پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آسپیرین با تجربه ترین قرص


آسپیرین با تجربه ترین قرص
وقتی نخستین بار در سال ۱۷۶۳ از پودر پوست درخت بید برای تسکین بیماری که از تب رنج می برد استفاده کردند کسی فکرش را نمی کرد که سال ها بعد دارویی را از آن کشف کنند که جان میلیون ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد. سال ۱۸۹۹ بود که آسپیرین را کشف کردند و آن را به جامعه بشریت هدیه دادند و امروز ما می خواهیم این دارو را قدری بیشتر به شما خواننده گرامی بشناسانیم.
آسپیرین دارویی است که مدت ها است اثرات ضد درد، ضد تب و ضد التهابی آن به اثبات رسیده اما امروزه از آسپیرین در مصارف دیگری بهره می برند که در زیر به تفصیل برایتان عرضه می داریم.
● آسپیرین و تسکین دردها
آسپیرین یکی از پرمصرف ترین داروها در تسکین دردهای خفیف تا متوسط با علل گوناگون به شمار می رود.
▪ آسپیرین در تسکین دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید و استئو آرتریت به کرات استفاده می شود. همچنین دردهای ناشی از التهاب تاندون ها به خوبی به آسپیرین جواب می دهند و به راحتی تسکین پیدا می کنند.
▪ آسپیرین در تسکین دردهای شدید مثل انفاکتوس قلب و دردهای کلیوی و یا کیسه صفرا بی تاثیر است و نباید در این موارد آن را مصرف کرد.
▪ در بیماران سرطانی جهت تسکین دردهای آنها از آسپیرین به همراه ضد دردهای مخدر دیگر استفاده می کنند که به خوبی دردهای این عزیزان را کنترل می کند.
● آسپیرین و سکته ها
از آسپیرین جهت پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی در افراد مسن استفاده می کنند. بسیاری از افرادی که از درد سینه و بیماری های قلبی رنج می برند جهت پیشگیری از بروز سکته در آنها از آسپیرین استفاده می کنند.
● آسپیرین و بیماران دیابتی
به بیماران دیابتی آسپیرین می دهند چون این بیماران در معرض ابتلا به آب مروارید هستند و مصرف آسپیرین در آنها از بروز این عارضه می تواند پیشگیری کند.
● آسپیرین و سرطان ها
کسانی که سابقه خانوادگی سرطان کولون دارند، می توانند از آسپیرین بهره های فراوانی ببرند چرا که مصرف درازمدت دوز پائین آسپیرین باعث کاهش میزان بروز سرطان کولون در افراد مستعد می شود.
• پیامدهای مصرف آسپیرین
▪ عوارض گوارشی:
مهم ترین عارضه آسپیرین همین عوارض گوارشی است که می تواند بیمار را بسیار آزار دهد. بیمار به دنبال مصرف آسپیرین دچار آشوب معده می شود که به همین دلیل توصیه می شود آسپیرین را همراه غذا با یک لیوان آب یا شربت های ضد اسید مصرف کنند تا دچار این عارضه نشوند. علاوه بر این به سبب آسیبی که آسپیرین به مخاط معده وارد می کند مصرف کنندگان آن باید مراقب زخم معده ناشی از آسپیرین باشند.
احساس تهوع، سوزش سر دل و خونریزی های گوارشی از جمله عوارض بحث برانگیز آسپیرین به شمار می روند. از این رو در صورت مشاهده هرکدام از اینها سریعاً مصرف آن را قطع کنید و به پزشکتان این نکته را اطلاع دهید.
▪ عوارض عصبی:
سرگیجه، گیجی، وزوز گوش را در حین مصرف آسپیرین جدی بگیرید. از این رو پس از مصرف آسپیرین از انجام کارهای پرخطری که نیاز به تمرکز دارند برحذر باشید.
▪ عوارض حساسیتی: اگر آسپیرین مصرف کردید و دیدید که کهیر زدید تعجب نکنید که این مورد از عوارض تقریباً شایع آسپیرین به شمار می رود. بروز کهیر، خس خس سینه و خونریزی های زیرپوستی از جمله دیگر عوارض آسپیرین به شمار می روند که نباید به راحتی از کنار آنها گذشت.
● یادمان باشد که:
۱) این دارو را ترجیحاً بین دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در ظروف مقاوم به هوا و در محیط خشک نگهداری کنید مگر اینکه کارخانه سازنده دستور دیگری بدهد. اگر دارویتان به صورت شیاف است از یخ زدن آن جلوگیری کنید و آن را در مکان خنک نگهداری کنید.
۲) اگر از عوارض گوارشی آسپیرین رنج می برید این دارو را با یک لیوان پر از آب یا شیر و همراه غذا استفاده کنید. از خرد کردن و جویدن آسپیرین برحذر باشید که سبب آسیب های وخیمی در ناحیه دهان و مری می شود.
۳) بیماران مبتلا به آسم، پولیپ بینی، تب یونجه و کهیر مزمن باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند و حتماً قبل از مصرف با پزشک معالجشان مشورت کنند.
۴) به کودکان و نوزادان تا آنجایی که می شود آسپیرین ندهید که سبب مسمومیت شدیدی می شود و عوارض وخیمی را به دنبال دارد.
۵) قبل از مصرف دارو را بوکنید و در صورت استشمام بوی سرکه همه داروها را دور بریزید چون دارو فاسد شده است.
۶) خانم های باردار هرگز این دارو را خودسرانه مصرف نکنند چرا که مصرف خودسرانه این دارو در دوران بارداری و خصوصاً ۳ ماهه سوم عواقب خطیری بر روی مادر و جنین به همراه دارد.
منبع : پاراسات


همچنین مشاهده کنید