پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نیاز معلولان C.P به تقویت مهارت‌های ارتباطی


نیاز معلولان C.P به تقویت مهارت‌های ارتباطی
معلولیت‌ها مسائل مختلفی را به همراه دارند؛ تجربه نشان داده که افراد معلول با اراده و تلاش می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند.
افراد معلول با هر میزان معلولیت می‌توانند در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور داشته و زندگی پویا و مفیدی داشته باشند. اگر فرزند شما معلول c.p است با کسب اطلاعات مناسب و کافی، در زمان نیاز می‌توانید او را یاری کنید.فراموش نکنیم که فرد دارای معلولیت C.P برای باز توانی بیش از هر چیز به توجه برای تقویت مهارت‌های ارتباطی نیاز دارد.
c.p مخفف palsy cerebral (که در فارسی فلج مغزی ترجمه شده) معلولیتی است که به‌دلیل آسیب رسیدن به مغز، قبل از تولد یا حین تولد یا زمان کمی بعد از تولد رخ می‌دهد.
مشخصات اولیهc.p اختلال در کنترل ماهیچه‌ای و حرکت است. این معلولیت پیشرونده نیست ولی در طول زمان دستخوش تغییراتی می‌شود. توجه به تاریخچه سلامت مادر و جنین در آن مهم است. اغلب تشخیصc.p بعد از تولد یا در زمان کودکی امکان‌پذیر است و نشانه‌های متعددی دارد که از آن جمله عبارتند از تشنج، اسپاسم، اختلالات شنوایی و بینایی، و در مواردی اختلالات یادگیری.
● انواع c.p
نوع اسپاستیک [Spastic] شایع‌ترین فرم این معلولیت است که تقریباً ۷۰ درصد موارد را در بر می‌گیرد که در آن عضلات به‌طور دائم سفت و منقبض می‌شوندکه روی حرکت فرد اثر می‌گذارد و تغییر وضعیت دادن را برای فرد مشکل می‌کند. نوع اسپاستیک به چند زیرگروه تقسیم می‌شود:
- Diplegia دو دست و دو پا را در بر می‌گیرد.
- Hemiplegia دست و پای راست یا چپ را در بر می‌گیرد.
- Quadplegia تمام عضلات دست‌ها و پاها را شامل می‌شود.
- Monoplegia یک دست یا یک پا را در بر می‌گیرد.
- Triplegiaسه عضله و پاها را در بر می‌گیرد.
نوع اتاکسیک [Ataxic] در ۱۰تا ۱۵ درصد موارد دیده می‌شود. تعادل دچار اختلال می‌شود و هماهنگی اندام‌ها کاهش می‌یابد که این ناهماهنگی در زمان راه رفتن قابل مشاهده است. انجام حرکات دقیق برای فرد مشکل است.
مشخصه دیگر اتاکسیک لرزش در اندام‌هاست که با انجام حرکت ارادی به‌عنوان مثال روشن کردن یک چراغ آغاز می‌شود.
نوع اتتویید [Athtoid] شامل ۱۰تا ۱۵ درصد موارد است که در آن حرکات آهسته و کنترل نشده در دست و پا و در مواردی درصورت مشاهده می‌شود. این وضعیت باعث حرکات ناخواسته درصورت و آبریزش از دهان می‌شود که می‌تواند برای فرد معلول استرس‌زا باشد.
به‌دلیل وجود ناهماهنگی در عضلاتی که در صحبت کردن به‌کار می‌روند این افراد راحت صحبت نمی‌کنند. این وضعیت را dysarthria می‌نامند.
● دلایل c.p
عفونت در زمان بارداری: سرخجه و بیماری توکسوپلاسموز می‌تواند به مغز جنین آسیب جدی برساند.
ناسازگاری در RH: سیستم ایمنی مادر به جنین حمله کرده باعث ایجاد زردی در جنین می‌شود. مواردی که باعث آسیب رسیدن به مغز جنین می‌شود: کمبود اکسیژن در زمان تولد جنین - اختلالات انعقادی در مادر که می‌تواند باعث سکته در جنین شود - مسمومیت با دارو یا الکل - خونریزی مغزی در جنین بعد از تولد - عفونت شدید کلیه.
در مواردی افرادی که به معلولیت.c.p دچار هستند ممکن است در سخن گفتن، کنترل آب دهان، کنترل ادرار در زمان فعالیت فیزیکی یا در شب دچار مشکل باشند که مورد آخر به‌علت عملکرد ضعیف مثانه است.
● روش‌های درمانی
c.pدرمان قطعی ندارد ولی برای بهبود وضعیت فرد روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. از جمله فیزیوتراپی –کاردرمانی که ۳هدف را دنبال می‌کنند: جلوگیری از تحلیل و یا تخریب ماهیچه بر اثر استفاده نکردن ، کاهش انقباض و اسپاسم و نیز بهبود بخشیدن وضعیت حرکتی فرد معلول.
رفتاردرمانی که باعث بهبود وضعیت روحی و جسمی و تقویت مهارت‌های ارتباطی در فرد می‌شود. نوع درمان به سن، نیازهای فردی و اجتماعی و میزان معلولیت فرد بستگی دارد. هدف اصلی رفتار درمانی تقویت افکار مثبت و سازنده و افزایش اعتماد به نفس است.
از دیگر روش‌ها می‌توان جراحی و دارودرمانی را نام برد که برای کنترل کردن تشنج‌های موردی و اسپاسم، تجویز می‌شود.
نساء رشدیه، عضو انجمن باور
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید