پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گوگل به مطب می‌رود


گوگل به مطب می‌رود
غول جست‌وجو کاری می‌کند که پزشکان و بیماران دسترسی بهتری به سوابق الکترونیکی پزشکی داشته باشند .
سیستم سلامت ایالات متحده، گران‌قیمت‌ترین سیستم بهداشتی و سلامتی در جهان به شمار می‌رود و با این وجود بسیار هم قدیمی شده است. سوابق پزشکی ۹۰ درصد از بیماران، در میان قفسه‌های بایگانی مطب پزشکان از دیده پنهان هستند. تجویز دارو روی کاغذ انجام می‌شود. بیشتر امریکایی‌ها ناچارند هر بار که به متخصصی مراجعه کردند یک فرم جداگانه پر کنند.
اسکات والیس (مدیرعامل اتحادیة ملی برای اطلاعات سلامتی و بهداشتی ایالات متحده، اتحادیة غیرانتفاعی فراهم‌کنندگان خدمات درمانی، متخصصان فناوری اطلاعات، و انجمن‌های سلامتی و فناوری) می‌گوید: «ما مثل حیوانات دست‌آموز یاد گرفته‌ایم که هر بار این کار را تکرار کنیم.»
▪ نتیجه: اشتباه‌ها، آزمایش‌های تکراری، درمان‌های نادرست، میلیاردها دلار که صرف هزینه‌های غیرضروری می‌شود، و افت شدید بهره‌وری.
بسیاری از سازمان‌ها از جمله Kaiser Permanente و کلینیک کلیولند، میلیون‌ها دلار در سیستم‌های نوین فناوری اطلاعات و ایجاد سوابق الکترونیکی پزشکی برای بیماران، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این کار آنها، یک پیام دارد: بخش زیادی از این اطلاعات را نمی‌توان با تمام پزشکان یا بیمارستان‌ها در میان گذاشت. در نتیجه، برای نمونه، نتایج آزمایش خون یک بیمار در پایگاه داده‌های یک پزشک در آریزونا مورد استفادة زیادی برای پزشکی در منطقه یا کشور دیگر ندارد.
دکتر مارتیس هریس (مدیر ارشد اطلاعات در کلینیک کلیولند) می‌گوید: «پیوند دادن و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، یک چالش بزرگ در صنعت است.»
● راه‌اندازی پروژه آزمایشی
کلینیک کلیولند و گوگل در روز ۲۱ فوریه (۲۲ بهمن) و در کوششی به‌منظور فائق آمدن بر این چالش، از پروژه‌ای خبر دادند که دستیابی بهتری به سوابق الکترونیکی پزشکی در اختیار بیماران و پزشکان قرار می‌دهد.
ماریسا مه‌یر (معاون محصولات جست‌وجو و تجربة کاربری در گوگل) می‌گوید: «روشن است که یکی از نیازهای عمده، ترکیب کردن سوابق پزشکی از سوی مکان‌های مختلف، و دادن اختیار به مردم در مورد آنها است.»
با این که پروژة کلیولند/گوگل می‌تواند بایگانی سوابق پزشکی، و چگونگی ارائة خدمات از سوی بیمارستان‌ها و پزشکان را دگرگون کند، اما همچنین می‌تواند باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی بیماران و به خطر افتادن امنیت اطلاعات حساس شود.
در این مقاله چگونگی عملکرد این پروژة آزمایشی را مطالعه خواهیم کرد. در حال حاضر کلینیک کلیولند سوابق الکترونیکی تمام بیماران خود را نگهداری می‌کند. این سیستم هوشمند است، به‌گونه‌ای که می‌تواند در مورد اثرات جانبی احتمالی داروها یا در مورد انجام آزمایش بعدی، به پزشکان خبر دهد.
افزون بر این، ۱۲۰ هزار بیمار برای بهره‌مندی از این سرویس که eCleveland Clinic MyChart نام دارد، ثبت‌نام کرده‌اند. این سرویس به بیماران اجازه می‌دهد تا از طریق یک وب‌سایت مطمئن به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند، نسخه‌های خود را به صورت الکترونیکی تجدید کنند، و نیز با پزشک خود قرار ملاقات بگذارند.
هریس می‌گوید این سیستم تعداد تماس‌ها به پزشک را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و باعث افزایش بهره‌وری شده است؛ اگرچه هنوز هم باید به‌گونه‌ای کارآمد با اطلاعاتی که از سوی پزشکان خارجی تأمین می‌شود نیز تعامل داشته باشد.
این سوابق هنوز هم روی کاغذ هستند و باید به سیستم کلینیک کلیولند اضافه شوند. این یک مشکل بزرگ است؛ به‌ویژه برای بیماران زیاد این کلینیک که زمستان‌ها را در فلوریدا یا آریزونا می‌گذرانند و نزد پزشکان دیگری می‌روند.
افزودن فناوری گوگل به این سیستم، موجب می‌شود تا بیماران بتوانند از صفحة MyChart خود به صفحه‌ای از گوگل بروند و اسناد و اطلاعات مرتبط یا وضعیت خودشان و همین‌طور پزشکان دیگری را ببینند که آنها نیز سوابق الکترونیکی پزشکی را نگهداری می‌کنند. این امر بدان معنا است که بیماران می‌توانند تصمیم بگیرند که سوابق پزشکی خودشان را با پزشکی در آریزونا یا با کلینیک کلیولند در میان بگذارند.
در مقایسه با سیستم‌های پیشرفته به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات همچون شبکة ATM، این سیستم هنوز جوان است. اطلاعاتی که به‌اشتراک‌ گذاشته می‌شوند نیز به حساسیت‌ها، داروها، و نتایج آزمایش‌ها محدود هستند؛ زیرا این داده‌ها با سادگی بیشتری شکل استاندارد به‌خود می‌گیرند و توسط سیستم‌های مختلف کامپیوتری قابل خواندن هستند.
● هزینه‌های درمان
اما مهم است که این سیستم سلامتی و بهداشتی رو به جلو حرکت کند. والیس می‌گوید: «آن‌چه که هریس انجام داده، یک انقلاب است؛ شاید یک راه‌حل کامل نباشد، اما از آن‌چه که در حال حاضر داریم، بهتر است.»‌
با گذشت زمان، اطلاعات بیشتری را می‌توان به این سیستم افزود و بیماران و پزشکان بیشتری قادر خواهند بود به این سوابق دسترسی داشته باشند. اگر این برنامة آزمایشی جواب بدهد، گوگل قصد دارد سرویس مشابهی برای عموم مردم عرضه کند.
یکی از فواید این سیستم، کاهش هزینه‌های درمانی است. هریس می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که شیب منحنی هزینة درمان، کاهش پیدا کند. من معتقدم که این سیستم دسترسی به سوابق پزشکی، می‌تواند فواید زیادی به‌همراه داشته باشد.»
پروژه‌هایی از این دست، می‌توانند پیامدهای بزرگی نیز برای تجارت به‌دنبال داشته باشند. شرکت‌ها می‌خواهند کارمندان‌شان مسئول سلامتی خودشان باشند. در این صورت متخصصان می‌گویند کارمندان می‌توانند از طریق شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت، روی سوابق خود کنترل- و دسترسی- داشته باشند.
والیس می‌گوید: «من فکر می‌کنم کار گوگل تماشایی خواهد بود. بهداشت و سلامت، یک مسئلة عمومی است و درگیر کردن متخصصان اطلاعاتی در این زمینه، اقدامی بسیار مهم به‌شمار می‌رود.»
برای گوگل چه سودی دارد؟
روشن نیست که برنامة e-Health برای گوگل چه چیزی در پی خواهد داشت. این شرکت نخستین غول فناوری نیست که در حوزه بهداشت و درمان تنی به آب می‌زند. برای مثال، مایکروسافت نیز در ماه اکتبر (مهر) یک سرویس اطلاعات ثبت سوابق پزشکی با نام HealthVault راه‌اندازی کرد. این شرکت در این زمینه، بیش از ۱۰۰ شریک- از جمله مایو کلینیک، یک مؤسسة پزشکی غیرانتفاعی و یک شبکة آنلاین اطلاعات پزشکی- دارد و امیدوار است بتواند برای دعوت از مؤسسه‌های بهداشتی بزرگ، از کسب‌وکار بزرگ نرم‌افزار پزشکی خود استفاده کند.
در روز ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن) این شرکت برای کمک به سازما‌ن‌های خارجی و برنامه‌نویسان در یکپارچه‌سازی اطلاعات و نوشتن برنامه‌هایی در مورد پلتفرم Health Vault، کد اصلی سیستم خود را عرضه کرد. سیو نولان (معمار ارشد Health Vault) می‌گوید: «ما معتقدیم که بهترین جست‌وجوگر اطلاعات پزشکی هستیم و روز به روز افراد بیشتر و بیشتری به این موضوع مهم پی می‌برند.»
تازه‌وارد بودن، در گذشته ضررهای زیادی برای گوگل به‌همراه داشت. سایت فایننس این شرکت که در مه (اردیبهشت) ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد، نتوانسته است توجه زیادی را به‌خود جلب کند. بنابر گزارش شرکت هیت‌وایز (شرکتی که ترافیک وب را می‌سنجد) گوگل در دسته‌بندی شرکت‌ها از لحاظ فراهم‌ساختن اطلاعات تجاری، در ردة شانزدهم قرار دارد.
سایت فایننس قدیمی‌تر یاهو، در طول سه سال گذشته در این دسته‌بندی، در ردة نخست قرار داشته است. به‌طور مشابه، سرویس پرداخت گوگل‌چک‌اوت که در ژوییه (خرداد) ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد نیز نتوانسته است در برابر سرویس پرداخت پیشتاز eBay، یعنی PayPal، سهم بازار چندانی به‌دست بیاورد.
● مسایل مربوط به حریم خصوصی
هزینه‌ای که صرف تبلیغات در مورد اطلاعات بهداشتی آنلاین می‌شود، چیزی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است. اما گوگل صریحاً نمی‌گوید که این بازار را هدف قرار داده و کسانی که از پروژة گفته شده آگاهی دارند، می‌گویند درآمد می‌تواند از منابع دیگر نیز تأمین شود.
والیس می‌گوید: «همکاری گوگل برای تبلیغات و آگهی نبوده است. گوگلی‌ها می‌گویند این یک عرصة تازه پیدایش‌یافته است و می‌توان ضمن همکاری برای به دست آوردن پول هم راه‌هایی پیدا کرد.»
هنوز روشن نیست که چنین راهی چگونه پیدا خواهد شد. دیوید لانسکی (مدیر ارشد برنامة سلامتی در بنیاد مری آر مارکل، یک مؤسسة غیرانتفاعی که برای بهبود فناوری اطلاعات در زمینة بهداشت و درمان اختصاص داده شده) می‌گوید: «پرسش بدون پاسخ این است که چه نوع مدل تجاری‌ای می‌تواند توجیه‌کنندة سرمایه‌گذاری این شرکت‌های بزرگ باشد؟»
یکی از نگرانی‌ها این است که امکان دارد شرکت‌ها وسوسه شوند اطلاعات فردی را بفروشند. لانسکی می‌گوید با این که قوانین سفت و سختی بر حریم خصوصی بیماران، در بیمارستان‌ها و دیگر مؤسسات بهداشتی حاکم است، اما هیچ قانون کلی‌ای بر آن چه که این شرکت‌ها با داده‌ها انجام می‌دهند، نظارت نمی‌کند.
درست است که اکنون مصرف‌کنندگان به گوگل یا مایکروسافت اعتماد دارند، اما در سال‌ها و دهه‌های آتی چه پیش خواهد آمد؟ جف چستر (مدیر مرکز دموکراسی دیجیتال) می‌گوید: «این اطلاعات کاملاً شخصی هستند و بازاریابان به‌سادگی امکان دسترسی به آنها را دارند.»
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید