شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


درباره گوجه‏فرنگی ۲۰۰۰ تومانی


درباره گوجه‏فرنگی ۲۰۰۰ تومانی
در روزهای اخیر و با گران و نایاب شدن گوجه فرنگی در بازار، این محصول گرمسیری یکبار دیگر از محافل و رسانه‌های سیاسی سر درآورده و داد عده‌ای بالا رفته است که چرا گوجه فرنگی گران شده است؟ و ...
تمسک چند روزنامه سیاسی مخالف دولت به مساله «گوجه فرنگی» برای ابراز مخالفت و انتقاد از دولت ، شاید بیش از هر چیز نشان دهنده سطحی‌نگری و عوامگرایی در بخشی از جامعه سیاسی و حزبی کشورمان است.
در واقع کسانی که به بهانه گران شدن گوجه فرنگی (محصولی که تا چند سال پیش فقط از اواسط بهار تا اوایل پاییز مهمان سفره‌های ایرانیان بود)، سرو صدا راه انداخته‏اند، فضای رسانه‌ای کشور را برای انتقادهای علمی و خیرخواهانه تنگ و تاریک می‌کنند.
تردیدی نیست که برخی سیاستهای اقتصادی دولت فعلی واجد اشتباهات بزرگی است: نظیر اولویت دادن به طرح‌های عمرانی بجای تورم، برداشت بیش از حد از حساب ذخیره ارزی، کم توجهی به اجرای قانون اصل ۴۴، بازی بی‌منطق با تعرفه‌ها و شاید از همه بدتر، نداشتن یک تئوری، تفکر منسجم و نقشه راه اقتصادی ...
همچنین شکی وجود ندارد که اشتباهات اقتصادی دولت محترم، سفره فقرا را خالی‌تر کرده و فشار بسیار سنگین و شاید کم سابقه‌ای بر اقشار محروم و صاحبان درآمدهای ثابت آورده است و باز هم تردیدی نیست که به دلیل همین نداشتن تئوری و نقشه راه اقتصادی صحیح، دولت محترم ناخواسته ثروتمندان را ثروتمند‌تر و فقرا را به نسبت فقیرتر کرده است به دلیل افزایش ارزش املاک و دارایی‌های غیرپولی و کاهش ارزش واقعی دستمزد و مستمری‌های حقوق بگیران)
همه اینها درست، اما راه مقابله با اشتباهات دولت، آیا انتقاد از گرانی گوجه‌فرنگی است؟ آنهم توسط رسانه‌ها و تشکل‌های سیاسی که ادعای روشنفکری‌شان گوش فلک را کر کرده است؟ ...
در بهمن‌ماه ۸۴ ، همینطور در بهمن‌ماه ۸۵ و نیز در بهمن‌ماه ۱۳۸۶ که دولت لوایح بودجه را با افزایش بسیار شدید در هزینه‌های عمرانی تقدیم مجلس می‌کرد، معدود اقتصاددانان مجلس این خواسته به ظاهر مفید (گسترش طرح‌های عمرانی) را بسیار خطرناک و مضر به حال کشور خواندند و از نخبگان سیاسی – اقتصادی و نمایندگان مجلس خواستند به بودجه‌های انبساطی ارایه شده، رای ندهند .... کسانی که امروز بخاطر گوجه‌فرنگی عزا گرفته‌اند،‌ آن روزها کجا بودند و چرا به اقتصاددانان مجلس برای مهار هزینه‌های عمرانی در بودجه ۳ سال اخیر کمک نکردند؟ چرا آن روزها کسی فریاد نزد تا امروز شاهد تورم افسار گسیخته و ابتلای اقتصاد ایران به بیماری هلندی نباشیم؟
حقیقت این است که دولت فعلی، برگزیده رای مستقیم ملت ایران است و قلبا نمی‌خواهد به اقتصاد ایران تورم تحمیل و مردم را تحت فشار معیشتی قرار دهد، اما به دلیل فقدان تئوری درست اقتصادی و تفکر اقتصادی منسجم ، دولت محترم گاهی سیاست‌هایی اتخاذ و اجرا کرده است و می‌کند که به تورم بیشتر و مالا فشار معیشتی بر فقرا و گسترش شکاف طبقاتی منجر شده است.
در این شرایط، وظیفه ملی و میهنی همه نخبگان، تشکل‌های سیاسی و اصحاب رسانه‌ها این است که خیرخواهانه و به دور از حب و بغض، چراغی بر سر راه دولت محترم بیفروزند و راه صحیح را نشان دهند و نسبت به راه‌ها و سیاست‌های نادرست، هشدار دهند.
امروز که کار از کار گذشته و اقتصاد ایران به تورم نسبتا شدید مبتلا شده، انعکاس فشارهای معیشتی بر ملت و گسترش شکاف طبقاتی کاری درست و قابل قبول است (کاری که صدا و سیما متاسفانه از انجام آن کوتاهی می‌کند ) حتی سرزنش مسببان این وضع هم با ذکر دلایل اشتباه و درس‌های سیاستگذاری ‌های نادرست قبلی، لازم و پسندیده است، ‌اما شلوغ کردن و هیاهو بخاطر گران شدن «گوجه فرنگی» آن هم در فصل معروف به سیاه بهار، در شان احزاب و رسانه‌های کشور نیست.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید