادگی در برابر دزدها به هنگام سرقت و زخمی شدنش نشان قهرمانی دریافت کرده است.
بعد از کشته شدن دومین تبهکار به دست لیام، باقیمانده گروه دختر بچه ای را که در همسایگی او سکونت دارد، ربوده و از وی می خواهند تا به ملاقات شان برود. کارآگاه سابکات به وی مشکوک شده، و دوست نزدیکش نیز از لیام می خواهد تا خود را به پلیس معرفی کند. اما لیام که خود را قادر به توضیح ماجرا نزد پلیس نمی داند، برای نجات جان دخترک به سر قرار می رود...
● چرا باید دید؟
برایان دلینی اسمرز و برادرش برت از موتورسوارها و بدل کاران بسیار مشهور سینما هستند. برایان از سال ۲۰۰۰ با قسمت دوم ماموریت غیر ممکن دستیار کارگردانی را نیز تجربه کرده و اینک با قهرمان تحت تعقیب کارگردانی را آغاز کرده است.
بدیهی است نباید از چنین کارگردانی که به شکل تجربی فیلمسازی را یاد گرفته، توقع چندانی داشت. اما زمانی که دو هنرپیشه کم و بیش مشهور و قابل[مخصوصاً ری لیوتا که تجربه کار با کسانی چون جان دال و اسکورسیزی را در کارنامه اش دارد] نقش های اصلی اولین فیلم او را بازی می کنند، حتی اگر بودجه فیلم بیش از ۶ میلیون دلار نباشد، انتظار تماشاگر و منتقد برای دیدن یک فیلم تماشایی متوسط افزوده می شود.
اما مشکل از اولین قدم برای ساخت فیلم آغاز می شود، یعنی فیلمنامه که باید ساختمانی بر اساس این پی برافراشته شود. نویسندگان فیلمنامه آدم هایی آشنایی نیستند و زمانی که با گذشت دو یا سه سکانس جز ابهام و آشفتگی نصیب تان نمی شود، پی می برید که خانه از پای بست ویران است.
البته سازندگان فیلم می توانند همین ابهام را به مثابه امتیاز به کار بگیرند که عاجز از چنین کاری هستند و در نتیجه زمانی که در میانه فیلم گره ها باز و قصه اندکی وضوح پیدا می کند، همه چیز بیش از اندازه کلیشه ای، تکراری و خسته کننده و قابل حدس می شود.
در نتیجه تماشاگری که حتی شاهد صحنه های اکشن باشکوه نیز نبوده، در انتظار درگیری نهایی نمی ماند.
تکلیف روشن است، کوبا گودینگ جونیور که از جری مگوایر تاکنون نتوانسته آن اوج اولیه را تکرار کند، اسیر نقشی نه چندان دلچسب و عاری از ایجاد همدلی می شود و ری لیوتا نیز نمی تواند ذره ای از قدرت بازیگری و حتی فیزیک خود را به نمایش بگذارد. تهیه کننده هم مثل یک پسر خوب، دسپخت جناب اسمرز را یکسره روانه بازار دی وی می کند.
اما بین خودمان بماند اگر آدم منصفی پیدا می شد و قبل از کرایه دی وی دی مقداری اطلاعات موثق در اختیار من می گذاشت، شاید هرگز آن را کرایه نمی کردم. شما چطور؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید