جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

یک اتاق برای چند کار متفاوت


یک اتاق برای چند کار متفاوت
فرقی نمی كند كه اندازه خانه شما چقدر است. كوچك است یا بزرگ. اتاق زیاد دارد یا كم. همه خانه ها بخشی دارند كه در آن اكثر اعضای خانواده در آن جمع می شوند و مشغول گفت وگو یا تماشای تلویزیون یا كتاب خواندن می شوند.
قطعاً در چنین بخشی از خانه كه تلویزیون، ضبط صوت و دی وی دی و... وجود دارد و بعضی از افراد خانواده هم می خواهند در آن جدول حل كنند یا كتاب و مجله ای مطالعه كنند و این یعنی تداخل تمام امكانات موجود در خانه و آن بخش خاص كه محل جمع شدن اعضای خانواده است. برای رفع مشكل تداخل این امكانات باید نقاط مورد تمركز مثل تلویزیون و یا شومینه را كه این روزها در بیشتر خانه ها وجود دارد طوری قرار دهیم كه حداقل تداخل را ایجاد كنیم.
اما چه كار باید كرد. چه راهی وجود دارد كه بتوانیم از تمام امكانات موجود به بهترین وجه استفاده كنیم و مزاحمتی هم برای سایر افراد ایجاد نكنیم. راه های زیر را دنبال كنید.
نقطه تمركز و دقت
مهم ترین نكته و ابتدایی ترین این است كه ما نقطه تمركز و دقت را در خانه و در اتاق خاص كه مربوط به این كار است پیدا كنیم. اگر این قسمت منزل شما شومینه دارد قطعاً شومینه نقطه تمركز منزل شماست. صندلی ها به این سمت چرخیده اند و احتمالاً توجه به این سمت معطوف است. در فصول گرم سال كه معمولاً شومینه ها خاموش است قطعاً تمركز به این سمت لزومی ندارد.
با این وجود ما نقطه تمركز اصلی برای خانه هایی كه شومینه دارند را شومینه قرار می دهیم. نقطه دوم تمركز و البته نقطه اول در بعضی خانه ها تلویزیون است. معمولاً عادت ما این است كه تلویزیون و به عبارتی نقطه دوم تمركز را در كنار نقطه تمركز اصلی یعنی شومینه قرار می دهیم تا به خیال خودمان بیشتر به چشم بیاید.
اما دقیقاً اشتباه می كنیم. متأسفانه با این كار ما هیچكدام از این دو نقطه به چشم نمی آیند.
بهترین روش زمانی كه ما دو نقطه تمركز داریم و هر دوی آنها به یك اندازه جلب توجه می كنند و در یك كلام با هم در رقابت هستند این است كه ما شرایط یكسان و مساوی برای هر دوی آنها مد نظر قرار دهیم. بسیاری از طراحان داخلی منزل اعتقاد دارند باید شومینه و تلویزیون را از هم جدا كرد و دقیقاً در نقطه مقابل هم قرار داد.
یكی دیگر از طراحان داخلی منزل اعتقاد دارد در این خانه ها برای اینكه بتوان از هر دو نقطه تمركز استفاده بهتر كرد می توان از صندلی های متحرك و سبك كه تغییر جهت آنها آسان است استفاده كرد.
پنجره ها هم یك نقطه تمركز دیگر را ایجاد می كنند. خوب كه دقت كنید خواهید دید هر دو ویژگی شومینه و تلویزیون را پنجره دارد. شاید حتی بیشتر منظره بیرون از خانه. پنجره ها مشخص می كند كه چه مقدار نور برای اتاق شما مورد نیاز است و همچنین اینكه چه مقدار نور در طول روز وارد اتاق می شود. تنها نكته ای كه در خصوص پنجره ها را باید مورد توجه قرار داد و باید توسط شما مدنظر گرفته شود نحوه قرار گرفتن تلویزیون در صورت وجود پنجره است. به جای اینكه محل قرار گرفتن تلویزیون را اگر نور پنجره به آن می خورد تغییر ندهید كافیست از پرده های آكاردئونی استفاده كنید. این پرده ها علاوه بر اینكه در زمان تماشای تلویزیون اجازه نمی دهد كه نور به صفحه تلویزیون برسد، در ساعاتی غیر از تماشای تلویزیون هم می توانید از منظره بیرون از خانه استفاده كنید.
چند كاره
یك اتاق با آن شرایط كه ما در بالا به آن اشاره كردیم تنها تماشای تلویزیون و یا تماشای شومینه نیست. بسیاری از ما قصد داریم در این مكان كتابی بخوانیم، روزنامه ای ورق بزنیم و یا حتی به حل جدول بپردازیم پس قطعاً در این اتاق باید جایی برای انباشت این وسایل مثل ظرف های نگهداری كتاب و روزنامه وجود داشته باشد.
یك فضای آرام و جمع وجور برای صحبت كردن اعضای خانواده و شاید جایی برای انجام تكالیف مدرسه بچه ها و یا انجام كارهای روزمره در این اتاق لازم است.
پس به طور حتم میزی در گوشه ای نیاز است تا این قبیل كارها انجام شود.
استفاده از نور مناسب برای این اتاق ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینگونه اتاق ها پیشنهاد می شود از دیمر یا كنترل كننده نور استفاده شود تا با حجم زیاد نور در شب مواجه نشویم.
ابتكارهای دیگری همچون اتصال كتابخانه ای بزرگ به دیوار اتاق و متصل كردن آن به شومینه كه بدون گرفتن فضا انجام می شود می تواند به در اختیار داشتن فضا كمك كند. تبدیل كردن اتاق معمولی با یك تلویزیون به اتاقی كه این امكان را فراهم می كند تا هر كسی بسته به سلیقه اش فعالیت دلخواه خود را در این اتاق در كنار هم انجام دهند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید