جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اتاق میهمان و امکانات آن


اتاق میهمان و امکانات آن
ما ایرانی ها معمولاً از آمدن میهمان همیشه استقبال كرده ایم و آمدن میهمان و پذیرایی از آن را یك اتفاق میمون می دانیم. بعضی از میهمان های ما از شهرهای دیگر كشور میهمان ما می شوند و طبیعتاً شب را هم میهمان ما هستند. اما همیشه تدارك دیدن سفره چند رنگ و پذیرایی بدون توقف نشانه میهمان نوازی نیست. آماده كردن فضایی برای استراحت میهمانان ما شاید فضایی راحت تر را برای میهمانان ما فراهم كند.
شما اگر اتاق یا بخشی از خانه را پیش از رسیدن میهمان ها آماده كنید، قطعاً پذیرایی از میهمانان برای شما هم ساده تر می شود. اما اینكه چه كارهایی بكنید تا به هنگام آمدن میهمان، پذیرایی برای شما آسان شود. برای این كار، شما می توانید اتاق كار، اتاق كودك و یا گوشه ای از خانه را به این امر اختصاص دهید. راه های زیر هم می تواند شما را بیشتر كمك كند.
- اضافه كردن یك تخت مناسب: اضافه كردن تخت به معنی استفاده از تشك یا تخت خواب است. معمولاً استفاده از صندلی های تخت شو یا كاناپه های بزرگ برای استفاده در چنین مواردی بسیار نامناسب است.
- فضای مناسب: بعضی از افراد عادت دارند وسایل را از داخل چمدان خارج نكنند و از داخل همان استفاده كنند. اما بعضی دیگر معمولاً وسایل را از داخل ساك و چمدان خارج می كنند. پس باید كمد و یا كشویی مخصوص لباس ها برای میهمانان خالی كرد. سعی كنید روی میز اتاقی كه در اختیار میهمانان قرار می دهید را خالی كنید تا وسایل شخصی را روی آن قرار دهند.
- جزئیات: قرار دادن بعضی وسایل از اتكای میهمان به میزبان جلوگیری می كند. به طور مثال قرار دادن یك ساعت زنگ دار به میهمان كمك می كند تا هر ساعتی كه لازم بود، خودش بیدار شود. هر یك از وسایل زیر را هم اگر اضافه دارید در اختیار میهمانان قرار دهید. پنكه، تلفن و تلویزیون. البته اگر در خانه از آن اضافه دارید.
در مورد دستشویی و حمام هم این كار یعنی احترام به میهمان ها. قرار دادن یك صابون اضافی، شامپو و حوله دست و صورت، در صورتی كه میهمان این وسایل را همراه نداشته باشد، او را خوشحال خواهد كرد.
- حریم شخصی برای میهمان: مشكل اصلی همه ما این است كه گمان می كنیم لحظه ای نباید میهمان را تنها گذاشت و در تمام لحظات در اتاقی كه به او اختصاص داده ایم كنارش باشیم. قبل از اینكه او به شما بگوید می خواهد مختصر استراحتی كند، یا كمی مطالعه كند، شما پیشنهاد بدهید.
چند پیشنهاد زیر را هم برای ایجاد یك فضای خصوصی برای میهمانان خود بخوانید.
بعضی از درها را ببندید. اگر خانه خود را تغییر شكل داده یا از ابتدا به شكلی بوده كه بخش های مختلف آن به وسیله درهای زیاد به هم متصل می شوند، بعضی از درها را ببندید. به طور مثال اگر حمام شما هم از اتاق راه دارد و هم از سمت سالن پذیرایی، در سمت سالن را ببندید.
- كلید اضافی: برای میهمان هایی كه چند روزی قصد اقامت دارند. پیشنهاد می شود كلید اضافی خانه را در اختیار آنها قرار دهید. به این ترتیب هم شما به عنوان میزبان و هم میهمان شما راحت خواهند بود.
- برای میهمان خود وسایل آشپزخانه را دم دست و دسترسی به مواد نوشیدنی و خوردنی را در سهولت قرار دهید. به این ترتیب میهمان برای نوشیدن یا خوردن چیزی دچار رودربایستی نمی شود.
- وسایل شست وشوی لباس هم در اختیار میهمانان قرار دهید. این كار به میهمانان امكان شستن لباس هایشان را می دهد. اتو و سایر وسایل مورد نیاز را هم در دسترس قرار دهید. لباس های میهمانان شما قطعاً در ساك یا چمدان چروك شده است.
- اگر خانه شما دوبلكس است و در هر دو طبقه امكان اسكان میهمان خود را دارید، طبقه بالا را برای میهمان خود انتخاب كنید. علت را باید از كارشناسان طراحی داخلی منزل بپرسید، چون تمام این مطالب پیشنهاد آنهاست.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید