جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ خرید ناامیدکننده لالیگا


۱۰ خرید ناامیدکننده لالیگا
دلایل زیادی وجود دارند که روی ناموفق بودن خرید یک بازیکن تأثیر می گذارند. ممکن است بازیکن بیشتر به ضرر تیم کار کند تا به نفع آن. شاید هم نام بزرگی با دریافت پول هنگفتی وارد تیم شود و عملکردش آنقدر ضعیف باشد که نتواند انتظارات را برآورده کند یا شاید بازیکن خارجی که وارد اسپانیا می شود، نتواند خود را با شرایط لالیگا وفق دهد. این عملکرد ضعیف هر دلیلی می تواند داشته باشد. در ذیل نگاهی به ۱۰ خرید ناموفق در فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۷ لالیگا می اندازیم:
۱۰) آرونا کنه
این خرید از نظر منطقی هیچ مشکلی ندارد. «کنه» قدم به قدم پیشرفت داشته است. وی از لیگ بلژیک وارد لیگ هلند شد و از آنجا به تیم های بزرگ هلند منتقل گردید. این بازیکن ۲۴ ساله به اندازه ای پخته شده بود که با قراردادی ۱۲ میلیون یورویی به سویای اسپانیا پیوست. با وجود اینکه این مهاجم ساحل عاجی در گذشته بازی های درخشانی، هم در تیم ملی و هم در رقابت های باشگاهی اروپا داشته اما هنوز جایگاه خود را در «رامون سانچزپیسخوان» پیدا نکرده است. با حضور «فردی کانوته» و «لوئیز فابیانو» در سویا که هر بازیکنی را نیمکت نشین می کنند، جای تعجب نیست که «کنه» نتواند جای ثابتی در تیم پیدا کند اما با به ثمر رساندن تنها یک گل در ۵۷۳ دقیقه حضور در زمین، هر کسی به توانایی های این بازیکن شک می کند. حتی «ارنستو چوانتون» و «الکساندر کورژاکوف» ۲ مهاجمی که در سویا موفق عمل نکرده اند هم عملکرد بهتری نسبت به «کنه» داشته اند. شاید در فصل آینده که احتمالاً با خروج فابیانو از سویا همراه خواهد بود، شاهد «کنه» واقعی در میادین باشیم اما در این فصل انتقادات از او همچنان ادامه خواهد داشت.
۹) تیه ری آنری
جمله ای که همواره آنری را نجات می دهد این است: نبوغ آنری غیر قابل انکار است و او هرگز طی سال های گذشته به بازیکن ضعیفی تبدیل نشده اما آنری که طی حضورش در آرسنال یک ستاره پرآوازه و یکی از بهترین مهاجمان دنیا بود، هیچ گاه در تکرار آن درخشش خیره کننده در نوکمپ موفق نبوده است. او تنها ۷ گل در لالیگا برای شاگردان ریکارد به ثمر رسانده است. وی در رقابت های اروپایی آمار بهتری دارد اما هرگز همچون روزهای طلایی او در آرسنال نبوده است. این درست که مرد فرانسوی بارسا از بدو ورود به اسپانیا با مصدومیت و مشکلات شخصی درگیر بوده اما هیچ کس نمی تواند او را در پیراهن آبی واناری بارسا ببیند، به یاد حرکات خیره کننده او در آرسنال بیفتد و هیچ کاری انجام ندهد. باور این مسأله اگر سخت هم نباشد، ناراحت کننده است. حتی کسانی که قلبشان برای بارسلونا نمی تپد هم آرزو دارند او به روزهای اوج خود بازگردد. افت وی تنها مربوط به عملکرد آنری نیست. احتمالاً شیوه بازی بارسا هم برای بازیکنی مانند او مناسب نیست. فهمیدن این قضیه برای بارسلونا ۴۲ میلیون یورو هزینه برداشت.
۸) خوزه آنتونیو ری یز
باز هم یک استعداد هدر رفته. ری یز هیچ چیز از یک فوتبالیست فوق العاده کم ندارد اما مانند گل کمیابی است که تنها در شرایط خاصی شکوفا می شود. جو پرفشار «ویسنته کالدرون» که او در آن باید در کنار بازیکنانی مانند ماکسی رودریگوئز، لوئیز گارسیا، سیمائو سابروسا و دیه گو فورلان قرار بگیرد، شرایط مناسبی برای شکوفایی او نیست. ری یز به حضور نه چندان موفقش در آرسنال پایان داد و به امید آغازی دوباره به اسپانیا آمد. حتی انتقال اجباری او به رئال مادرید پس از اینکه فصل موفقی را به صورت قرضی در برنابئو از سر گذرانده بود هم نتوانست «ری یز» را به روزهای خوب خود برگرداند. او بارها در این فصل نمایش های خوبی از خود نشان داده، حتی بعضی مواقع عملکرد درخشانی داشته است اما نیمکت نشینی باعث شده اعتمادبه نفس وی کم شود. شایعاتی که از اختلاف وی با «خاویر آگیره» به گوش می رسد هم به این وضعیت دامن زده است. انتقال ۱۲ میلیونی او برای هیچ تیمی بجز آرسنال سودبخش نبوده است.
۷) آسیر دل هورنو
دل هورنو تنها یک سال پس از عقد قرارداد ۶ ساله با والنسیا از سوی سرمربی وقت تیم «کیکه سانچزفلورس» کنار گذاشته شد. از طرف دیگر آتلتیک بیلبائو بازیکن سابق خود را به صورت قرضی دوباره در اختیار گرفت. بیلبائو از اینکه او دوباره به تیم بازگشته بود راضی به نظر می رسید اما در واقع بازگشت وی چندان تأثیرگذار نبوده است. دلیل این وضعیت دل هورنو چه مصدومیت باشد و چه عدم آمادگی، وی دیگر جایی در ترکیب ثابت تیم ندارد. «کویکیلی» دفاع چپ تیم نسبت به او گزینه قابل اعتمادتری به نظر می رسد. دل هورنو در این فصل بیشتر سوژه طعنه ها و هو کشیدن های تماشاگران بیلبائو بوده است. حتی بعضی از همبازی های او طی تمرینات به او لقب «غیرعادی» داده اند. این طرز برخورد به هیچ عنوان رویکرد صحیحی نیست و اوضاع اصلاً به نفع دل هورنو نیست.
۶) «گابی» و «پتر لوسین»
این ۲ بازیکن در تابستان گذشته از آتلتیکومادرید به زاراگوسا پیوستند اما عملکرد ناامیدکننده ای داشتند و زاراگوسا هر روز به سقوط نزدیک و نزدیکتر می شود. لوسین بازیکن ۲۸ ساله زاراگوسا هیچ گاه در این تیم نتوانسته توانایی های بالقوه خود را به کار گیرد. این بازیکن پس از ۳ سال حضور در سلتاویگو و آتلتیکو به زاراگوسا پیوست تا توانایی های خود را بیشتر به معرض نمایش بگذارد. او بهترین روزهای خود را در سلتا سپری کرده و به نظر می رسد در «روماردا» ورزشگاه اختصاصی زاراگوسا جایی ندارد.
برخلاف گابریل فرناندز، لوسین بازیکن ارزان قیمتی است. خرید گابی ۹ میلیون یورو برای باشگاه هزینه برداشت؛ اگرچه آتلتیکو در قرارداد منعقد شده بندی برای امکان خرید وی از زاراگوسا اضافه کرده است. با وجود اینکه گابی به هیچ وجه عملکرد موفقی در «روماردا» نداشته اما هنوز هم در میانه میدان به کار گرفته می شود. همه بازیکنانی که نامشان در این لیست به چشم می خورد تنها مقصران وضع فعلی نیستند. آنها توانایی های بیشتری هم دارند.
۵) ایوان الگرا
پس از اینکه ایوان الگرا در رئال مادرید مازاد نیاز تشخیص داده شد، به والنسیا آمد تا جای خالی روبرتو آیالا را پر کند. او حضور موفقی را در فصل ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ در برنابئو داشت و از انتقالش به مستایا مشتاقانه استقبال کرد. در آنجا شانس این را داشت که خود را اثبات کند. این بازیکن ۳۳ ساله با وجود تجربه ای که دارد یکی از ۴ مرد خط دفاع شکننده والنسیا محسوب می شود. آنها در این فصل به آمار ناامید کننده ۴۸ گل خورده دست پیدا کرده اند. نمی توان «الگرا» را به تنهایی مقصر دانست اما حضور وی در والنسیا تأثیری در بهبود عملکرد خط دفاع تیم نداشته است. حقیقت این است که بازیکنی با سن و سال او زمان کمی برای پیشرفت دارد و «رونالد کومان» سرمربی فعلی والنسیا امیدوار است او به سرعت به شرایط آرمانی خود بازگردد.
۴) خاویر پورتیلو
عملکرد سال های پیش پورتیلو همواره تحسین همگان را همراه داشته است. این بازیکن متولد منطقه «آرانخوئز» دوران نوجوانی را در مسیر بین خانه و باشگاه جوانان رئال مادرید سپری کرد. او گل های بسیاری برای تیم های مختلف رئال مادرید به ثمر رسانده است. تقریباً ۷۰۰ گل در تمام دوران حضورش در زمین برای این تیم ثبت کرده است. این تعداد گل قطعاً رکورد رائول را پشت سر می گذارد. با وجود این او هرگز آن طور که شایسته اش بوده در تیم اصلی به کار گرفته نشده است. گل هایی که او در لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن رئال مقابل تیم هایی همچون «پاناتینایکو» به ثمر رسانده، مادریدی ها را برای نگه داشتن او قانع نکرد. او به جیمناستیک منتقل شد.«پورتیلو» در کابوس وحشتناک جیمناستیک خوش درخشید و موفق شد ۱۱ گل برای این تیم به ثمر برساند. جیمناستیک که در آن فصل به رتبه نازل بیستم دست یافت، با گل های او مقابل سویا و زاراگوسا پیروز شد. پس از آن به اوساسونا منتقل شد. ازپورتیلو انتظار می رفت پا جای پای «روبرتو سولدادو» دیگر بازیکنی که از برنابئو به اوساسونا آمده بود بگذارد و در گلزنی موفق عمل کند اما خاویر تنها موفق شد یک گل برای اوساسونا در لالیگا به ثمر برساند. حتی در آن بازی مقابل اسپانیول هم تیم او بازی را واگذار کرد.
۳) ریو ماوبا
«ریو ماوبا» داستان متفاوتی دارد. او بازیکنی است که بنا به گفته کارشناسان می تواند عملکرد بهتری داشته باشد اما فرصت کافی در اختیار او قرار نمی گیرد. وی با قراردادی ۸ میلیون یورویی از «بوردو» به ویارئالی آمد که از نبود «آلسیو تاکیناردی» در میانه میدان رنج می برد. با تجربه ای که او داشت، خرید ایده آلی برای ویارئال به نظر می رسید. «مارکوس سنا» با عملکرد خوب خود میانه میدان را در اختیار خود گرفته است. «ژوسیکو»، «کانی» و «برونو» هم در اکثر مواقع سایر پست ها را در تصاحب خود داشته اند. «ماوبا» تنها یک بار از ابتدا و ۴ بار هم به عنوان جانشین در ترکیب «زیردریایی های زرد» قرار گرفته، مسأله ای که بشدت او را خشمگین کرده است. در پایان «ریو» به صورت قرضی به فرانسه بازگشت و به «لیل» پیوست. او در «لوشامپیونه» ۱۱ بار با پیراهن «لیل» به میدان رفته و تنها یک گل به ثمر رسانده است. ویارئال «سباستین آگورن» را از «هامربی» به خدمت گرفته و سرنوشت «ماوبا» پس از اتمام مدت قرارداد قرضی اش برای هیچ کس روشن نیست.
۲) خاویر ساویولا
به مهاجم فوق العاده ای که توانایی هایش را در سطح بین المللی به اثبات رسانده و جام یوفا را در فصل رؤیایی با سویا به دست آورده، احتیاج دارید؟ کسی که زمان زیادی برای پیشرفت داشته باشد؟ رئال مادرید به این سؤالات این طور جواب داد: بله، لطفاً. خاویر ساویولا قراردادی ۴ ساله با مادریدی ها منعقد کرد تا خط حمله آنها قدرتمندتر شود. آنها به دنبال کسب قهرمانی دیگری در لالیگا بودند. ساویولا در بارسلونا خوب کار نکرد اما قرار بود این بار داستان چیز دیگری باشد. نیمی از پیشگویی به حقیقت نزدیک می شود. رئال در شرف رسیدن به دومین مقام قهرمانی اش طی این سال ها است اما ساویولا در سایه بسر می برد.وی چه روی نیمکت و چه در زمین تأثیر اندکی در رئال داشته است. تنها ۳ بار از ابتدا در ترکیب ثابت حضور داشته و تنها یک بار تا دقیقه ۹۰ در زمین بازی باقی مانده است. گل های زده؟ فقط ۲ گل. آخرین حضور وی در لالیگا به ماه دسامبر باز می گردد و آخرین حضور او برای رئال به شانزدهم ژانویه و در جام حذفی مقابل مایورکا برمی گردد. زمزمه هایی مبنی بر تمایل سران رئال برای فروش این بازیکن آرژانتینی به گوش می رسد. ساویولا مطمئناً توانایی های دیگری هم جز گرم کردن نیمکت دارد.
۱) نیکولا زیگیچ
تقصیر او نیست. او به هیچ وجه بازیکن بدی نیست اما تصمیم والنسیا برای در اختیار گرفتن بازیکن غول پیکر صرب از سانتاندر اشتباه بود و او بدترین خرید این فصل لالیگا لقب گرفت. او پس از رسیدن به ریسینگ به سرعت خود را با شرایط وفق داد و در ۳ حضور در لالیگا ۳ گل برای سانتاندر رقم زد. وی ۸ گل دیگر هم تا آخر فصل به اندوخته ۳ گل خود اضافه کرد اما بهترین مهاجم صربستان و مونته نگرو نبود. «سردان رادونیچ» عملکرد فوق العاده ای داشت.«دوسان جوکیچ»، «نناد میلیجاس» و «بوسکو جانکوویچ» هم فصل موفقی را در لیگ صربستان و مونته نگرو پشت سر می گذاشتند. «رادونیچ» و «جوکیچ» به عقد قرارداد با تیم های شمال اروپا نزدیک شدند و ریسینگ به سمت زیگیچ حرکت کرد. با وجود استعداد غیرقابل انکار وی، عده ای ارزش واقعی او را زیر سؤال بردند. بدون شک قدبلند و تأثیرگذارش به او کمک می کند. قدی به بلندای تقریباً ۲ متر. او ۱۱ گل در لالیگا رقم زد که از این بین ۴ گل مقابل تیم هایی به ثمر رسید که تا انتهای فصل به لیگ دسته دوم باشگاه های اسپانیا سقوط کردند. همه چیز خوب پیش می رفت تا زمانی که والنسیا وارد عرصه شد. والنسیا که تحت تأثیر فیزیک بدنی «زیگیچ» قرار گرفته بود، او را برای تیمی به خدمت گرفت که بازی اش اساساً وابسته به پاسکاری روی زمین است. والنسیا ۱۹ میلیون یورو برای در اختیار داشتن او هزینه کرد تا او را به جای «فرناندو مورینتس» در کنار «دیوید ویا» قرار دهد. برنامه شکست خورد. زیگیچ تنها ۳ بار از ابتدا در ترکیب تیم حاضر شد و ۱۱ بار نیز به عنوان بازیکن تعویضی وارد میدان شد. نتیجه؟ یک گل. وی در جام حذفی فرصت بیشتری پیدا کرد. حتی در فینال مقابل گتافه بازی کرد اما ملی پوش صرب در مجموع، فصل فوق العاده وحشتناکی را پشت سر گذاشت. باید به این موضوع اشاره کنیم که زیگیچ به هیچ وجه بازیکن بدی نیست. او عملکرد خوبی در سطح ملی و در باشگاه های قبلی اش داشته است. به هر حال زیگیچ تلاش می کند سریعتر خود را از این وضعیت نابسامان خارج کند. «رئال سوسیه داد» به جذب وی علاقه دارد و این احتمال وجود دارد که او فصل آینده برای سوسیه داد به میدان برود. شاید آنها بتوانند خوراک مورد نیاز وی را برایش فراهم کنند و در عوض او هم بتواند از فیزیک بدنی اش به نفع سوسیه داد و برای جبران آبروی از دست رفته اش استفاده کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید