پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فلز موقوف


فلز موقوف
بسیاری از ما وقتی به پزشک مراجعه می کنیم همیشه با اصطلاحاتی مواجه می شویم که خارج از تخصص و دانش ماست و اصلا هم لزومی ندارد که به خود زحمت بدهیم و از تمام جزییات آن سر دربیاوریم.
چون از همان ابتدا بنا را بر این می گذاریم که بیمار باید به پزشک اعتماد داشته باشد و پزشکان هم هر آنچه در چنته داشته باشند برای بهبود بیمار خود به کار می گیرند چون رونق کار آنان از زمانی آغاز می شود که دهان به دهان بگردد فلان پزشک تشخیص خوبی دارد. اما داشتن مختصری اطلاعات عمومی در زمینه وسایل پزشکی دید افراد را بازتر می کند. یکی از ابزارهای تشخیص پزشکان ام آر آی است.ام آرای که مخفف Magnetic Resonance Imaging به معنی «تصویربرداری بازآرایی مغناطیسی» است در حقیقت نوعی تصویربرداری از بدن است که برخلاف رادیولوژی با اشعه ایکس یا تومورشناسی کامپیوتری معروف به سی تی اسکن اصلا لازم نیست که اشعه ای به بدن تابیده شود بلکه در این روش تصویربرداری بدن انسان در معرض امواج رادیویی و مغناطیسی قرار می گیرد.
همه ما در اطراف خود این میادین مغناطیسی را داریم اما در دستگاه ام آر آی، میزان آن ۱۰ هزار برابر مغناطیس زمین است.هر چند که داشتن لباس مانعی برای این تصویربرداری محسوب نمی شود اما به دلیل وجود میدان مغناطیسی بسیار قوی، هر نوع فلزی می تواند در تصویر نهایی خطا ایجاد کند که به آن در اصطلاح artifact می گویند.کسانی که از جای تنگ و بسته واهمه دارند از قبل باید به پزشک اطلاع دهند که در صورت لزوم از آرامش بخش های مخصوص استفاده شود. اگر به سر، بازو و ران های شما وسایلی وصل کردند که به آن «کویل» می گویند بدانید که این ها فقط امواج رادیویی ساتع می کنند تا تصویر واضح تری از بدن گرفته شود و هیچ گونه آثار بدی ندارند. برای بعضی از عکسبرداری ها لازم است از رنگ های مخصوص استفاده شود که از طریق رگ تزریق می شوند. این رنگ ها باعث می شوند رادیولوژیست ها بهتر بتوانند عکس ها را تفسیرکنند و بافت های سالم را از ناسالم تشخیص دهند.باید بدانید که این نوع تصویربرداری یک باره انجام نمی شود و باید بخش های جداگانه سرفرصت تصویربرداری شوند و هر بخش بین دو تا ۱۵ دقیقه طول می کشد و این بستگی به ناحیه ای از بدن دارد که در حال تصویربرداری است. بسته به نوع آزمایش و ناحیه بدن که مورد بررسی قرار می گیرد زمان تصویربرداری فرق می کند و ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. ممکن است از بیمار خواسته شود که چهار تا شش ساعت قبل از تصویربرداری چیزی نخورد. معمولا در ام آر آی کار خاصی پیش از تصویربرداری لازم نیست. هیچ نوع پرهیز خاصی هم لازم ندارد.کسانی که از تنظیم کننده ضربان قلب pecemaker استفاده می کنند نباید در میدان مغناطیسی قوی قرار بگیرند و باید پزشک را در جریان قرار دهند. هر گونه پیوند یا جراحی هایی که در آن نوعی فلز در بدن به کار گرفته شده می تواند بسیار خطرناک باشد از جمله کسانی که ناراحتی شنوایی داشته و گوش خود را عمل کرده اند، کسانی که قلب خود را عمل کرده و دریچه های قلب آن ها مورد درمان قرار گرفته باید حتما پزشک را در جریان قرار دهند. ممکن است که آزمایش ام آر آی اصلا برای آنان مناسب نباشد. حتی بعضی از بیماران مفاصل خود را عمل کرده اند آن ها نیز باید پزشک را مطلع کنند.کسانی که به هر دلیل با انواعی از فلزات سر و کار دارند مثل آهنگرها ممکن است براده های ریزی در چشمان آن ها وجود داشته باشد که در میدان مغناطیسی بسیار قوی ام آرآی خیلی خطرناک است و راه آن این است که پیش از ام آرآی یک عکس رادیولوژی از ناحیه سر بردارند تا مشخص شود آسیبی آن ها را تهدید نمی کند.
اصلا باید پیش از رفتن به اتاق ام آرآی همه وسایل حساس به مغناطیس از جمله جواهرات، ساعت، کارت های اعتباری، ابزارهای کمک کننده، به شنوایی غسمعکف سنجاق زیپ و هر نوع وسیله فلزی مشابه، دندان های مصنوعی فلزی و... نباید همراه بیمار باشد.چاقوی جیبی، عینک و این گونه وسایل در اتاق ام آرآی ممکن است معلق بمانند.پس اصلا از منزل که برای ام آرآی می روید در جریان باشید که باید همه ابزارهای مغناطیسی و فلزی را در منزل بگذارید.ام آرآی درد ندارد. اما چون تصویربرداری طول می کشد و خسته کننده است برای وضوح هر چه بیش تر تصویر باید حتی المقدور تکان نخورید. دستگاه ام آرآی سر و صدای آزاردهنده ای دارد اما برای سلامت مخاطره آمیز نیست.بعد از انجام ام آرآی هیچ محدودیتی وجود ندارد و پرهیز از خوردن و حمام کردن وجود ندارد و شخص به زندگی عادی ادامه می دهد. تاکنون هم هیچ نوع آثار جانبی منفی در مورد این آزمایشات گزارش نشده است. برای کسانی که تروما فزخمغ در بدنشان دارند هم توصیه نمی شود.تنها نکته مهم و اساسی این است که در اتاق ام آرآی هیچ نوع فلزی برده نشود چه بیمار، چه آزمایشگر و چه به طور اتفاقی؟
منبع : روزنامه حمایت


همچنین مشاهده کنید