پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

علل بروز سنگهای صفراوی


علل بروز سنگهای صفراوی
سنگهای ساده کلسترولی را می توان در بیماران زیادی با دادن ۵/۱- ۱ گرم اسیدی از روزانه بمدت یک تا دو سال حل کرد. این ماده یکی از اسیدهای صفراوی است که به طور طبیعی ترشح می شود و تجویز آن از خارج به منبع روده ای – کبدی اسیدهای صفراوی به مقدار زیادی می افزاید این امر می تواند موجب حل شدن و جذب مجدد سنگهای صفراوی به روشهای زیرشود :
۱) افزایش مقدار اسیدهای صفراوی حجم صفرای تشکیل شده را افزایش می دهد و بنابراین غلظت کلسترول را در صفرا کاهش می دهد .
۲) افزایش اسیدهای صفراوی در صفرا کلسترول موجود را محلولتر می سازد.
۳) تجویز خارجی اسیدهای صفراوی تشکیل اسیدهای صفراوی بوسیله کبد را کاهش می دهد که در همان زمان تشکیل کلسترول را نیز کاهش می دهد.
علل این ناراحتی از نظر مقامات پزشکی بسیار متنوع هستند ساده ترین توضیحی که دراین مورد میتوان داد که در مرحله قبل از تولید سنگ مجرای صفراوی و کیسه صفرا مبتلا به ترشح بوده است .
زیرا شرط تشکیل سنگ می باشد که البته این امر ممکن است بوسیله استعداد التهاب مفصل تسهیل شده و در ادامه بر اثر عادتی که بیمار در پرخوری داشته مواد معدنی بیش از حدی جذب شده و مصرف مواد غذایی قابل دفع بسیار کم بوده در نتیجه در پیشرفت بیماری نیز تسریع شده است.
همچنین از عوامل دیگر می توان از مصرف بیش از حد مواد نشاسته ای ، قندها و چربیها و تحریکی که بر اثر مصرف الکل کار بیش از حدی را به کبد تحمیل نمود .و آنرا تنبل می سازد نام برد در این حالت کبد ابتدا به علت وجود مقدار بیش از حد مواد مغذی دچار پرخونی میشود که همین مسئله تغذیه این عضو را مختل نموده و حالت عصبیت ایجاد میکند در ادامه مسئله نگهداری مواد دفعی می باشد در افرادی که مواد غذایی اسیدی مصرف کرده و مواد غذایی قلیایی را نادیده می گیرند وضعیت مناسبی برای تشکیل سنگهای کیسه صفرا به وجود می آید.
این مسئله با قطور شدن نزله ای ترشح مجرای صفرا که خود تا حدودی از عبور صفرا جلوگیری می کند تشدید می گردد. این انسداد جزئی مجرای صفرا کیسه صفرا را در فعالیتهای پاک کنندگی اش دچار اشکال می سازد در صورتی که روند پاک کنندگی طبیعی به طرز صحیحی عملی نشود هر مجرا و حفره ای از بدن به بیمار خواهد گشت .
جریان یافتن ناقص صفرا که بر اثر قطور شدن نزله ای مخاط ، مجاری صفرا کمی دچار اشکال می شود ، باعث ماندن صفرا در کیسه آن می گردد که این باقیماندن خود باعث غلظت این مایع میشود .
دراین حال بخشی از این مایع که دارای غلظت کمتری است می تواند از کانال صفرا خارج شود در حالی که قسمت غلیظ تر آن در کیسه صفرا باقی می ماند .
و این حالت نقطه آغاز پیدایش سنگ صفرا خواهد شد گفته می شود که محققین موفق نشده اند با تزریق میکروارگانیسمهایی در کیسه صفرای بعضی از حیوانات درآن سنگ ایجاد کنند و تجربه دیگری نیز که در این مورد انجام شده این بوده که با وارد کردن یک قطعه کوچک آدامس به مثانه این امکان بوجود آمده که سنگی به بزرگی یک تخم مرغ در آن محل بوجود آید که تولید این سنگ در مدت سه سال انجام گرفته است.
از همین مسئله می توان اینگونه نیز نتیجه گرفت که همانطورکه آدامس باید عامل ایجاد سنگ در مثانه باشد به همان صورت این میکروارگانیسمهای تزریق شده به کیسه صفرا می توانند باعث ایجاد سنگ در آن ناحیه شدند.
بدون هیچگونه تمسخری هرگونه عناصرخارجی که موفق به ماندن در یک حفره بسته ( حال بصورت اتفاقی یا هر شکل دیگر) خصوصاً کیسه صفرا و مثانه شود ، بعنوان هسته ای که در اطراف آن سنگهایی در اندازه هایی مختلف ایجاد شود بکار خواهد رفت.
گاهی اوقات کیسه صفرا ممکن است تنها بوسیله یک سنگ پر شده باشد ، در حالی که در موارد دیگر باید تعداد بیشتری وجود داشته باشند تا به این نتیجه برسیم.
در کیسه صفرا ممکن است ۶۰-۶۵ سنگ وجود داشته باشد. واضح است که مواد غذایی غنی از مواد معدنی غیر آلی در تشکیل این سنگها مؤثرتر هستند.
منبع : پاراسات


همچنین مشاهده کنید