پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سرمایه‌گذاران جهانی نباید سقوط کنند


سرمایه‌گذاران جهانی نباید سقوط کنند
هدف از نوشتن این مقاله بیم و هراس ناشی از وضعیت اقتصادی سال ۲۰۰۸ در کشور آمریکا است، شما به عنوان یک فروشنده کالای خود را بفروش می‌رسانید در حالی که فکر افزایش و کاهش قیمت کالا در آینده پیوسته ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.
عاقل مردان اقتصاد که بهتر است در امر تجارت از تجارب آنان استفاده کرد. به عنوان مثال آقای جورج سوروس می‌گوید: ما در مرحله پایانی شصتمین سال پس از جنگ جهانی دوم هستیم و شرایط سخت و غیرقابل تحملی را پیش رو خواهیم داشت. همانطور که در سال‌های گذشته وقایع پیش‌بینی نشده زیادی در اقتصاد اتفاق افتاد امسال نیز به نظر من کاهش و رکود اقتصادی یکی دیگر از وقایعی است که کم‌کم به پایان آن نزدیک می‌شویم. شاید به نظر شما جملات من رنگ و بوی خوش بینی به خود می‌دهند و لیکن به طور مثال میزان سود دهی صنعت داو جونز به هزاران دلیل در آینده افزایش می‌یابد که چند مورد آن را می‌توان بدین گونه نام برد:
۱) کالاهای موجود در بازار، شامل پوشاک، کیف، کفش و ... هستند که آنها را با مدل‌های مختلف بر طبق قیمت مناسب، نرخ سود و تورم در بازارهای اقصی نقاط جهان می‌توان یافت، مورد مذکور بیانگر این موضوع است که تساوی در نوع کالاها نیز منجر به ایجاد رقابت در بازار می‌شود و مشاغلی که تا به حال راکد بودند با پیشرفت بازار، آغاز به کار کرده و شروع به درآمدزایی می‌کنند.
۲) تنوع کالاهای موجود در بازارهای جهان و رقابت بر سر نوع جنس تشکیل‌دهنده منجر به کشمکش‌های اقتصادی فراوانی در جهان اقتصاد می‌شود به گونه‌ای که مشاهده می‌کنید کشور آمریکا با افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی مواجه شد و در سال جدید تنها به میزان ۴۰-۳۰‌‌درصد رشد اقتصادی داشته است در صورتی که بازارهای ادغام شده نیز رشد نسبتا خوبی داشتند ولیکن باز هم تاثیری روی بحران اقتصادی آمریکا نگذاشت.
۳) در هر صورت جهان اقتصاد هنوز هم پا برجاست، درست است مشکلات اقتصادی فراوانی برای کشورهای اروپایی و ژاپن پیش آمد ولیکن بنیان آنها از هم فرو نپاشید و در تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی خود هستند. امسال کشورهایی که بازارهایشان را با یکدیگر ادغام کرده بودند تولید ناخالص داخلی خود را ۳۰‌‌درصد تخمین زده بودند ولیکن فقط به ۶-۵‌‌درصد از آن دست یافتند. لوکوموتیو بزرگ اقتصاد یعنی کشور چین به سختی توانسته ۱۰‌‌درصد تولید ناخالص داخلی را بدست آورد، در حقیقت اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که تولید ناخالص جهانی تنها سه‌‌درصد رشد داشته و این موضوع فاجعه‌ای در دنیای اقتصاد می‌باشد.
۴) کشور آمریکا با رشد اقتصادی کم یا رکود اقتصادی مواجه شد و کاهش نرخ دلار آمریکا سرمایه‌گذاران را مجبور به رقابت بیشتر کرد تا اینکه صادرات افزایش و طرح‌های اقتصادی جدید همانند گل‌های تازه در اقتصاد این کشور شروع به رشد کردند. دولت نیز برنامه‌های اجرایی جدیدی جهت افزایش فعالیت‌های اقتصادی را در برنامه‌های خود قرار داده تا بهار دیرینه‌ای را آغاز کند. شرکت‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان توانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند و با افزایش تولیدات، آمادگی صادرات کالاهای شان به کشورهای مختلف را دارند. یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی که بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده توانست به نیمی از سود خود دست یابد پس کاهش نرخ دلار در حقیقت منجر به دستیابی سود کلان برای آنان شده است.
۵) افزایش و کاهش قیمت سهام در بازار سهام نیز منجر به طمع و هراس در بین مردم می‌شود ترس از کاهش قیمت و طمع ناشی از افزایش قیمت. امروزه میزان سرمایه، سرمایه‌گذاران به‌دلیل ترس از تسلط ثروتمندان کاهش یافته و این میزان کاهش منجر به کاهش فروش در بازار می‌شود. در گذشته هنگامی که خبری در مورد وخیم شدن اوضاع اقتصادی در صفحه تجارت هفتگی روزنامه
وال استریت ژورنال به چاپ می‌رسید تقریبا همه سرمایه‌گذاران مرتکب خطا می‌شدند و شروع به فروش سهام و کاهش سرمایه می‌کردند ولیکن پس از گذشت زمان متوجه اشتباه خود می‌شدند.
۶) در آخر، به اصطلاح سیاستمداران و افرادی که در دستگاه دولت کار می‌کنند با استفاده از قدرت و آگاهی از وضعیت اقتصادی آینده سعی در کاهش ریسک ناشی از مشکلات اقتصادی به عنوان مثال کاهش بیش از حد قیمت کالاها، خانه، سهام و درآمد ثابت دارند، به هر حال هم اکنون ما با رکود اقتصادی با بالاترین میزان مواجه هستیم که همانند سیلی سیستم اقتصادی را در بر گرفته است.
مسائل غیراخلاقی که قسمتی از بازارهای اعتباری را به خود اختصاص داده منجر به نگرانی‌های بسیار در بین اقتصاددانان شده است هر چند که به نظر آنان بدترین خبر، کاهش متوسط نرخ کالاها می‌باشد بدلیل اینکه افزایش قیمت شدیدی را در آینده بدنبال خواهد داشت. یک اقتصاددان قدیمی و با تجربه می‌گوید: «اگر گمان می‌کنید در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارید و اقدامی جهت بهبود وضعیت خود نکنید فرصت‌ها را از دست خواهید داد» جهان اقتصاد نیز به همین صورت می‌باشد اگر شما بگویید کشورتان با رکود اقتصادی مواجه است و تلاشی در مسیر اقتصادی نکنید فرصت‌های با ارزشی را از دست خواهید داد. یا به زبان دیگر اگر منتظر باشید تا توفان‌ها آرام و آسمان صاف شود زمانی به خود می‌آیید که خیلی دیر شده است. شاید این مقاله همان طور که در ابتدا بیان شد خوش‌بینانه به نظر رسد ولیکن الان زمانی است که ما با شرایط سخت اقتصادی مواجه هستیم پس تا حد توان در بهبود وضعیت اقتصادی تلاش کنید.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید