جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هیجدهمین دوره بازی های المپیک، ۱۹۶۴ توکیو (ژاپن)


هیجدهمین دوره بازی های المپیک، ۱۹۶۴ توکیو (ژاپن)
▪ زمان برگزاری: ۱۰ - ۲۴ اکتبر
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۹۳ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۵۱۴۰ نفر (۴۴۵۷ مرد، ۶۸۳ زن)
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۹ رشته
▪ تعداد رویدادها: ۱۶۳ رویداد
رشته‌های ورزشی: دو و میدانی، بسکتبال، مشت زنی، کانووکایاک، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، هاکی، پنجگانه مدرن، پاروزنی، قایقرانی بادبانی، شنا، وزنه برداری، کشتی، جودو و تیراندازی.
پس از گذشت ۶۸ سال از آغاز نهضت المپیک، برای نخستین بار یک کشور آسیایی میزبان ورزشکاران جهان شد. آخرین مرحله حمل مشعل به استادیوم اصلی المپیک توکیو توسط نوجوانی صورت گرفت که در روز بمباران اتمی شهر هیروشیما توسط آمریکایی ها در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمده بود. این، تجدید خاطره ای بود از آن جنایت فجیع که همه حاضران در استادیوم را تحت تأثیر قرار داد و ضمن گرامی داشت یاد همه کشته شدگان باعث تحقیر آمریکایی ها گردید. چهارده کشور برای نخستین بار در بازیهای المپیک، حضور می یافتند و بنا به تصمیم کمیته بین المللی المپیک، آفریقای جنوبی به خاطر حکومت نژادپرست حاکم بر آن کشور، از شرکت در بازیها محروم شد.
مسابقات والیبال و جودو، برای اولین بار در برنامه بازیها گنجانده شد. در جودو که در چهار وزن برگزار گردید، سه مدال طلا نصیب جودوکاران میزبان شد و تنها در وزن آزاد، یک هلندی به نام آنتون گی سینک از هلند به مقام قهرمانی رسید. در والیبال مردان، تیم قدرتمند شوروی با شکست چکسلواکی به مقام قهرمانی رسید و ژاپن سوم شد. اما در بخش زنان، تیم میزبان بالاتر زا شوروی و لهستان صاحب گردن آویز طلا شد.
در دو و میدانی، باب هیز دونده آمریکایی نخستین انسانی لقب گرفت که ۱۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه دوید و با ۹/۹ ثانیه رکوردی استثنایی خلق کرد. در دوی ماراتن، آبب بیکلا باز هم قهرمان شد، اما این بار با کفش و رکورد ۲/۱۱-۲:۱۲ ساعت. در دوهای ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر، پیتر اسنل از نیوزیلند به مقام قهرمانی رسید. در ۱۰۰×۴ متر امدادی مردان، تیم ایالات متحده با شکستن رکورد جهانی قهرمان شد. در پرش ارتفاع، والری برومل از شوروی که رکورددار جهان هم بود، در حضور ۲۷ برنده دیگر با ثبت رکورد ۱۸/۲ متر به مدال طلا دست یافت.
در دوچرخه سواری، بازیها در پنج ماده بر روی پیست و دو ماده در جاده برگزار شد. ایتالیایی ها با کسب ۳ مدال طلا و ۵ مدال نقره ثابت کردند که قویترین تیم آماتور جهان را در اختیار دارند.
در سوارکاری، اروپائیان مدالهای طلا را تصاحب کردند و سوارکاران فرانسه، ایتالیا، آلمان و سوئیس بر دیگران برتری داشتند.
در شمشیربازی، ۲۷۶ ورزشکار از ۳۳ کشور شرکت کرده بودند که مدالهای طلا نصیب شمشیربازان بلوک شرق شد.
در ژیمناستیک، در رقابت های تیمی، ژاپن بالاتر از شوروی به مقام قهرمانی رسید. لاریسا لاتینینا از شوروی همانند المپیک های پیشین موفق ترین بود و ۶ مدال (۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) کسب نمود. واراکاز لاوسکا از چکسلواکی و یوکیواندو از ژاپن، هر یک سه مدال طلا و یک نقره دریافت کردند. بوریس شاخلین از شوروی نتوانست موفقیت المپیک رم را کسب کند و تنها ۴ مدال (۱ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز) به دست آورد.
در وزنه برداری، شوروی باز هم مقتدرترین تیم را داشت که چهار مدال طلا از هفت وزن، کسب نمود. در این دوره، ۱۳ رکورد جهانی جابجا شد و در دسته سنگین وزن، ژابو تینسکی از شوروی با شکست هم وطن خود ولاسف، با رکورد ۵/۵۷۲ کیلوگرم، به مقام قهرمانی رسید.
در بوکس، ۲۶۹ مشت زن برای کسب مدالهای ۱۰ وزن به رقابت پرداختند. شوروی و لهستان، شش سکوی اول را فتح نمودند. جو فریزر که فردی سیگاری بود، با دستی شکسته در فینال مبارزه کرد و به مقام قهرمانی سنگین وزن رسید.
در بسکتبال، تیم ایالات متحده با پیروزی ۷۳ بر ۵۹ بر شوروی، به مقام قهرمانی رسید.
در شنا و شیرجه، شش حد نصاب جهانی به دست آمد. شناگران استرالیا در قسمت مردان و زنان صاحب چهار مدال طلا شدند. دن اسکولاندر از ایالات متحده، با کسب چهار مدال طلا، طلایی ترین چهره المپیک بود. شارون استودر و استیو کلارک دیگر هموطنان وی هم، هر یک سه مدال طلا به چنگ آوردند. در شیرجه، تیم ایالات متحده صاحب سه مدال طلا شد.
در کشتی آزاد و فرنگی، ژاپنی ها با کسب ۵ مدال طلا، موفق ترین بودند.
● رده بندی توزیع مدال های هیجدهمین دوره بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو
نام کشور/ طلا/ نقره/ برنز/ جمع
آمریکا/ ۳۶ /۲۶ /۲۸ /۹۰
شوروی/ ۳۰ /۳۱ /۲۵ /۸۶
ژاپن/ ۱۶/ ۵ /۸ /۲۹
ایتالیا/ ۱۰ /۱۰ /۷ /۲۷
مجارستان/ ۱۰ /۷/ ۵/ ۲۲
آلمان غربی/ ۷/ ۱۴/ ۱۴ /۳۵
لهستان/ ۷/ ۶/ ۱۰/ ۲۳
استرالیا/ ۶ /۲ /۱۰ /۱۸
چکسلواکی/ ۵/ ۶/ ۳/ ۱۴
بریتانیا/ ۴/ ۱۲/ ۲/ ۱۸
آلمان شرقی/ ۳ /۱۱/ ۵/ ۱۹
فنلاند/ ۳ /-/ ۲/ ۵
نیوزلند/ ۳ /-/ ۲ /۵
رومانی/ ۲/ ۴/ ۶/ ۱۲
هلند/ ۲/ ۴/ ۴ /۱۰
ترکیه/ ۲/ ۳/ ۱ /۶
سوئد/ ۲/ ۲/ ۴/ ۸
دانمارک/ ۲/ ۱/ ۶/ ۳
یوگسلاوی/ ۲/ ۱/ ۲/ ۵
بلژیک/ ۲ /-/ ۱ /۳
فرانسه/ ۱/ ۸/ ۶/ ۱۵
کانادا/ ۱/ ۲ /۱ /۴
سوئیس/ ۱/ ۲/ ۱/ ۴
باهاماس/ ۱ /- /-/ ۱
اتیوپی/ ۱ /- /-/ ۱
هندوستان/ ۱/ -/ -/ ۱
کره جنوبی/ -/ ۲/ ۱/ ۳
ترینیداد /-/ ۱ /۲ /۳
تونس/ - ۱/ ۱/ ۲
آرژانتین/ -/ ۱ /-/ ۱
کوبا/ - ۱ /-/ ۱
پاکستان/ -/ ۱ /-/ ۱
فیلیپین/ -/ ۱ /-/ ۱
ایران/ - /-/ ۲/ ۲
برزیل/ - /- /۱ /۱
غنا/ - /- /۱/ ۱
ایرلند/ -/ -/ ۱ /۱
کنیا/ - /-/ ۱/ ۱
مکزیک/ - /-/ ۱/ ۱
نیجریه/- /-/ ۱ /۱
اروگوئه/ -/ -/ ۱/ ۱
مجموع/ ۱۶۳ ۱۶۷ ۱۷۴ ۵۰۴
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید