شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لیگ برتر در آستانه ثبت رکوردی تاریخی


لیگ برتر در آستانه ثبت رکوردی تاریخی
هیات نمایندگی لیگ حرفه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید از باشگاه های لیگ برتری به ایران سفر کرده اند. این بازدید که بیشتر جنبه تعیین سهمیه کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا را دارد دومین بازدید نمایندگان AFC از امکانات لیگ حرفه ای فوتبال ما است. قطعا دو نماینده ژاپنی AFC اولین مرحله سفر خود به ایران که بازدید از باشگاه های سایپا، پیکان، صبا، ذوب آهن و ورزشگاه آزادی در دستور کار بود را از یاد نبرده اند و این که اصلی ترین چالشی که مورد تاکید آنها یعنی درآمدزایی اندک باشگاه ها از بابت دریافت نکردن حق پخش تلویزیونی عنوان شد.
براساس نخستین بازدید لیگ حرفه ای ما تنها موفق به کسب ۲۰۰ امتیاز شد و با این حساب تنها می توانیم به کسب ۲ سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دل ببندیم. حتما اطلاع دارید که از این پس لیگ هایی که براساس نمرات ارزیابی AFC بیشتر از ۴۰۰ امتیاز کسب کنند از سال ۲۰۰۹ می توانند ۴ نماینده را راهی لیگ قهرمانان کنند و بر همین اساس کسب ،۳۰۰ ۲۰۰ و ۱۰۰ امتیاز، سهمیه کشورها را به ،۳ ۲ و ۱ کاهش می دهد.
حال مساله مهم اینجاست که نمایندگان AFC تنها به یک چالش اشاره کرده اند در حالی که لیگ به اصطلاح حرفه ای ما چالش های اساسی تری دارد که AFC یا هنوز به آنها پی نبرده و یا منتظر حرکت جدی از سوی فدراسیون فوتبال ایران است.
بحث نبود امکانات از جمله نداشتن زمین چمن اختصاصی حتی برای تمرین، روشن نبودن میزان دستمزدها ( چه بازیکنان و چه مربیان) و به دنبال آن پرداخت نشدن مالیات، عدم برگزاری منظم بازی های لیگ و … همواره مطرح بوده که تا زمان نوشته شدن مطلب فوق همچنان پابرجا است هر چند که مساله تعطیلی به فشرده تر شدن مسابقات تغییر پیدا کرد اما این معضل همیشه در فوتبال باشگاهی ما وجود داشته است اما چالش اصلی زمانی مطرح شد که سازمان لیگ اعلام کرد که سه هفته پایانی لیگ برتر به تعویق افتاده و به مانند گذشته بازی های آتی تیم ملی تنها دلیل این تصمیم عجولانه اعلام شد. بنا به گفته عزیزمحمدی لیگ برتر از ۲۲ اردیبهشت لغایت ۲ تیر تعطیل خواهد بود و این در حالی است که وی شخصا مخالف چنین تصمیمی است اما برپایه شعار حمایت از تیم ملی با این امر موافقت کرده که در این صورت لیگ برتر به مدت ۴۰ روز تعطیل خواهد شد.
تیم ملی فوتبال ایران که از دو بازی گذشته تنها دو امتیاز کسب کرده در ماه های خرداد و تیر سایر دیدارهای مقدماتی جام جهانی را برگزارمی کند. از این رو علی دایی سرمربی تیم ملی درصدد برگزاری چند دیدار تدارکاتی و در اختیار داشتن تمامی ملی پوشان حاضر در لیگ برتر است. اما آیا این خواسته دایی مبنی بر تعطیلی طولانی مدت لیگ خواسته ایی معقول است؟ به علاوه اهالی فوتبال از او که سال ها در باشگاه های ایرانی و اروپایی عضویت داشته و در عین حال هدایت سایپا را نیز برعهده دارد انتظار چنین خواسته ای را نداشتند.
حتما دایی نیز می پذیرد که چهل روز تعطیلی چه بلایی بر سر بازیکنان و مربیان می آورد، مربیانی که به ناچار باید پیش از آغاز دوباره لیگ تمرینات سنگین بدنسازی را به بازیکنان تحمیل کنند و بازیکنانی که با خطر مصدومیت های جدی مواجه اند. از طرفی باشگاه ها نیز همکاری لازم را با تیم ملی ندارند، حتما به خاطر دارید که غیبت هادی عقیلی در تمرینات چه جار و جنجالی به پا کرد که البته پیش از این نیز برخی باشگاه ها سابقه مخالفت با حضور بازیکنانشان در تیم ملی را داشته اند. به راستی چرا دعوت چند بازیکن از یک تیم لغو بازی های آنها را در پی دارد. در صورتی که در لیگ فشرده انگلیس چلسی با وجود در اختیار نداشتن دروگبا، سالمون کالو و مایکل اسین بدون هیچ وقفه ای در زمین حاضر شد و همچنان هم در کورس قهرمانی است اما دعوت غیرمنتظره پژمان منتظری در حالی که همگان منتظر برگزاری دیدار راه آهن و استقلال بودند بازی را به تعطیلی کشاند.
شاید اولین دلیلی که به ذهن برسد عدم برنامه ریزی درست برای برگزاری بازی های تدارکاتی است چرا که پیدا کردن حریف تدارکاتی آن هم در این برهه از زمان کار آسانی نیست و تیم هایی را سر راه ما می گذارد که سطح فوتبالشان به مراتب پایین تر از فوتبال ایران است. به هر حال اگر قطعی لیگ باشد باید منتظر ثبت رکورد تاریخی دیگری در لیگ ایران باشیم رکوردی که حتی تصورش ناخوشایند است.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید