پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نبرد برای حدیثه Battle for Haditha


نبرد برای حدیثه  Battle for Haditha
▪ کارگردان: نیک برومفیلد.
▪ فیلمنامه: نیک برومفیلد، مارک هوئفرلین، آنا تلفورد.
▪ موسیقی: نیک لیرد-کلاوز.
▪ مدیر فیلمبرداری: مارک ولف.
▪ تدوین: استوارت گزارد، اش جنکینز.
▪ طراح صحنه: دیوید برایان.
▪ بازیگران: الیوت روئیز[سرجوخه رامیرز]، فلاح ابراهیم فلایه[احمد]، یاسمین حنانی]هیبا]، اندرو مک کلارن[سروان سمپسون]، اریک مهالکوپولوس[گروهبان راس]، دورید ای. غایب[راشد]، الیور بیتروس[جعفر]، آیا عباس[صفا]، متیو نول[سرجوخه متیوز]، تامس هنسی[دکتر].
▪ ٩٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ ژانر: درام، جنگی.
مردی میان سال به نام احمد در ازای دریافت ١٠٠٠ دلار بمبی از اعضای القاعده دریافت و در کنار جاده ای که محل عبور و مرور کاروان های ارتش آمریکاست، کار می گذارد. هیبا، راشد و دیگر ساکنان خانه های کنار جاده متوجه این کار وی می شوند، اما تصمیم به عدم دخالت می گیرند.
آنها همزمان سرگرم برگزاری جشن ختنه سوران پسرشان هستند. فردای آن روز دسته سرجوخه رامیرز در پی ماموریتی از جاده عبور می کنند. پی آمد این کار انفجار بمب توسط احمد و دستیارش جعفر و کشته شدن یکی از سربازان آمریکایی است.
احمد و جعفر که در پشت بام ساختمانی مشرف به جاده مخفی شده اند، می گریزند. اما سربازان آمریکایی دسته رامیرز که دچار خشمی لجام گسیخته شده اند، در جست و جو برای یافتن بمب گذاران به سوی مردم بی گناه و ساکنان خانه های اطراف جاده آتش می گشایند. اتفاقی که به نظر می رسد خواسته واقعی اعضای القاعده است تا با نشان دادن تصاویر آن به اعراب دست به تهییج شان زده و نبردی بزرگ علیه سربازان آمریکایی را آغاز کنند...
● چرا باید دید؟
شهر حدیثه در غرب عراق-استان الانبار- و در ٢٤٠ کیلومتری بغداد قرار دارد. این شهر در ١٩ نوامبر ٢٠٠٥ شاهد کشتار بی رحمانه ٢٤ مرد و زن و کودک غیر نظامی توسط سربازان آمریکایی بود.
این واقعه به دنبال انتشار مقاله ای روشنگرانه در مجله تایم تبدیل به یک رسوایی عظیم شد و ارتش آمریکا به ناچار در ٢١ دسامبر ٢٠٠٦ هشت نفر سرباز درگیر این ماجرا را دستگیر و به محاکمه کشید[البته در ٢٨ مارچ ٢٠٠٨ پنج نفر از این سربازان تبرئه شدند].
نیک برومفیلد مستندساز مشهور بریتانیایی متولد ١٩٤٨ لندن این واقعه را دستمایه ساخت فیلمی بلند و مستند/داستانی کرده است. او که به خاطر ساختن فیلمی مستند درباره زندگی آیلین کارول ورونز[قاتل سریالی که چارلیز ترون نقش وی را در فیلم هیولا بازی کرد] جوایزی نیز دریافت کرده، به سراغ موضوعی رفته که مجله تایم آن را آخر زمان در عراق نامیده بود.
برومفیلد فیلم را با کمک سربازان و ارتشی های سابق و همچنین پناهندگان عراقی ساخته است. هدف او تنها ترسیم یک فاجعه انسانی نیست، بلکه نمایش مکانیسم ایجاد نفرت در میان اعراب علیه آمریکایی ها و اصولاً هر پدیده غربی[با استفاده از دستاورد های همین تمدن مانند هندی کم] است.
احمد بعد از انفجار به خانه بازمی گردد و فرزندش را به آغوش می کشد و در اندوه کشتگان می گرید. اما روزگار بیرحم مانع از آن نمی شود که به خاطر پول برای گذران زندگی خود و خانواده اش دست از بمب گذاری بردارد. این درام واقعی و مستند فیلم برومفیلد است.
درامی که هر روز در عراق تکرار می شود. و سهمگین تر از آن شادی شیخی که کشتار انسان های بیگناه را [که آنها را شهید می نامد] لازمه به راه افتادن جهاد علیه آمریکایی ها می داند. فیلم در مقایسه با ساخته دپالما که چند هفته پیش معرفی شد، فیلمی فکر شده تر، دقیق تر و مستندتر است که نیازمند دیده شدن از سوی هر کسی است که در اعماق وجود، خود را مدافع و نیازمند برخورداری از حقوق بشر می داند.
البته برومفیلد ساختار را نیز از یاد نبرده و در کنار بازی های حیرت انگیزی که از نابازیگران گرفته، دست به بازآفرینی مجدد صحنه های کشتار در طول ٤٨ ساعت کرده است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید