جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سال موش باورهای دیرینه مشرق زمینیان


سال موش باورهای دیرینه مشرق زمینیان
بنابر باورهای دیرینه مشرق زمینیان بر هر سال علامت حیوانی حاکم است که سال از رفتارهای آن تاثیر می پذیرد. در گستره پهناوری از چین تا مصر و در سال های اخیر حتی در مغرب زمین به این باور قدیمی اهمیت داده می شود.
این دوازده علامت به ترتیب عبارتند از: موش، گاو، ببر، گربه ( به باور چینی ها خرگوش )، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.
با این که در دهه بیست میلادی مجلس شورای ملی در ایران نامگذاری سال ها با نام ترکی این حیوانات را ممنوع کرد استفاده از نام حیوانات برای توصیف هر سال ادامه یافت.
با پایان سال خوک یک چرخه کامل حیوانات طی شد و با موش چرخه تازه آغاز می شود.
خوک عزیز و لذیذ با فراوانی کار و دست و دلبازیش ما را برای دوازده سال ترک کرد و جای خود را به آقا موشه کوچولوی بی برکت داد.
● آقا موشه وارد می شود
ویژگی بارز آقا موشه جذابیت و شوخ طبعی اوست، اما فراموش نشود که آقا موشه دوست داشتنی به موقع حیوانی متجاوز، مهاجم و بی قرار است و حریم نمی شناسد.
امسال سال تشکیل گروه های اجتماعی است، منتها سروصدای این گروه ها بیشتر از کاری است که قادر به انجام آن هستند.
مردم کمتر به همدیگر اعتماد خواهند کرد و ترجیح خواهند داد تودارتر باشند تا از بلایا محفوظ بمانند.
امسال سال خوش شانسی فرصت طلب هاست. سال قرض و وام های متعدد. مردم از گرانی و کمبود کالا نگران می شوند و این نگرانی زمانی دامن زده می شود که افراد به فکر روزگار پیری خود می افتند.
امسال سال انتقاد و منتقدهاست، اما احتمال دارد آنها آنقدر در انتقاد سماجت کنند که حوصله افراد سر برود و همه چیز نیست و نابود شود.
موش راستگو گاهی اوقات تنگ نظر می شود و گوش می ایستد. همان ضرب المثل قدیمی که دیوار موش دارد و موش هم گوش دارد، ناظر به همین موضوع است. یعنی باید مواظب فضولی های بی جای آقا موشه بود.
امسال مردم هرکاری را آغاز کنند تا ته آن را خواهند رفت، حتی اگر آخرش شکست باشد.
هرچه سال خوک سال پول های امن بود، سال موش سال پول های ناامن است. به اصطلاح اصلا معلوم نمی شود پول از کدام دست آمد و به کدام دست رفت.
موش کوچولو به سیاست و تجارت علاقمند است، البته او هنرمند هم هست و شاهدش اینکه بسیاری از اهل فرهنگ متولد سال موش هستند.
موش موجودی احساساتی ، دلال صفت و دون ژوان است و عشق، تنها عشق می تواند او را از خود بی خود کند. متولدین سال موش ( ۱۳۲۷، ۱۳۳۹، ۱۳۵۱، ۱۳۶۳ و ۱۳۷۵ )
با متولدین سال اژدها ( ۱۳۱۹، ۱۳۳۱،۱۳۵۵،۱۳۶۷ و ۱۳۷۹ ) خوشبخت خواهند شد. متولدین سال گاو و میمون هم با او سازگارند.
بنابراین امسال متولدین سال اژدها، متولدین سال گاو ( ۱۳۱۶، ۱۳۲۸، ۱۳۴۰، ۱۳۵۲، ۱۳۶۴ و ۱۳۷۶ ) و متولدین سال میمون ( ۱۳۱۱، ۱۳۲۳، ۱۳۳۵، ۱۳۴۷، ۱۳۵۹، و ۱۳۷۱) سال بسیار خوب ، پربرکت و موفقیت آمیزی خواهند داشت.
اما سال موش برای متولدین سال اسب ( ۱۳۲۱، ۱۳۳۳، ۱۳۴۵، ۱۳۵۷، ۱۳۶۹ و ۱۳۸۱ ) به ویژه سال اسب آتش ( ۱۳۴۵ ) که هر ۶۰ سال یکبار تکرار می شود و متولدین سال گربه ( ۱۳۱۸، ۱۳۳۰، ۱۳۴۲، ۱۳۵۴، ۱۳۶۶ و ۱۳۷۸ ) سال خوبی نیست و آنها باید صبورانه منتظر پایان سال موش باشند.
موش قمارباز امسال را سال ریسک کردن می کند و زمستان پرانرژی و خوبی را رقم می زند.
موش نماد بی برکتی است بنابراین سال بی برکتی در پیش است. سال وام ها و قرض گرفتن های پی در پی، از نظر سیاسی سال موش سال ازدیاد معترضان است. چینی ها می گویند این سال برای اهل ادب و فرهنگ و هنر سال خوبی است.
● متولدین سرشناس سال موش
به نوشته پائولا دلسول در کتاب طالع بینی چینی ترجمه شهرین، سال موش از نظر تعدد نویسندگان ستاره باران است. شکسپیر، ژرژساند، تولستوی، دانیل دوفو، ژول ورن، اوژن اونیل، مارگارت میچل، کاترین منسفیلد، شارلوت برونته و آنتوان دوسنت اگزوپری درزیر علامت موش به دنیا آمده اند.
در بین موش ها افراد سرشناس دیگری هم هستند که بودنشان در زیر این علامت شگفتی آفرین است، از جمله : موتزارت، لویی آرمسترانگ، ماتاهاری، موریس شوالیه.
▪ چهره منفی این علامت لوکرس بورژیا است.
ساید افراد سرشناس این سال وینستون چرچیل ( علاقه اش به قمار زبانزد بود، موش هم قمارباز است)، تولوز لوترک، پرنس چارلز، جورج واشنگتن هستند.
به هرروی حتی اگر به عنوان یک طنز به این مسایل نگاه بکنیم، چیزی از اهمیتش برای آنها که باورش دارند، کم نمی شود. ما فقط می توانیم آرزو کنیم سال موش کوچولو سال صلح و دوستی برای همه مردم جهان باشد.
لادن پارسی
منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران


همچنین مشاهده کنید