جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

این ده نفر


این ده نفر
۱) محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور در پیام نوروزی خود به مردم ایران وعده داد طرح هایی را برای حل مشکلات اقتصادی مردم تدوین کرده که امسال آنها را اجرا می کند. بلافاصله پس از تعطیلات، رسانه ها شروع کردند به گمانه زنی درباره اینکه طرح اقتصادی احمدی نژاد چیست و او چه برنامه هایی دارد برای اینکه تورم را پایین بیاورد و قدرت خرید مردم را بالا ببرد. اکثر این گمانه زنی ها به این منتهی می شد که رئیس جمهور می خواهد یارانه ها را به صورت هدفمند، به خود مردم بپردازد. کارشناسان اقتصادی هم پس از این گمانه زنی ها پیش بینی کردند این تصمیم بار تورمی سنگینی را در پی داشته باشد. اما جالب ترین خبر درباره محمود احمدی نژاد نه طرح اقتصادی اش بود و نه فیلم های سفرهای استانی که پخش آن دوباره شروع شده است، بلکه خبر دیدار او بود با همسر دکتر حسین فاطمی، از اعضای بلندپایه جبهه ملی و از نزدیکان محمد مصدق. احمدی نژاد در این دیدار که در رسانه های رسمی بازتابی نداشت، از همسر دکتر فاطمی خواست تا در معرفی شخصیت دکتر فاطمی به جوانان امروز کوشا باشد. این دیدار را اسفندیار رحیم مشایی ترتیب داده و همسر دکتر فاطمی در این دیدار یک تقویم دست نویس دکتر فاطمی را به رئیس جمهور هدیه داده است.
۲) رابرت موگابه
دیکتاتور زیمبابوه در آستانه سقوط قرار گرفته است. رابرت موگابه که ۲۸ سال به عنوان رئیس جمهور زیمبابوه بر مردم این کشور حکومت کرده، اینک در حالی از کمیسیون انتخاباتی این کشور درخواست کرده اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به عقب بیندازد که شنیده می شود او انتخابات را به مورگان چانگیرای رهبر حزب مخالف دولت باخته. چانگیرای پس از اینکه موگابه درخواست بازشماری آرا را داد، او را به این متهم کرد که می خواهد علیه مردم زیمبابوه وارد جنگ شود. چانگیرای خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت؛ برگزاری دور دوم انتخابات ضرورتی ندارد. این در حالی است که زانو پی اف حزب حامی رابرت موگابه خواستار بازشماری آرای مربوط به ۱۶ کرسی در انتخابات پارلمانی شده است. اگر نتیجه این بازشماری به نفع زانو پی اف تمام شود، این حزب که از سال ۱۹۸۰ قدرت را در دست داشته می تواند بار دیگر اکثریت پارلمانی را به دست آورد و موگابه را بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند. حزب مخالف اما می گوید مورگان چانگیرای ۵۳ درصد آرا را به دست آورده و بنابراین در همین دور اول انتخابات رابرت موگابه را شکست داده است. اما تخمین یک سازمان مستقل نشان می دهد که چانگیرای ۴۹ درصد و موگابه ۴۲ درصد آرا را کسب کرده اند و بنابراین انتخابات باید به دور دوم کشیده شود. البته این بیم وجود دارد که دور دوم به بروز مجدد خشونت و ارعاب که مشخصه انتخابات در دولت موگابه بوده است، منجر شود.
۳) علی لاریجانی
بلافاصله پس از اینکه علی لاریجانی برای انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرد، خیلی ها گفتند او رقیب جدی غلامعلی حدادعادل برای ریاست مجلس آینده است. اینک او که به عنوان نفر اول قم به مجلس راه یافته، دوباره گمانه زنی ها شروع شده و خیلی ها می گویند او رقیب اصلی حدادعادل برای ریاست مجلس آینده است و مرتضی آقاتهرانی، نامزد مورد حمایت شخص محمود احمدی نژاد، شانسی برای ریاست مجلس آینده ندارد. این تحلیل از آنجا آمد که شنیده شد لاریجانی در تماس با اعضای بلندپایه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آنها خواسته تا برای ریاست مجلس از او حمایت کنند. هرچند سیداحمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسین چند روز قبل اعلام کرد این تشکل از کسی در این راه حمایت نمی کند، اما به نظر می رسد تصمیم لاریجانی برای ریاست مجلس آنقدر جدی باشد که در راه رسیدن به هدفش جامعه مدرسین را به حمایت از خودش مجاب کند.
۴) علی دایی
سرمربی تیم ملی ایران بار دیگر به همان آدمی بدل شده که در روزهای قبل و بعد از جام جهانی دیده بودیم. آن روزها او کاپیتان تیم ملی ایران بود و هر جا که نسبت به حضور ثابتش در ترکیب تیم ملی اعتراضی می شنید، با آدم های معترض به تندی سخن می گفت و آنها را به غرض ورزی متهم می کرد. اینک نیز دایی در برخورد با منتقدانش دقیقاً چنین رفتاری را در پیش گرفته. پس از بازی نگران کننده تیم ملی مقابل کویت خیلی ها به این انتقاد داشتند که چرا سرمربی اینقدر سریع دست به تغییر ترکیب تیم ملی زده است و در این بخش بیشتر انتقادات به این منتهی می شد که چرا سرمربی تیم ملی از مجید غلام نژاد و ابراهیم صادقی دو بازیکن تیم سایپا در ترکیب اصلی استفاده کرده است. این سوالات آنقدر تکرار شد که درنهایت علی دایی را به ستوه آورد، آنقدر که او در یک کنفرانس خبری با خبرنگار روزنامه دنیای فوتبال درگیر شد. پرخاشگری علی دایی، البته دامن عادل فردوسی پور را هم گرفت و سرمربی تیم ملی در گفت وگو با برنامه نود برای مجری باسابقه این برنامه خط و نشان کشید و به او گفت بهتر است که در کار سرمربی تیم ملی دخالت نکند. بلافاصله پس از این رفتارها چند کارشناس فوتبال به او تذکر دادند که رفتارهایش را تغییر دهد و با آرامش بیشتری با خبرنگاران و منتقدان سخن بگوید، چرا که این هم به نفع خود او است و هم به نفع تیم ملی. اینک اما روشن نیست دایی نصیحت این کارشناسان را می پذیرد یا نه، تجربه نشان داده او در روزهای سخت آرامشش را خیلی زود از کف می دهد و این چیزی نیست که با یک نصیحت و دو گوشزد حل شود.
۵) چارلتون هستون
بن هور مرد. آنهایی که یکشنبه صبح خبر مرگ چارلتون هستون را شنیدند، یاد آن روزهایی افتادند که با بدبختی خودشان را به سینماهای لاله زار می رساندند تا بن هور و ال سید و ده فرمان را روی پرده تماشا کنند و ببینند که هستون چگونه سینما را تسخیر می کند، یاد آن روزهایی که هنرنمایی او را روی پرده دیده بودند و پرسان پرسان به دنبال اسمش بودند و بعدها که فهمیده بودند به خاطر بازی در فیلم بن هور اسکار بهترین بازیگر مرد را برده، جشن گرفته بودند که بازیگر محبوب شان با آن بازی خیره کننده اش اشک را به چشمان شان آورده و آنها را یاد تنهایی هایشان انداخته بود، اسکار را از چنگ جیمز استوارت و جک لمون ربوده و به خانه برده. بعضی از این آدم ها احتمالاً بن هور را یکی از بهترین فیلم های عمرشان می دانستند و برای همین می کوشیدند با اس ام اس های فراوان به دوستان شان نهیب بزنند که فراموش نکنید چه کسی مرده. چارلتون هستون که با آن صورت سنگی و چشمان نافذ و صدای خفه خاطرات فراوانی را برای اهالی سینما به جا گذاشت، شنبه شب در منزلش در بورلی هیلز و در ۸۴ سالگی درگذشت. یادش بخیر.
۶) محمدحسین صفارهرندی
محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد دولت نهم در این دو سال به خبرسازی شهره شده است. هر صحبت او می تواند سوژه جذابی برای محافل خبری باشد تا به واسطه آن بخشی از جهت گیری ها و اهداف و برنامه های دولت احمدی نژاد در حوزه فرهنگ و حتی سیاست را دریافت. او هفته گذشته در جمع کارکنان وزارتخانه متبوعش در سخنرانی آغاز سال، ضمن بیان دوباره اهداف و برنامه های دولت در حوزه فرهنگ به شدت منتقدان سیاست های وزارتخانه در دو سال گذشته را مورد حمله قرار داد و در این راه حتی با ادبیاتی تند برخی سفارتخانه های خارجی را متهم به ایجاد اخلال در فضای فرهنگی کشور کرد. او در این راه البته یک بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از معاونت سینمایی اعلام کرد که در دو ماه گذشته مورد انتقاد شدید سینماگران به واسطه نوع نگاه سخت گیرانه به کار رفته در پذیرش فیلم های جشنواره بود. صفارهرندی لازم دید به آنها هم که چشم انداز فرهنگی کشور را به واسطه سیاست ها و برنامه های اعمال شده تیره و تار ترسیم می کنند با لفظ «مشاعرشان خوب کار نمی کند» پاسخ دهد. این صحبت های صفارهرندی یک بار دیگر جایگاه و وزن او را در دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد نشان داد؛ وزیر قدرتمندی که ابایی ندارد با تندترین ادبیات به منتقدانش بتازد و البته هیچگاه هم صحبتی از برکناری یا استیضاحش نباشد. از این منظر صفارهرندی را باید منحصر به فرد دانست.
۷) نورالدین زرین کلک
نورالدین زرین کلک به دلیل اینکه پدر انیمیشن ایرانی است خبرساز نشد، جوایز و دیپلم های افتخارش نیز نتوانستند او را تبدیل به چهره کنند. در اردیبهشت ماه سال گذشته او به دلیل برخی اظهار نظرها از دانشگاه تهران اخراج شد و برای مدتی سوژه اعتراض ها و تجمع های دانشجویان همیشه در صحنه یی بود که فریاد می زدند «استاد نامسلمان اخراج باید گردد». این استاد اخراج شد تا بار دیگر یادآور این باشد که تخصص اهمیت چندانی ندارد و پدر انیمیشن بودن شرط کافی برای تدریس در دانشگاه تهران بودن نیست .اما اخراج او پایان داستان نیست. کتاب او به عنوان فیل و فنجان که به زبان کودکانه نوشته شده است و مورد تایید رئیس سازمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز قرار گرفته، ظاهراً در زمره کتب ضاله به شمار آمده و با وجود چاپ ۱۶ هزار جلد از این کتاب مخصوص کودکان، هنوز در انبارهای کانون در انتظار سرنوشت خود به سر می برند.
۸) فریدون آدمیت
گاهی فقط مرگ می تواند آدم را چهره اول روزنامه ها کند. فریدون آدمیت بعد از ۳۰ سال خانه نشینی و انزوا برای همیشه از خانه بیرون آمد و مثل همیشه مرده او عزیزتر از زنده اش بود و برای گفتن از سجایایش همه از هم پیشی می گیریم. در سال ۱۳۸۷ به عنوان بزرگ ترین تاریخ نگار ایرانی روی در خاک کشید.کتاب های آدمیت در زمینه تاریخ مشروطه جامع ترین و کامل ترین آثار به شمار می روند و هر تحقیق علمی بدون ارجاع به آنها اثری معیوب است.ایدئولوژی نهضت مشروطه ایران، فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران، فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت ایران، اندیشه های میرزا فتحعلی خان آخوندزاده، اندیشه های طالبوف، اندیشه های میرزا آقاخان کرمانی، آشفتگی در فکر تاریخی و انحطاط تاریخ نگاری در ایران تنها نمونه هایی از آثار اوست.فریدون آدمیت مانند هر فردی که در جهان هستی دارای خاصیتی است مخالفان متعددی نیز دارد.برخی از غیرمذهبی ها به دلیل توجه او به نقش روحانیون در مشروطه، بعضی از مذهبیون به خاطر توجه او به روشنفکران غیرمذهبی در مشروطه، و شماری از بهایی ها به خاطر دیدگاه های آدمیت درباره بهاءالله منتقد او به شمار می روند. این در صورتی است که از انتقادات چپ ها بر او فاکتور گرفته باشیم.بعد از انقلاب فریدون آدمیت در میزگردهای کتاب جمعه شاملو شرکت می کرد و حامی نقش روشنفکران در انقلاب بود. بعد از مدتی او که اندیشه تاسیس یک حزب را نیز در سر می پروراند خانه نشینی را بر همه چیز ترجیح داد و نهایتاً در سال گذشته بعد از ۳۰ سال توانست خبر تجدید چاپ دو کتاب خود را بشنود، او در ۱۰ فروردین ۱۳۸۷، برای همیشه به خانه نشینی اش پایان داد.
۹) حسین موسویان
سیصد و چهل و سه روز پس از آنکه حسین موسویان رهسپار اوین شد و هفت شبانه روز را پشت میله ها گذراند تا به اتهام هایش درباره جاسوسی برای بیگانگان پاسخ دهد، دادگاه انقلاب تهران او را نه به اتهام جاسوسی بلکه به اتهام اخلال در امنیت کشور مجرم شناخت و به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دیپلماتیک محکوم کرد.حکم نه چندان سنگین دادگاه درباره موسویان احتمالاً باعث نارضایتی رئیس جمهور و حامیانش خواهد شد که در ماه های اخیر تلاش بسیاری برای اثبات جاسوسی وی به خرج دادند. رئیس جمهوری خود بارها در سخنرانی هایش به پرونده «جاسوس هسته یی» اشاره کرده بود تا بر سنگینی اتهام های موسویان صحه بگذارد اما حکمی که دستگاه قضایی در هفته جاری برای وی صادر کرد، بی شک برآورنده انتظارات رئیس دولت و حامیانش نخواهد بود و بیشتر به یک پیروزی برای موسویان کاشانی الاصل شبیه است که پس از پشت سر گذاشتن ۳۴۳ روز پرآب و تاب و پرکشاکش اکنون در آستانه ۵۱ سالگی از بلاتکلیفی درآمده است.موسویان که از ابتدای انقلاب سمت هایی چون مدیرکل امور مالی مجلس، مدیرکلی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آلمان را تجربه کرده و در دوران ریاست حسن روحانی بر شورای عالی امنیت ملی نیز مدیریت کمیته سیاست خارجی را در این شورا عهده دار بوده، اکنون با حکمی که او را به مدت پنج سال از مشاغل دولتی دور می سازد احتمالاً به سراغ بنگاهی خصوصی برای گذران روزگار خواهد رفت. او شاید شغل پدری خود «تجارت فرش» را ادامه دهد تا به این شکل مدتی از جنجال ها و دردسرهای سیاسی دور بماند.
۱۰) آنتونی مینگلا
آنتونی مینگلا (۲۰۰۸-۱۹۵۴)، فیلمساز، نویسنده و نمایشنامه نویس سرشناس انگلیسی متاسفانه یکی از کسانی است که طی چند روز گذشته از میان ما رفته است. این فیلمساز فقید، در سال ۱۹۹۶ برای فیلم بیمار انگلیسی اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. آقای ریپلی با استعداد، آقای شگفت انگیز و کوهستان سرد از دیگر آثاری است که او کارگردانی کرده و در فیلم تحسین شده تاوان در نقش مصاحبه کننده پایانی فیلم بازی کرد. او در دهه ۸۰ در تلویزیون کار می کرد و دهه ۹۰ میلادی اوج حضور سینمایی او است. جودلا از جمله بازیگرانی است که بیشترین همکاری را با مینگلا داشته است. آثار مینگلا و به طور کلی شیوه فیلمسازی اش تا حدی با سینمای دیوید لین قابل مقایسه است به خصوص که او از طریق به تصویر کشاندن حماسه و روابط عمیق و فرامرزی انسانی ساختار مضمونی آثارش را شکل می دهد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید