جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چند توصیه تربیتی برای بحران زدایی


۱- دوباره سنجی انتظارات و توقعات شما از همسرتان، در برخی موارد به كاهش بحران منجر می شود. مثلاً از خود بپرسید این كه من معتقدم همسرم باید چنین و چنان می كرد، این «بایدها» از كجا نشأت گرفته اند؟ و چگونه بایدها به مقررات زندگی شما تبدیل شده اند؟
این عمل در بررسی امكانات همسرتان و ارزیابی قدرت واكنش او به خواسته های شما سودمند است.
۲- برای تغییر در روحیه همسرتان و در نتیجه مشكل زدایی از زندگی برخی شرایط حاكم بر خانواده را تغییر دهید. مثلاً پیشنهاد یك مسافرت، افزودن برخی برنامه های متنوع به زندگی و در صورت امكان تغییر در شرایط و ساعات كار و بازگشت به منزل و تغییر الگوهای ارتباطی با همسر، از این موارد محسوب می شوند.
۳- قوای حیاتی خودتان را درست مانند پولتان صرفه جویی كنید و این حق را نیز برای همسرتان قائل باشید كه او هم انرژی خود را ذخیره كند و با برخوردهای شكننده، دچار افسردگی و پیری زودرس نشود.
۴- سازمان عاطفی خود را به گونه ای مرتب و منظم كنید كه مانع از انتقال كلیه نگرانی ها و افكار منفی مربوط به كارتان، به محیط منزل و بالعكس گردد.
۵- مقید باشید كه در فرصت های مناسب ارتباط كلامی با همسرتان داشته باشید و آن را محدود به مواقعی كه دچار بحران می شوید، نكنید. زیرا در چنین حالتی ارتباط كلامی شما با تحریكات عصبی و روحی همراه خواهد بود و در آن صورت نتیجه ای عاید شما نمی شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید