سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

درمان‌ شب اداری کودکان


درمان‌ شب اداری کودکان
در حال حاضر درمان‌های متفاوتی برای رفع مشکل کودکانی که دچار شب ادراری هستند، وجود دارد. یکی از معروف ‌ترین این درمان‌ها زنگ اخبار است. روش کار این زنگ اخبارها بسیار جالب است. این زنگ‌ها در همان مراحل ابتدایی، خیس شدن جای کودک را احساس می ‌کنند و با زنگی که به صدا درمی‌ آورند، کودک را در همان ابتدای خیس کردن بیدار می ‌کنند.
به این ترتیب، کودک از خواب بیدار شده و جلوی ادامه کار را می‌ گیرد. زمانی که این کار برای چند روز تا چند هفته تکرار شود، به تدریج کودک با زمان پرشدن مثانه‌اش آشنا می‌ شود و یاد می ‌گیرد که بلافاصله پس از احساس پرشدگی مثانه، از خواب بیدار شود و به طور ارادی اقدام به دفع ادرار کند.
این روش معمولا بسیار موفق عمل می ‌کند و اگر دو تا سه ماه به طور مداوم استفاده شود، در حدود ۷۰ درصد از کودکان، به نتیجه می‌ رسند. متأسفانه هزینه این زنگ اخبارها اندکی گران است و گاهی به حدود ۵۰ هزار تومان یا حتی بیشتر هم می ‌رسد. انواع مختلفی از این زنگ اخبارها وجود دارد.
● اگر زنگ‌ها جواب ندادند
در صورتی که تمام روش‌های فوق بی ‌نتیجه بمانند، پزشکان در مرحله بعد، دست به دامان داروها خواهند شد. شاید برای شما جالب باشد اما داروهایی که برای درمان این کودکان به کار گرفته می‌ شوند، چندان داروهای غریبه‌ای نیستند.
ایمی ‌پرامین یکی از معروف‌ ترین و پراستفاده ترین داروهای درمان شب ادراری کودکان است که بسیاری از بزرگسالان از آن به عنوان یک داروی ضد افسردگی معروف استفاده می‌ کنند. البته داروهای دیگری نیز وجود دارند که یکی از آنها داروی DDAVPاست. این دارو در اصل یکی از هورمون‌های طبیعی بدن به نام وازوپرسین یا هورمون ضد ادراری (آنتی دیورتیک) است که به طور طبیعی از غده هیپوفیز در قاعده مغز ترشح می‌ شود.
به طور طبیعی این هورمون، در بدن روی کلیه‌ها اثر می ‌گذارد و از ترشح ادرار جلوگیری می ‌کند. اگر این هورمون نباشد، حجم ادرار روزانه از ۵/۰ تا ۵/۱ لیتر در روز به چند لیتر در روز افزایش پیدا کرده و بدن را به شدت با کم ‌آبی رو به‌ رو می ‌کند.
پزشکان از این اثر هورمون مزبور استفاده می ‌کنند تا شب‌ها از حجم ادرار کودک بکاهند تا دچار شب ‌ادراری نشود.
این دارو به شکل اسپری‌هایی به کودک تجویز می‌ شود که باید شب‌ها آنها را داخل بینی اسپری کند. اگرچه این داروها هر دو داروهای مؤثر و موفقی بوده‌اند اما این مشکل را دارند که اثر آنها تنها تا زمان ادامه مصرف دارو تداوم پیدا می ‌کند.
درواقع قطع مصرف این داروها با میزان بالای عود شب ادراری و بازگشت مشکلات ناشی از آن همراه است.
درضمن، چنین داروهایی ممکن است عوارض جانبی خاص را نیز به دنبال داشته باشند که پدران و مادران باید درباره آنها آگاهی‌های لازم را کسب کنند.
به همین دلیل پزشکان به طور کلی ترجیح می ‌دهند که در قدم اول، مشکلات این کودکان را با روش‌های غیردارویی برطرف کنند و درمان دارویی را تنها برای کودکانی نگه دارند که اقدامات محافظه‌ کارانه و غیردارویی در آنها با شکست مواجه شده است.
درضمن گاهی ممکن است از چنین داروهایی تنها برای شرایط خاص و به طور موقتی استفاده کرد. به طور مثال، اگر قرار باشد که کودک شما شبی را در منزل یکی از اقوام یا دوستانش بخوابد یا به یک سفر تفریحی یا اردو برود، می‌ تواند برای چند روز به طور محدود از این داروها استفاده کند تا دچار مشکل نشود.‌
● نکات کلیدی
▪ به کودک خود اطمینان خاطر دهید که این مشکل برای سن او طبیعی است و گناه و تقصیری بر گردن او نیست. به کودک بفهمانید که او این کار را از عمد انجام نمی ‌دهد و بنابراین نباید نگران و ناراحت باشد.
▪ از تنبیه یا سرزنش کردن این کودکان به شدت خودداری کنید. سعی کنید، بچه‌های دیگر خانواده از اینکه کودک شما شب ها جایش را خیس می ‌کند با اطلاع نشوند. مراقب باشید که دیگر اعضای خانواده کودک را به علت این مشکل مسخره نکنند.
▪ اجازه ندهید طی یکی دو ساعت مانده به زمان خواب کودک مقدار زیادی مایعات بنوشد.
▪ کودکتان را کمک کنید که بلافاصله قبل از خواب به دست ‌شویی برود و ادرار کند (هر چند ممکن است مقدار آن کم باشد.)
▪ روی تختخواب کودک (و در اصل روی تشک او) را با یک پوشش پلاستیکی بسیار نرم و ظریف بپوشانید و برای اینکه کودک ناراحت نشود، روی آن یک ملافه بکشید. با این حساب در هنگام وقوع شب‌ادراری، شما فقط مجبور می ‌شوید که یک ملافه و یک پوشش پلاستیکی نازک را عوض کنید نه کل تشک کودک را.
▪ اجازه بدهید در زمان تعویض کردن ملافه و رختخواب‌های خیس شده، کودک هم به شما کمک کند.
▪ با کودک تمرین کنید که طی خواب، هر دو تا سه ساعت یک بار بیدار شود، به دست ‌شویی برود و مثانه خود را تخلیه کند.
▪ با راهنمایی یک پزشک متخصص اطفال، تمرین‌های تقویت ‌کننده عضلات مثانه را به کودک خود یاد بدهید.
فاطمه معرفت
منبع : پاراسات


همچنین مشاهده کنید