جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ده الماس معروف دنیا


ده الماس معروف دنیا
الماس های معروف جهان بدلایل مختلف معروف شده اند برخی به خاطر اندازه ، برخی دیگر به خاطر زیبایی و رنگ ولی علت اصلی شاید گذشته یا تاریخی باشد که آن الماس تجربه نموده است . در اینجا تعدادی از معروفترین الماسهای دنیا را برایتان معرفی می کنیم اما قبل از آن لازم به یادآوری است که گوهرها بخصوص الماس با واحد قیراط سنجیده میشوند در واقع هر قیراط ۲/. گرم وزن داشته و یابه عبارتی هر گرم برابر با ۵ قیراط می باشد.
کوه نور با ۹۲/۱۰۸ قیراط وزن از میان الماسهای مشهور جهان، بی شک کوه نور افسانه آمیزترین آنها به شمار می رود این الماس از یک سنگ اولیه ۱۸۶ قیراطی برش داده شد. سرگذشت پر نشیب و فراز و حیرت انگیز آن با تاریخ هند، افغانستان، ایران و انگلستان درآمیخته است. کوه نور در قرن شانزدهم میلادی، در دوران سلطنت بابر، بنیانگذار سلسله گورکانی هند پدیدارشد. سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان(کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد)، اورنگ زیب(که تعصب دینی اش باعث اختلاف میان هندوان و مسلمانان شد) می رسد، این الماس توسط نادرشاه افشار (یکی از معروفترین جهانگشایان آسیا) درسال ۱۷۳۹ به ایران آورده شد تا اینکه سرانجام به انگلستان برده می شود. کوه نور در سال ۱۸۵۰ به ملکه ویکتوریا اهدا شد در دربار انگلیس بر روی آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملکه الیزابت دوم قرار گرفت هم اکنون از این الماس در برج لندن (Tower Landon )نگهداری می شود.
درسدن (Dresden) این الماس به رنگ سبز بوده و ۴۱ قیراط وزن دارد محل پیدایش آن بطور دقیق مشخص نیست ولی احتمالا" بایستی از هندوستان آمده باشد از تاریخچه این الماس تا سال ۱۷۴۲ میلادی اطلاعی در دست نیست در این زمان بود که این الماس به فردریخ اگوست دوم دوک ساکسونی فروخته شد در حال حاضر این الماس در بنای طاق سبز (Green Vaults) شهر درسدن آلمانی نگهداری می شود.
امید (Hope) الماسی آبی رنگ با وزن ۵۲/۴۵ قیراط ،این الماس در سال ۱۸۳۰ بوسیله یک بانکدار امریکایی بنام H-Ph Hope خریداری شده و دو باره برش داده شد از سال ۱۹۵۸ از این الماس در انستیتو اسمیت زونیای واشنگتن نگهداری می شود.
ستاره افریقا یا کولینان یک (cullinan I) با ۲۰/۵۳۰ قیراط وزن ، سنگ برش نخورده این الماس ۳۱۰۶ قیراط وزن داشت این سنگ بزرگترین سنگی بوده است که تاکنون پیدا شده سپس این سنگ توسط سرتوماس کولینان رئیس کمپانی معدن به ۱۰۵ قطعه برش دا ده شد که بزرگترین آن کولینان یک نام گرفت برش این الماس ها بوسیله تجارتخانه آشر در آمستردام صورت گرفت . این الماس بعدهادر نشان سلطنتی انگلیس((scepterزینت داده شد هم اکنون از این الماس در برج لندن(Tower of London) نگهداری می شود.
سنسی (sancy) با ۵۵ قیراط وزن ، گفته می شود که این الماس توسط پادشاه چارلز در طی دهه ۱۴۷۰ مورد استفاده قرار می گرفته است در سال ۱۵۷۰ این الماس بوسیله سیگنیور دی سنسی (همنام با الماس ) سفیر کبیر فرانسه به ترکیه رفت هم اکنون این الماس جهت نمایش در موزه لوور پاریس قرار دارد.
تیفانی (Tiffany) این الماس زرد رنگ ۵۱/۱۲۸ قیراط وزن دارد و در سال ۱۸۷۸ در معدن کیمبرلی افریقای جنوبی پیدا شد سنگ برش نخورده آن ۴۲/۲۸۷ قیراط وزن داشت این الماس توسط جواهرفروشان تیفانی در نیویورک خریداری و در پاریس با ۹۰ سطح برش داده شد.
الماس شاه(shah) این الماس ۷۰/۸۸ قیراط وزن دارد وهمان طور که در تصویر می بینید برش این الماس با الماسهای دیگر کاملا" متفاوت است این الماس سطوح کلیواژ را بخوبی نشان می دهد سنگ اولیه این الماس ۹۵ قیراط وزن داشت که پس از برش بصورت برش قطعی به ۷/۸۸ قیراط تقلیل یافت.
بی نظیر بودن این الماس بدین دلیل است که در سه سطح این الماس نام سه پادشاه مسلمان مالک این الماس حک شده است . جهانگیر شاه ، جهان شاه و فتحعلی شاه اسامی این پادشاهان است این الماس در هنگام حمله نادر شاه در سال ۱۷۳۹ بوسیله نادر شاه افشار به ایران آورده شد و بعدها طی حوادثی به روسیه رفت و در سال ۱۸۲۹ به تزار نیکلاس اول اهدا شد از این الماس هم اکنون در کاخ کرملین مسکو نگهداری می شود.
ناساک با ۳۸/۴۳ قیراط وزن . این الماس در ابتدا بیش از ۹۰ قیراط وزن داشته و در معبد شیوا نزدیک ناساک هند از آن نگهداری می شد در سال ۱۸۱۸ این معبد توسط انگلستان غارت شد و در سال ۱۹۲۷ به نیویورک رفت و در آنجا تراش مجدد داده شد در سال ۱۹۷۷ بوسیله پادشاه عربستان سعودی خریداری شد و هم اکنون در تملک این پادشاهی است .
کولینان چهار با وزن ۶۰/۶۳ قیراط. این الماس نیز یکی از ۱۰۵ قطعه برش خورده از بزرگترین کریستال الماس برش نخورده پیدا شده در جهان می باشد این الماس در تاج ملکه مری قرار گرفت و بعدها به عنوان سنجاق سینه تزئینی از آن استفاده شد هم اکنون در برج لندن از آن نگهداری می شود.
دریای نور ( Daray - I- Nur) دریای نور یکی از بزرگترین الماس‌های شناخته شده به وزن۱۷۵ تا ۱۹۵ قیراط است. این الماس به رنگ صورتی شفاف بوده و در سال ۱۷۳۹ بعد از حمله ایرانی‌ها به دهلی‌هند،توسط نادرشاه به ایران آورده شد. این الماس بر روی تاج پادشاه ایران قرار داده شده است. دریای نور همراه با خواهر خود «کوه نور» که اینک جزو گوهرهای سلطنتی انگلستان است و در جلو تاج سلطنتی آن کشور نصب شده است، توسط نادر شاه افشار جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی، از هند به ایران آورده شده است. این سنگ قیمتی پس از نادر ظاهراً به تصرف نوه وی شاهرخ در آمده، سپس به دست میر علم خان عرب خزیمه و پس از آن بدست محمد حسن خان قاجار افتاد و از او به کریم خان زند و سرانجام به لطفعلی خان زند رسید. آغا محمد حسن خان قاجار پس از شکست دادن و کور کردن لطفعلی خان، خود بازوبندهای دریای نور و تاجماه را از بازوان آن گشوده متصرف گردید و بدین گونه این گوهر یکتا جزو گوهرهای خزاین قاجار درآمدناصرالدین شاه معتقد بوده که این الماس از گوهرهای تاج کورش کیخسرو بوده است و خود او بسیار به این گوهر گرانبها علاقه داشت و گاهی آنرا به کلاه و زمانی به بند ساعت و گاهی به سینه خود نصب میکرد و حتی تولیت دریای نور را منصبی مخصوص قرار داده بود و این مهم را با عیان و بزرگان کشور محول میداشت، چنانکه در ضمن وقایع سال ۱۲۹۶ هـ . ق. در منتظم ناصری می خوانیم که تولیت دریای نور در ان سالها به حاجی محمد رحیم خان خازن الملک محول بوده است دریای نور بعدها داخل موزه جواهرات دولتی گردیده در همان محل بود تا در سال ۱۳۳۶هـ .ق. هنگامی که محمد غلی میرزا بر اثر شکستی که از مشروطه خواهان خورد به سفارت روس در زرگنده پناهنده شد، این گوهر را جزو گوهر های دیگری با خود به آنجا برد و مدعی بود که گوهر مزبور ملک شخصی اوست و چیزی نمانده بود که این گوهر گرانبهای ایران که یادگار جهانگیری‌های نادر شاه می‌باشد مانند خواهر خود راه دیار دیگری را در پیش گیرد ولی همت ملیون و آزادیخواهان آن را نجات داد. پس از رفت و آمدها و گفتگو های بسیار، این گوهر را با مقداری گوهر های دیگر از محمد علی میرزا پس گرفته به موزه و خزانه سلطنتی باز گردانیدند.
تهیه وترجمه: ریحانه احمدی روحانی
منبع : سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ـ مدیریت شمال شرق


همچنین مشاهده کنید