جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ششمین دروه بازیهای آسیایی۱۹۷۰ - بانگکوک (تایلند)


ششمین دروه بازیهای آسیایی۱۹۷۰ - بانگکوک (تایلند)
▪ زمان برگزاری: ۲۰ - ۹ دسامبر ۱۹۷۰
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۱۸ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۲۵۰۰ نفر
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۳ رشته
▪ رشته‌های ورزشی: دو و میدانی ، شنا، فوبتال، بسکتبال، والیبال، دوچرخه‌سواری، مشت‌زنی، کشتی، وزنه‌برداری، تیراندازی، هاکی، بدمینتون و قایقرانی بادبانی.
در کنگره ای که در جریان بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ در بانگکوک تشکیل شد، کره جنوبی که تنها داوطلب برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ بود، به عنوان میزبان ششمین دوره برگزیده نشد. کمی قبل از زمان برگزاری بازیهای ۱۹۷۰، کره جنوبی از میزبانی انصراف داد و تایلند که پنجمین دروه را در سطحی قابل قبول برگزار کرده بود یک بار دیگر به عنوان میزبان انتخاب گردید. این دوره از رقابت ها با استقبال کم مردم مواجه شد.
مراسم افتتاحیه بازیها در روز نهم دسامبر ۱۹۷۰ (۱۸ آذر ماه ۱۳۴۹) در ورزشگاه ملی بانگکوک برگزار شد و «پریدا چالاموندهال» ستاره مسابقه های دوچرخه سواری دوره قبل، مشعل بازیها را به داخل ورزشگاه حمل نمود. چندی پس از برگزاری مراسم خبرناگواری به تهران مخابره شد که متن آن در شماره فوق العاده کیهان ورزشی (۱۹ آذر ۱۳۴۹) به چاپ رسید: «درست چند لحظه بعد از برگزاری مراسم افتتاح بازیهای آسیایی، ۳۵ تن از ورزشکاران و سرپرستان گروه ۱۶۹ نفری ایران به یک مسمومیت شدید غذایی دچار شدند. این مسمومیت ناشی از غذایی بود که قهرمانان در هتل ویکتوریا محل اقامت خود صرف کرده بودند و باعث شد آنها یکی پس از دیگری از پای درآیند. آژیر آمبولانس هایی که پی در پی به خیابان هتل ویکتوریا سرازیر می شدند تا قهرمانان ایرانی را به بیمارستان هدایت کنند، یک لحظه قطع نمی شد و وضع فوق العاده در شهر بانگکوک به وجود آورده بود. وضع سه تن از قهرمانان به حدی وخیم بود که پزشکان بلافاصله آنان را زیر چادر اکسیژن بردند. تیم مشت زنی ایران پرآسیب ترین تیم و دوچرخه سواری تنها تیم بدون آسیب بود.»
در رقابت های فوتبال ده تیم حضور داشتند که در سه گروه بازیهای مرحله اول را برگزار نمودند. تیم ایران در گروه سوم پس از تساوی با اندونزی و شکست برابر کره جنوبی خیلی زود حذف شد. دو تیم کره جنوبی و برله به دیدار پایانی مسابقه ها راه یافتند و پس از انجام یک بازی بی رمق به تساوی صفر - صفر رسیدند و هردو به عنوان قهرمان انتخاب شدند. تیم هند با پیروزی بر ژاپن به مدال برنز دست یافت.
در وزنه برداری هم تیم ایران پس از ۱۹ سال حکومت بر وزنه برداری آسیا، در برابر ژاپن تن به شکست داد. وزنه برداران ژاپن با کسب چهار مدال طلا ودو مدال نقره به مقام قهرمانی رسیدند و تیم ایران با دو مدال، یک مدال نقره و سه مدال برنز در جای دوم قرار گرفت.
در مسابقه های دوومیدانی، زنان و مردان ژاپن همچون دوره های پبیشین، برتری مطلق خود را در این رشته حفظ کردند. در این رقابت ها، زنان رکورد دو های ۱۰۰ متر، ۸۰۰ متر و پرش طول، پرش ارتفاع، پرتاب وزنه، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و پنجگانه دوره های پبشین بازیهای آسیایی را شکستند، ولی رکورد سایر مواد دست نخورده باقی ماند. برای نخستین بار برای بانوان مسابقه دو ۱۵۰۰ متر انجام گرفت و دو ۱۰۰ متر با مانع، جایگزین دو ۸۰ متر با مانع شد. مردان نیز رکورد دوهای ۲۰۰، ۸۰۰، ده هزار، ۳۰۰ متر با مانع، ۴۰۰ متر امدادی، ۴۰۰×۴ متر امدادی و پرش های طول، سه گام و همچنین پرتاب های نیزه، وزنه، دیسک و چکش را شکستند و با رکوردهای ۱۰۰ و ۴۰۰ متر نیز برابری حاصل شد.
از سی و پنج مدال طلای توزیع شده، نوزده مدال طلا سهم ژاپنی ها بود و تیم ایران تنها یک مدال طلا توسط تیمور غیاثی در پرش ارتفاع به دست آورد.
در رقابت های هاکی، تیم پاکستان با یک گل بر هند غلبه کرد و به مقام قهرمانی رسید.
در تیراندازی، ۱۵ تیم شرکت داشتند که در دو ماده تیراندازی با تپانچه آزاد (انفرادی و تیمی) و تیراندازی هوایی به بشقاب متحرک (انفرادی و تیمی) با هم به رقابت پرداختند. تیراندازان ژاپن هر چهار مدال طلا را کسب نمودند.
در دوچرخه سواری تیم های ژاپن، تایلند و مالزی بیشترین مدال ها را کسب کردند. تیم ایران تنها به یک مدال نقره و یک نشان برنز دست یافت.
در مشت زنی، مشت زنان کره جنوبی با به دست آوردن شش مدال طلا، یک نقره و دو برنز سرآمد سایرین بودند. تیم پنج نفره ایران به یک مدال نقره و دو مدال برنز دست یافتند.
در ورزش های آبی، ژاپنی ها به جز یه مدال طلا (که نصیب شناگران کره جنوبی شد) سایر مدال طلا را تصاحب نمودند.
در مسابقات بسکتبال، تیم کره جنوبی با پیروزی بر رژیم صهیونیستی به مقام قهرمانی رسید و ژاپن، فیلیپین، تایوان و هند عناوین سوم تا ششم را کسب کردند. تیم ایران در مکان هفتم قرار گرفت.
در کشتی آزاد تیم ایران با کسب شش مدال طلا، دو نقره و یک برنز مقام نخست را از نظر مرغوبیت مدال به دست آورد ولی از نظر امتیاز بعد از تیم ژاپن قرار گرفت.
در والیبال، تیم ژاپن با غلبه برکره جنوبی در مسابقه نهایی قهرمان شد و تایوان در مکان سوم قرار گرفت.
● جدول توزیع مدال بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ ، بانکوک
ردیف/ نام/ کشور/ طلا /نقره /برنز /مجموع
۱/ ژاپن/ ۷۴/ ۴۷/ ۲۳/ ۱۴۴
۲ /کره/ ۱۸/ ۱۳/ ۲۳/ ۵۴
۳ /تایلند/ ۹ /۱۷ /۱۳ /۳۹
۴ /ایران/ ۹/ ۷/ ۷/ ۲۳
۵/ هندوستان/ ۶ /۹ /۱۰ /۲۵
۶ /اسرائیل/ ۶/ ۶/ ۵ /۱۷
۷/ مالزی/ ۵/ ۱ /۷ /۱۳
۸ /برمه/ ۳/ ۲/ ۷/ ۱۲
۹ ا/ندونزی/ ۲ /۵ /۱۷ /۲۴
۱۰ /سریلانکا/ ۲/ ۲ /-/ ۴
۱۱ /فیلیپین/ ۱/ ۹ /۱۲ /۲۲
۱۲/ چین/ ۱/ ۵/ ۱۲ /۱۸
۱۳ /پاکستان/ ۱/ ۲/ ۷/ ۱۰
۱۴/ سنگاپور/ -/ ۶ /۹ /۱۵
۱۵/ کامبوج/ -/ ۲/ ۳/ ۵
۱۶/ ویتنام/ -/ -/ ۲ /۲
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید