جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علل مشکلات پوست شما چیست؟


علل مشکلات پوست شما چیست؟
مشکلات پوست خشک می‌توانند ناخوشایند و یا حتی دیوانه کننده باشند. ممکن است احساس کنید پوستتان سفت و دردناک شده است. ممکن است پوستتان تیره، قرمز یا پوسته پوسته به‌نظر بیاید. بدتر از همه‌ی این‌ها احساس خارش است. یک نوع از طاقت فرساترین خارش‌ها، مثل این می‌ماند که کک شما را بگزدو این حالت باعث می‌شود که شما تمام شب را بیدار بمانید و با خاراندن پوستتان آن‌را خش بیاندازید.
متخصص پوست Barney Konet,MD, از بیمارستان وابسته به کلیسای نیویورک و مرکز پزشکی می‌گوید: «پوست خسک شدیداً رایج و معمول است». کارشناسان می‌گویند، تقریباً نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر با پوست خشک و خارش‌دار در حال حاضر در آمریکا وجود دارند و اگر خارش آن‌ها زیاد هم شدید نباشد، مشکل پوست خشک می‌تواند بیشتر از یک موضوع سطحی و ظاهری باشد.
Clavde Burton,MD, متخصص پوست در دانشگاه پزشکی Duke می‌گوید: «پوست سالم و بی‌عیب شما، ابتدایی‌ترین دفاع بدن در برابر عفونت‌هاست».
اگر شما اجازه بدهید که پوستتان خشک و ترک خرده شود، می‌توانید به انواع باکتری‌های نامطلوب مبتلا شوید که ممکن است مشکلات جدی‌ای را برای شما به‌وجود بیاورد.
علت‌های بسیاری وجود دارد که شما به‌دلیل آن‌ها به رفع مشکل پوست خشک و خارش‌ اهمیت دهید. مثلاً ظاهرتان، سلامت جسمیتان و حتی سلامت روحتان. پس الان وقت آن است که تمام وسایلی را که برای خاراندن استفاده می‌کردید کنار بگذارید و واقعاً علل مشکلات پوست خشکتان را کشف کنید.
ساده‌ترین علل عبارتند از صابون‌های غیر ملایم، لباس‌های خارش‌آور، استفاده نکردن از مرطوب کننده‌ها و استحمام با آب داغ به مدت طولانی و برخی داروهایی که مثلاً برای دیابت، تیروئید کم‌کار و ... مصرف کنید. گاهی اوقات داشتن سوء تغذیه سبب هم ایجاد خشکی شدید پوست می‌شود.
این‌ها را بخوانید تا متوجه شوید چرا و چگونه این‌ها سبب خشکی پوستتان می‌شوند.
● ¾شناخت پوست خشک
ابتدا با برخی از انواع اساسی پوست شورع می‌کنیم. پوست سالم و معمولی با یک لایه نازک از چربی طبیعی یا ماده‌ی چرب مانند پوشیده شده است. این‌ها رطوبت را نگه می‌دارند و پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کنند.
علت پزشکی پوست خسک چیست؟ برخی از شرایط محیطی یا کارهایی که شما با پوستتان می‌کنید این لایه‌ی چربی را از بین می‌برد و پوست شما را بدون محافظت می‌کند.
به ندرت خشکی پوست دارای علل داخلی است. وضعیت سلامتی یا زمینه‌ی ژنتیکی هم می‌تواند باعث خشکی پوستتان شود. مادامی که پوست خشک است، قسمت‌های خارش‌دار را در هر قسمتی از بدن می‌توان مشاهده کرد. (معمول‌ترین قسمت‌ها: روی بازوی، دست‌ها، پایین پاها و شکم است).
پوست خشک اغلب بیشتر از آن‌که به چشم آید و دیده شود، حس می‌شود و در بعضی از افراد می‌تواند قابل توجه بوده و باعث آشفتگی شود. MD-Vesna Petronic-Rosic کمک پروفسور و رئیس کلینیک بیماران سرپایی امراض پوستی در دانشکده‌ی پزشکی شیکاگو می‌گوید: «برای بسیار از آفریقایی – آمریکایی‌ها پوست خشک باعث می‌شود تا ورقه‌ها و پولک‌های پوستی طوسی و خاکستری شود. اگر این مشکل درمان نشده باشد، خشکی پوست منجر به التهاب پوستی و باد کردن پوست و عفونت می‌شود. خبر خوب این است که بیشترین علل خشکی پوست، علل خارجی است و شما با مراقبت دقیق از پوست خشکتان می‌توانید مشکلات را حل کنید.
● مشکلات پوست خشک: بد بکار بردن مرطوب کننده‌ها
اگر شما در حال مقابله با پوست خشک هستید احتمالاً مرطوب کننده‌ها را نیز امتحان کردید. اگرچه استفاده از مرطوب کنندها قسمت حیاتی مراقبت از پوست خشک است، متخصصان می‌گویند که ما از آن‌ها همیشه بخوبی استفاده نمی‌کنیم. بزرگترین اشتباه این است که ما از مرطوب کننده‌ها زمانی بر روی پوست خشک استفاده می‌کنیم که کمترین احتمال کمک وجود دارد. Kenet نویسنده کتاب «چگونه صورتمان را بشوییم» می‌گوید: «شما باید مرطوب کننده را زمانی روی پوست بمالید که هنوز نمدار است (مرطوب کننده رطوبت را روی پوست شما به دام می‌اندازد) پوست شما نباید کاملاً خیش شود خود شما سپس آن‌را را حوله‌ای خشک کنید.»
Kenet در ادامه می‌گوید: «اجازه بدید برای چند لحظه خیس بخورد و سپس با خوله آنرا خشک کنید. شما هم‌چنین رطوبت درستی را بدست آورده‌اید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد با پوست خشک مرطوب کننده‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنند.» او اضافه می‌کند: «اغلب اجناس ارزانی که در داروخانه‌ها وجود دارد از گران‌ترین محصولات بهتر هستند. مرطوب کننده‌ها هم‌چنین باید غلیظ و چرب باشند برای یک مراقبت خوب از پوست خشک مرطوب کنندتان را می‌توانید به آسانی تست کنید. مقداری از مرطوب کننده را در کف دستانتان بریزید سپس کف دستتان را وارونه کنید اگر مرطوب کننده جاری شد و ریخت یا چکه کرد غلظت این مرطوب کننده برای پوست شما کافی نیست.
● علل خشکی پوست:
▪ هوای خشک
Kenet می‌گوید: «هوای خشک شاید از رایج‌ترین علل خشکی پوست باشد، مخصوصاً در فصل زمستان.» او هم‌چنین رطوبت پوست را ترسیم می‌کند. پوست خشک در طول زمستان ممکن به بیماری‌ای به نام «خارش زمستانی» مبتلا شود. در طول مدتی که هوای سرد و خشن پوست شما را خشک می‌کند، بزرگ‌ترین مشکلی که در داخل خانه وجود دارد چرخش هوای گرم و خشک بخاری یا شومینه و ... است (در طول تابستان هم تهویه مطبوع می‌تواند همین اثر را داشته باشد) برای مقابله با هوای گرم و خشک می‌توانید استفاده از مرطوب‌کننده را شروع کنید.
Kenet می‌گوید: «کم کردن درجه حرارت در زمستان می‌تواند به شما کمک کند. یک نوع دیگر مراقبت از پوست خشک استفاده از دستگاه بخار (دستگاه مرطوب کننده‌ی هوا) در اتاق خواب و پوشش به‌وسیله دستکش، کلاه، روسری، شال و ... زمانی که در بیرون از خانه به سر می‌برید است.»
Petronic-Rosic هم‌چنین پیشنهاد می‌کند افراد زمانی‌که در زمستان به ارتفاعات و در معرض خورشید می‌روند از جوراب استفاده کنند. او به Web.MD گفت: «هوای سرد می‌تواند به زیر شلوار نیز نفوذ کرده و باعث خشکی پوست پاها شود من این موضوع را بارها دیده‌ام اما مردم اغلب در موردش فکر نمی‌کنند »
▪ حمام‌های داغ و طولانی
آب گرم می‌تواند چربیهای طبیعی محافظتی پوست را از بین ببرد . اگر وقتی از حمام بیرون آمدید احساس کردید پوستتان تنگ و سفت شده، این به‌خاطر خشک شدن پوست است.
پس شما باید چه‌کار کنید؟ اول، به‌جای حمام کردن فقط دوش بگیرید ولی این همه‌اش نیست. اگر شما به زود بیدار شدن از خواب و دوش گرفتن صبح‌گاهی عادت کرده‌اید متخصصان پوست توصیه می‌کنند که دوشتان را به چند دقیقه محدود کنید و از آب گرم پرهیز داشته باشید.
Kenet می‌گوید: «آب نباید سرد باشد. بهتر است ولرم باشد و نه گرم» هم‌چنین Kenet پیشنهاد می‌کند که در هنگام صابون زدن خود و شستشو و اصلاح کردن سردوش را به طرف خود نگیرید. این یک راه دیگر برای کاهش دفعات کوبیدگی پوست شما بر اثر آب است. پس از آن با حوله خود را به‌صورت گذاشتن و برداشتن حوله (نه به‌صورت مالشی) خشک کنید و از مرطوب کننده درست استفاده کنید.
▪ صابون
Burton می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد خشکی پوست آن‌ها به‌وسیله صابون‌هایشان است. صابون به‌صورت سریع پوشش جربی حافظتی روی پوست را می‌زداید اما ما می‌توانیم از راه‌های زیادی برای نگه‌داری آن استفاده کنیم.»
Betronic-Rosi می‌گوید: «به‌طور میانگین افرادی‌که در طول روز به مدرسه و سرکار بروند خیلی کثیف نمی‌شوند اما در دوش گرفتن‌هایشان پوستشان را طوری می‌شورند که انگار قسمت ته کفششان بوده است باید توجه کنید تنها قسمت‌هایی از بدن شما که نیاز به صابون و پاک‌کننده دارد صورت، دست‌ها، پاها، کشاله‌های ران‌ها و زیر بازوها است بقیه‌ی قسمت‌های بدن فقط نیاز به آب‌کشی با آب دارد. اگر مادر یا پزشکتان به شما بگوید که چندید بار دستتان را بشویید این می‌تواند منجر به مشکل شود. مثلاً وقتی شما در جستجوی میکروب‌ها هستید و می‌خواهید از آن‌‌ها دور شوید، بارها دستتان را می‌شویید و این باعث خشکی دستانتان می‌شود و آن‌ها ممکن است ترک بخورند، خونریزی پیدا کنند و یا حتی ممکن است به عفونت‌های پوستی مبتلا شوید. تعدادی از شما ممکن است هنگامی که در راهروی صابون‌های فروشگاه قدم می‌زنید کار غیر عاقلانه‌ای را انجام دهید. به سراغ صابون‌های قوی با کف فراوان بروید که سریع احساس تمیزی به شما می‌دهند؛ Petronic-Rosic می‌گوید: «کف و حباب‌های صابون، چربی حافظ پوست را از سطح پوست می‌شویند و باعث خشکی آن می‌شوند. برای مراقبت از پوست خشک بدنبال صابون‌هایی ملایم بدون عطر باشید.
هم‌چنین از صابون‌های آنتی‌باکتریال که قوی هستند و هیچ ارزش پزشکی ندارند دوری کنید. متخصصین می‌گویند، برای افرادی‌که پوست خشکی دارند بهترین انتخاب پاک‌کننده‌های ملایم فاقد صابون هستند.
▪ لباس‌های خارش‌آور
Kenet می‌گوید: «برخی مردم از روی لجاجت از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که خارش‌آور هستند.» مهم نیست که شما تا چه حد شکل پولیورتان را دوست دارید، این اصلاً ارزش نداردکه در لباس ناراحتی باشید. Kenet می‌گوید: «اگر وقتی پولیورتان را می‌پوشید خارش ایجاد می‌کند هرگز این لباس خارشش کمتر نخواهد شد. در حقیقت ممکن است بیشتر خارش‌آور شود.»
Petronic-Rosic می‌گوید: ««پوست‌های خشک در تماس با مواد آزار دهنده خیلی حساسند، پس اگر به بی‌محافظت گذاشتن پوستتان در معرض لباس‌های ناراحت ادامه دهید ممکن است باعث شود پوستتان خشک‌تر و خارش دارتر شود.
به پوشیدن لباس‌هایی ادامه دهید که وقتی اولین دفعه می‌پوشیدشان احساس راحتی می‌کنید. Kenet می‌گوید: «برای جنس لباس‌های شما پنبه انتخاب خوبی است. مطمئن شوید که لباستان خیلی سفت نیست زیرا در این صورت می‌تواند بر اثر مالش باعث خشکی پوستتان شود.»
▪ تجویز دارو
تعدادی از داروهایی که اثرات جانبی بر خشکی پوست دارند مانند داروهایی که برای درمان فشار بالای خون به کار می‌روند (ادرارآورها)، داروهایی که برای آلرژی هستند (آنتی هیستامین)،و داروهایی برای پوست و جوش (رتنید) می‌توانند باعث خشکی پوست شما شوند. اگر پس از استفاده از این داروها متوجه شروع مشکللات خشکی پوست شدید با پزشکان مشورت کنید. آن‌ها با تعویض دارو یا تغییر در میزان مصرفی دارو می‌توانند به شما کمک کنند.
▪ وضعیت پزشکی
معمولاً پوست خشک به علت‌های خارجی رخ می‌دهد اما بعضی اوقات خشکی پوست می‌تواند نشانه‌ی برخی اختلالات داخلی باشد خواه تغییرات فیزیولوژیکی باشد یا حتی بیماری. بعنوان مثال خشکی پوست با افزایش سن مخصوصاً در خانم‌ها، گسترش پیدا می‌کند.
Petronic-Rosic می‌گوید: «تغییر در سطح هورمون‌ها می‌تواند سبب خشکی پوست در ۷۵ درصد از افراد بالای ۶۴ سال شود. بقیه‌ی افراد صرف‌نظر از سنشان به‌صورت ژنتیکی در معرض خشکی پوست هستند.
تعدادی از شرایط پزشکی که می‌تواند نتیجه‌اش منجر به خشکی پوست شود.
برخی از رایج‌ترین علت‌ها این‌ها هستند:
▪ بیماری‌‌های پوستی مثل اگزما.
Psoriasis: در طول مدت استفاده مستقیم از این دارو برای کمک به خشکی پوست از مرطوب کننده‌ها کمک بگیرید.
▪ دیابت:
نوسان سطح گلوکز منجر به کم‌آبی و در نتیجه خشکی پوست می‌شود. دیابت به‌طور آهسته درمان می‌شود اما می‌تواند ریسک عفونت‌ها را بالا ببرد. پس خیلی مهم است که افراد پوست خود را سالم نگه دارند.
▪ کم کاری تیروئید:
پایین بودن سطح هورمون تیروئید می‌تواند باعث کاهش چربی ساخته شده توسط پوست شود. در نتیجه پوست خشک و سفت می‌شود و مرطوب کننده دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.
Kenet می‌گوید: کم کاری تیروئید معمولاً با برخی نشانه‌ها مثل خستگی و چاقی (اضافه وزن) همراه است
▪ بدغذایی:
نبود مواد مغذی‌ای که بدن به آن نیاز دارد می‌تواند سبب خشکی پوست شود.یک دلیل دیگر می‌تواند خوردن بدون نظم غذاهای باشد.
دیگر بیماری‌ها چه کوچک و چه جدی می‌توانند باعث مشکلات خشکی پوست شوند. بهترین روش درمان این مشکلات بستگی به بیماری دارد. برخی اوقات استفاده از دارو برای موارد زیر بصورت مستقیم باعث حل مشکلا خشکی پوست خواهد شد، اما در دیگر موارد شما نیاز دارید تا از انواع مختلف راه‌های مراقبت از پوست خشک که در بالا گفته شد پیروی کنید.
پوست خشک می‌تواند نشانه‌های سلامتی را داشته باشد و معمولاً چیزی بیشتر از یک پوست معمولی و متوسط نیست، البته صرف‌نظر از چگونگی احساس ناگوارش.
Kenet می‌گوید: «من افراد زیادی را می‌بینم که از پوست خشکشان ناراحت هستند چون فکر می‌کنند که واقعاً مریض هستند اما آن‌ها بیمار نیستند و در واقع کمک به آن‌ها آسان است.»
پس اگر مشکلات خشکی پوست شما عذاب‌آور شده وقت آن رسیده که با دکتر حرف بزنید. او به شما در تشخیص علت خشکی و درمانی که شما به آن نیاز دارید کمک می‌کند. اگر شما نیاز به دارویی داشته باشید دکتر آن را به شما پیشنهاد می‌کند.
Petroni-Rosic می‌گوید: «اگر در حال کشمکش با پوست خشکتان هستید و از چیزهایی متنوعی استفاده کرده‌اید که هیچ کدام کار نکرده و جواب نداده‌اند باز هم به ملاقات دکتر بروید. هیچ دلیلی ندارد که تا وقتی راه‌های زیادی برای کمک وجود دارد. شما رنج ببرید و تحمل کنید.
مترجم دکتر مرتضی جلالی فخر
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید