شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سومین دوره بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸- توکیو


سومین دوره بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸- توکیو
▪ زمان برگزاری: ۲۴ می - ۱ ژوئن ۱۹۵۸
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۲۰ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۱۶۹۲ نفر
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۳ رشته
▪ رشته‌های ورزشی: دو و میدانی ، شنا، فوتبال، بسکتبال، مشت‌زنی، کشتی، وزنه‌برداری، تیراندازی، تنیس، تنیس روی میز، والیبال، هاکی و دوچرخه‌سواری.
در سومین کنگره بازی های آسیایی که در ماه مه ۱۹۵۳ در مانیل تشکیل شد، کشور ژاپن به عنوان میزبان سومین دوره بازی ها برگزیده شد. ایران پس از یک دوره غیبت با ۱۱۲ ورزشکار در توکیو حضور یافت تا در کنار ۱۹ کشور دیگر به رقابت بپردازد.
ورزشگاه مدرن می جی میزبان مراسم افتتاحیه بازی ها بود و تالار سرپوشیده توکیو با ۵۳۲۰ متر مربع وسعت برای رقابت های بسکتبال در نظر گرفته شد.
در رشته وزنه برداری، تیم ملی ایران با قدرت در صحنه بازی ها حاضر شد و با کسب ۴۵ امتیاز تیمی، قهرمان شد. وزنه برداران ایران در مجموع ۸ مدال (۳ مدال طلا، ۴ مدال نقره و یک مدال برنز) کسب کردند و بالاتر از ژاپن با ۷ مدال (۲ مدا طلا، ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز) قرار گرفتند. فیروژ پژهان در دسته سنگین وزن با ثبت رکورد ۴۶۰ کیلوگرم، ۵/۷ کیلوگرم رکورد آسیا را که متعلق به لئون کوروکچیان (ایران) بود را بهبود بخشید.
در رقابت های کشی آزاد که با حضور ۴۴ کشتی گیر از هفت کشور بر گزار شد تیم ایران پس از ژاپن به مقام دوم رسید. کشتی گیران ژاپن پنج مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز کسب کردند، در حالیکه تیم ایران ۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برتز بدست آورد و با ۴۱ امتیاز (۲ امتیاز کمتر از ژاپن) به مقام دوم این دوره رسید.
در مسابقات فوتبال، تیم تایوان که چهارسال پیش قهرمان بازی های آسیایی شده بود، در توکیو هم فوق العاده ظاهر شد و پس از پیروزی بر تیم های پاکستان (۳-۱) و اندونزی (۱- صفر) موفق شد در مرحله نیمه نهایی با دو گل اسرائیل را شکست دهد و در دیدار نهایی به مصاف کره جنوبی برود پس از پیروزی بر این تیم بر سکوی اول آسیا قرار بگیرد. تیم فوتبال ایران با قبول دو شکست ۴- صفر و ۵- صفر مقابل اسرائیل و کره جنوبی در مرحله اول حذف شد.
در والیبال، تیم ایران پس از پیروزی برهنگ کنگ و فیلیپین به دیدار نهایی راه یافت و با قبول شکست در مقابل ژاپن (۳- صفر) به مدال نقره بازی های آسیایی رسید. تیم هند هم مدال برنز والیبال مردان را کسب کرد. در والیبال زنان، تیم های ژاپن، کره جنوبی و تایوان اول تا سوم شدند.
در مشت زنی، تیم ایران بعد از چهار شب رقابت به سه مدال نقره و سه مدال برنز دست یافت. در این رشته ورزشی مشت زنان ژاپنی ۶ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز کسب نمودند و بالاتر از کره جنوبی، برمه و ایران قهرمان شدند. داوری های این دوره بسیار نا عادلانه بود به طوریکه دیدار نهایی وزن چهارم به جنجال کشیده شد و پس از اعتراض کره ایها مدال قهرمان ژاپنی به مشت زن کره ای تعلق گرفت.
در هاکی روی چمن، تیم هند به مدال طلا دست یافت و پاکستان و کره جنوبی دوم و سوم شدند.
در مسابقات بسکتبال، تیم فیلیپین برای سومین بار پیاپی قهرمان بازی های آسیایی شد و تیم های تایوان و ژاپن در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند. تیم بسکتبال ایران به علت پیش آمدن اختلافات از سفر به توکیو باز مانده بود.
در دوومیدانی، ژاپنی ها با ۱۲ مدال طلا سرآمد سایرین بودند و هند و پاکستان هرکدام ۵ مدال طلا کسب کردند. دوندگان ایران هم با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز در جای هفتم قرار گرفتند.
در تنیس روی میز، ویتنام قهرمان مسابقات تیمی شد و ژاپن و ایران در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند. در رقابت های دو نفره هم ویتنام به یک مدال طلا و یک برنز دست یافت. لی کوتین از تایوان قهرمان انفرادی مردان شد. ژاپنی ها هر چهار مدال طلای بانوان و مختلط را از آن خود نمودند.
در شنا و شیرجه، ژاپنی ها به غیر از ماده ۱۰۰×۴ متر امدادی مختلط زنان، در بقیه موارد مدال طلا گرفتند. در ضمن این مسابقات دو رکورد جدید جهانی هم بوسیله شناگران ژاپنی در ۴۰۰ متر آزاد مردان و ۱۰۰×۴ مختلط تیمی مردان برپا شد.
در واترپلو تیم های ژاپن، سنگاپور و اندونزی به مدال های طلا، نقره و برنز دست یافتند.
در مسابقه های دوچرخه سواری ژاپنی ها با ۴ مدال طلا برتر از کره جنوبی و ایران بودند. تیم ایران توسط جعفرگل طلب به دو مدال نقره دست یافت.
در مسابقات تنیس و تیراندازی هم ورزشکاران ژاپن به قهرمانی دست یافتند.
● جدول توزیع مدال بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ ، توکیو
ردیف/ نام/ کشور/ طلا/ نقره/ برنز/ مجموع
۱/ ژاپن/ ۶۷ /۴۱/ ۳۰ /۱۳۸
۲/فیلیپین/ ۸/ ۱۶/ ۲۱/ ۴۸
۳/کره/ ۸/ ۷ /۱۲ /۲۷
۴/چین/ ۶/ ۹/ ۱۰/ ۲۵
۵ /پاکستان/ ۶ /۵/ ۴/ ۱۵
۶/ هندوستان/ ۵/ ۳ /۳ /۱۱
۷ /ایران/ ۴/ ۶/ ۶/ ۱۶
۸/ ویتنام/ ۲/ -/ -/ ۲
۹/برمه/ ۲ /- /-/ ۲
۱۰/سنگاپور/ ۱/ ۱/ -/ ۲
۱۱/سریلانکا ۱ /- /-/ ۱
۱۲/اندونزی /-/ ۲ /۴ /۶
۱۳/تایلند/ -/ ۱/ ۳ /۴
۱۴ /مالزی/ -/ -/ ۲ /۲
۱۵/اسرائیل /- /-/ ۱/ ۱
۱۶/هنگ‌کنگ/ -/ -/ ۱ /۱
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید