جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

معجزه ایتالیایی


معجزه ایتالیایی
در خلال ۴ ماهی که تیم فوتبال ایرلند جنوبی به دنبال سرمربی جدید بود، دان گیونز که در اتحادیه فوتبال ایرلند مسئول پیگیری این مسأله بود به همتیمی سابق خود لیام برادی این پست را پیشنهاد کرد. برادی گفت: «دان گیونز با من درباره مربیگری تیم ملی فوتبال ایرلند جنوبی صحبت کرد. من به او گفتم که اگر شخص مناسبی برای این سمت پیدا نکند، من این مسئولیت را می پذیرم اما فردی وجود دارد که بهترین گزینه برای مربیگری ایرلند است.
خوشحال می شوم که او سرمربی تیم شود و من کنار بکشم.» آن شخص جیووانی تراپاتونی بود و برادی ۵۳ ساله دوباره در کنار مربی سابق خود در یووه قرار گرفت. مارکو تاردلی هم که قبلاً در یوونتوس فعالیت می کرد در تیم تحت مربیگری تراپاتونی قرار گرفته است. تراپاتونی رسماً فعالیت خود در تیم ملی ایرلند را روز اول ماه می آغاز خواهد کرد. او هنوز هدایت تیم سالزبورگ اتریش را بر عهده دارد و به همراه آن تیم برای کسب عنوان قهرمانی لیگ دسته اول اتریش می جنگد. خیلی عجیب است که برادی هنگامی که اولین همکاری او با تراپاتونی به غم انگیزترین شکل ممکن در سال ۱۹۸۲ به پایان رسید فوق العاده ناراحت شده بود. برادی گلزن اول یوونتوس در فصل ۱۹۸۱- ۱۹۸۰ بود و این تیم در آن فصل تحت هدایت تراپاتونی قهرمان ایتالیا شد. در فصل ۱۹۸۲ برادی هنوز برای یووه خوب کار می کرد و آنها در راه کسب دومین اسکودتو به همراه تراپاتونی گام بر می داشتند. تنها ۳ بازی به انتهای فصل مانده بود. سران باشگاه به برادی گفتند که باید او را به فروش برسانند تا جا برای حضور میشل پلاتینی بازیکن فرانسوی باز شود. آن روزها تیم ها می توانستند تنها ۲ بازیکن خارجی در ترکیب تیمشان داشته باشند و یووه تنها یک جای خالی داشت. زبینیو نونیچ دیگر بازیکن خارجی یووه بود و باشگاه هنوز او را لازم داشت. برادی گفت: بیشتر از اینکه عصبانی باشم ناراحت بودم. متوجه نمی شدم که چرا مرا کنار می گذاشتند. برادی که در آرسنال برای خودش اسم و رسمی به راه انداخته بود، در ۷۲ بازی ملی برای تیم ملی ایرلند جنوبی بین سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ به میدان رفت.
او یکی از بهترین فوتبالیست هایی بود که پس از درخشش در آرسنال و بازی های خوبش در تیم ملی ایرلند شایستگی حضور در یوونتوس ایتالیا را داشت. پس از خروجش از یووه در اینتر، سامپدوریا و آسکولی به بازی پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۸۷ به انگلستان بازگشت. این مرد دوبلینی همواره دوستدار تراپاتونی باقی ماند و هنگامی که اتحادیه فوتبال ایرلند تراپاتونی را به سمت سرمربی تیم ملی ایرلند منصوب کرد برادی گزینه معقولی برای همکاری با وی بود. برادی و تاردلی کار خود را در ماه مارس آغاز کردند. آنها ماه اول فعالیتشان را صرف بررسی عملکرد بازیکنان ایرلندی شاغل در لیگ برتر فوتبال جزیره کردند در حالی که نیم نگاهی هم به رقبای تیم ملی ایرلند در رقابت های مقدماتی جام جهانی داشتند. برای مثال گرجستان و بلغارستان همانند جورج بست، برادی هم موفق نشد در سطح ملی در مسابقات بزرگی حضور پیدا کند. او به همراه تیم ملی ایرلند جام ملت های اروپای ۱۹۸۸ و جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را از دست داد. به هر حال برادی به تیم ملی ایرلندی پیوست که در سال های اخیر اصلاً خوب نتیجه نگرفته و تنها در یکی از ۷ تورنمنت معتبر سال های اخیر شرکت داشته است اما برادی معتقد است تراپاتونی توانایی نتیجه گرفتن با این تیم را دارد:« وی عاشق فوتبال است و این علاقه را به بازیکنان هم منتقل می کند. او تنها به پیروزی فکر می کند و این مسأله در شیوه بازی او مشخص است. اگر همه ما برای پیروزی در این تیم تلاش کنیم بسیار موفق خواهیم بود. او آمار فوق العاده ای در سال های مربیگری اش داشته است. مردم اعتقاد دارند که با توجه به ۶۹ سال سن، او توانایی کافی برای اداره تیم را ندارد اما هنگامی که من برای دیدن او به سالزبورگ اتریش رفتم اشتیاق وی برای قبول این مسئولیت فوق العاده آشکار بود. » برادی اضافه کرد: «شخصیت او به گونه ای است که تحسین همه بازیکنان را برمی انگیزد. او یک هدایت کننده واقعی است. وی عاشق پیروزی است و فکر می کنم که بازی تحت هدایت وی شرایط فوق العاده مناسبی برای بازیکنان تیم است. من یک بار تحت نظر او بازی کرده ام. در یوونتوس او بازیکنان بزرگی مانند روبرتو بته گا، پائولو روسی و دینوزوف در اختیار داشت و من می دیدم که او چطور روحیه تیمی را در بین این نام های بزرگ به وجود می آورد. هیچ کس بیش از بقیه مورد توجه قرار نمی گرفت و با همه یکسان رفتار می شد. نکاتی وجود دارد که برای تراپاتونی مهم است و او روی آنها تأکید دارد. من اینها را از زمانی که در یوونتوس بودم به یاد دارم. یکی از این نکات این بود که ما همگی با هم غذا می خوردیم و تا زمانی که همه بازیکنان غذایشان را نخورده بودند کسی حق ترک میز را نداشت. فکر می کنم او در تیم ملی ایرلند هم همین رویه را پیش بگیرد.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید