جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بازگشت تاول های اضطراب را محدود کنید


بازگشت تاول های اضطراب را محدود کنید
این داستان برای شما کاملاً آشنا است. احساس خارش و یا سوزشی روی لب ها می کنید و سپس یک نقطه کوچک و سختی روی لب ها ایجاد می شود که حتی کامل قابل مشاهده نیز نیست، اما پس از یک یا دو روز این نقطه کوچک به یک تاول دردناک و قرمزرنگی روی لب تبدیل می شود. بعد باز هم یک تبخال دیگر که احتمالاً زمان خواب ایجاد شده و راهی نیز برای مخفی کردن یا درمان سریع آن وجود ندارد.
تبخال ها، «تاول های اضطراب» نیز نامیده می شوند که با آفت دهان فرق دارند. تبخال ها در اثر ویروس به نام «هرپس سیمپلکس» ایجاد می شوند و کاملاً مسری هستند. درحالی که آفت دهان (قانقاری) مسری نیست، آفت دهان زخم هایی است که در بافت های نرم داخل دهان ایجاد می شوند، درجایی که هیچ وقت تبخال ها دیده نمی شوند. تبخال بسیار رایج است و فرد نمی تواند تبخال را درمان یا از بروز آن جلوگیری کند، اما می تواند با رعایت مواردی مانع از استمرار آن شود یا مدت بازگشت مجدد آن را محدود کند.
● علائم و نشانه های تبخال
ایجاد تاول های آبکی، قرمزرنگ، کوچک و دردناک در پوست، از علائم اولیه این عارضه هستند، همچنین می توان به احساس درد و سوزش و خارش اشاره کرد که البته ظرف یک یا دو روز به تاول تبدیل می شود. تبخال ها معمولاً روی لب ها ایجاد می شوند، اما گاهی وقت ها نیز روی سوراخ های بینی، چانه یا انگشتان ظاهر می شوند و با وجود این که خیلی غیرطبیعی و غیرعادی است، اما گاهی نیز در داخل دهان، البته فقط روی لثه ها یا سقف دهان بوجود می آیند و اگر روی بافت های نرم داخل دهان متوجه عارضه ای شدید بدانید که تبخال نیست.علائم و عوارض تبخال محال است تا ۲۰ روز قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس های «هرپس سیمپلکس» ظاهر شوند و مدت از بین رفتن تبخال نیز بین هفت تا ۱۰ روز است. این تاول ها حساس و شکننده هستند و خیلی آهسته تراوش می کنند. سپس به شکل کبره زردرنگی درمی آیند و بالاخره پوست روی آن جدا می شود و پوست صورتی رنگ بدون هیچ گونه پوششی به آهستگی درمان می شود، بدون این که حتی کوچک ترین ذره ای از جای زخم باقی بماند.
● علت ایجاد تبخال
ویروس «هرپس سیمپلکس» موجب بروز تبخال می شود که دو نوع است: نوع اول آن موجب بروز تبخال در نواحی صورت و دهان و نوع دوم سبب بروز تبخال در نواحی اندام تناسلی می شود. اما در هر صورت هر نوع ویروس تبخال می تواند موجب ایجاد تبخال در محدوده صورت یا محدوده اندام تناسبی شود.فردی که دارای تبخال است، به راحتی می تواند عارضه را به شما منتقل کند.استفاده از حوله، تیغ ریش تراشی و لوازم و وسایل کسی که به تبخال مبتلا شده، می تواند عفونت را منتقل کند و وقتی یک مرتبه تبخال در بدن فرد ایجاد شد، ویروس در سلول های عصبی پوست باقی می ماند و ممکن است دوباره سبب بروز تبخال شود.اضطراب، استرس، دوران قاعدگی زنان و در معرض تابش آفتاب قرار گرفتن از عواملی است که موجب بازگشت مجدد تبخال می شود.
● در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد
معمولاً تبخال خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود می یابد، اما در صورت مشاهده عوامل زیر به پزشک مراجعه کنید:چنانچه تبخال در مدت یک یا دو هفته بهبود پیدا نکند، یا علائم آن بسیار شدید باشد و مرتب عود کند یا چنانچه در ناحیه چشمان خود حساسیت یا خارش داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.تبخال ها معمولاً مسری هستند و از طریق تماس پوستی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. بیشترین خطر انتقال عفونت زمانی است که تاول ها کاملاً خشک و پوسته پوسته نشده اند، اما گاهی نیز زمانی که پوست درمان می شود، باز هم تبخال قابل انتقال است.اگر به عارضه تبخال مبتلا شده اید، از تماس نزدیک با نوزادان یا کسی که به اگزمای پوستی مبتلا است، پرهیز کنید. البته تماس نزدیک با افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به ایدز یا افرادی که پیوند عضو انجام داده اند نیز توصیه نمی شود، زیرا این افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت شدیدتر قرار دارند.عفونت هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) در چشم موجب زخم قرنیه و درنتیجه کوری می شود.
● درمان
تبخال ها اصولاً بدون هیچ درمانی بین هفت تا ۱۰ روز درمان می شوند و چنانچه به طور مرتب دچار تبخال شدید، باید نزد پزشک رفته و برای درمان از داروهای ضدویروسی استفاده کنید. استفاده از دارو، دوره تبخال را کوتاه تر و میزان درد ناشی از آن را کاهش می دهد.
● پیشگیری
با رعایت نکات زیر می توانید از بروز تبخال، پخش شدن آن به دیگر اندام های بدن یا انتقال آن به فرد دیگری جلوگیری کنید:از بوسیدن یا تماس نزدیک با فردی که دچار تبخال است، پرهیز کنید. این ویروس تا زمانی که تاول ها ترشحات نمناک دارد، به راحتی قابل انتقال است. در افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است، حتی زمانی که پوست درمان شود، باز هم احتمال انتقال عفونت وجود دارد.از وسایل افراد مبتلا به تبخال استفاده نکنید، وسایل، حوله و دیگر لوازم فردی که به عارضه تبخال مبتلا است، به راحتی ویروس را منتقل می کند.دستان خود را پاکیزه نگه دارید. وقتی تبخال زدید، قبل از این که با فردی تماس برقرار کنید، دستان خود را کاملاً بشویید.در مورد لمس کردن دیگر اعضای بدنتان احتیاط کنید وقتی به تبخال مبتلا شدید، مراقب باشید که دیگر اندام های بدن خود، مانند چشم و اندام های تناسلی خود را آلوده نکنید، زیرا این مناطق حساسیت بیشتری دارند. همچنین در زمستان و تابستان، حتماً قبل از این که در معرض نور خورشید قرار بگیرید از کرم ضدآفتاب برای نواحی صورت و لب ها استفاده کنید، زیرا کرم ضد آفتاب از بروز تبخال جلوگیری می کند.
● اقدام های زیر را نیز می توانید برای درمان انجام دهید:
▪ استفاده از کرم:
کرم های «آسیکلوویر» می تواند دوره بهبودی را سریع تر کند.
▪ استفاده از قرص برای تسکین درد:
می توانید برای تسکین درد از قرص های استامینوفن، ایبوپروفن و آسپیرین استفاده کنید، البته به کودکان نباید قرص آسپیرین داد.
▪ استفاده از کمپرس :
برای تسکین درد می توانید از کمپرس یخ یا آب گرم روی تاول ها استفاده کنید. همچنین از فشردن و ترکاندن تاول ها پرهیز کنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید